|
|
De klimmende achteruit kijkende |
Erik Lelieveld - 00:06 08-06-2019 |
|
|
KJ
.
Hou vast met je armen
en klem met je knieƫn
neem een stap met een hand
en waar het maar kan
kleef kaal op de kam
.
Dit zijn eiwiten wanden
van het eiergebergte
kijk niet in de diepte
noch links noch rechts
en duizel daarvan
.
Klim jochie klim
de schaal kan zo breken
je lichaam is broeder
op het gladde gesteente
en de lucht verijlt
.
Kijk niet naar beneden
kijk nooit achterom
want eenzaam zwerft hij
eeuwig in het rond
en vermijdt de omgang met vrouwen
.
.
====
|
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 00:43 28-06-2019 |
|
|
|
Wanneer je wel naar beneden kijkt of achterom treedt de vloek in werking. Medusa
De eerste drie strofes beschrijven een reis welke gemaakt heb tijdens een nachtmerrie.
KJ is niet de kleine jongen. Het zijn de initialen van een jeugdliefde uit 1978. Het is nu dik 40 jaar later en ik draag de vloek want ik keek/kijk continu achterom. Als geen ander weet ik de eenzaamheid te sublimeren. Dus eenzaam ja, maar dan subliem. Ik kijk wel naar beneden, ik kijk ook achterom, continu. En zo dool ik, dolend, duizelingwekkend
Merci Buigt
(de titel van dit gedicht is werkelijke bagger)
|
|
re: De klimmende achteruit kijkende |
|
Reactie gegeven door Buigt - 12:23 23-06-2019 |
|
|
|
KJ? Mijn associatie is Kleine Jongen, maar dan zitten we natuurlijk met olifant Hazes in de kamer. Als we die eruit bonjouren blijft de toon van een vader tegen zijn kind over, of van een leraar tegen zijn leerling. Sturend, gebiedend.
Die gebiedende wijs wordt lang volgehouden, totdat in de laatste drie regels het lijntje breekt. Het perspectief schuift inenen naar de derde persoon hij, van dichtbij naar veraf dus. Verbazend. Bij een beginnend dichter zou ik dat afkeuren, maar bij Lelieveld - die zijn gedichten ontwerpt zoals anderen een wiskundige vergelijking - zal het ongetwijfeld een goede reden hebben. Een reden die mij vooralsnog ontgaat.
Dingetjes die ik zou veranderen:
- regel 6. eiwitten
- regel 9. links noch rechts, dus zonder de eerste noch
- laatste regels. eeuwig rond de omgang met vrouwen
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|