|
zijlstra - 22:08 02-02-2007 |
|
|
ja lekker, zei ze een worstje gaat er altijd wel in
het arme kind wist niet dat ze het tegen een dichter had
ik werd dan ook op slag verliefd overkolkend, mezelf al te veel
kon ik haar slechts vragen weg te gaan
het gedicht dat ik later stuurde heeft ze nooit begrepen
|
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 19:56 04-02-2007 |
|
|
|
nee hier zie ik toch iemand in die zichzelf een dichter waant en malgré-lui verliefd wordt op iemand die het nadrukkelijk niet is
de naiveteit he
wat een bekoring heeft dat op een van zichzelf overbewust persoon...
eng gewoon
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 17:38 04-02-2007 |
|
|
|
> ja lekker, zei ze
> een worstje gaat er altijd wel in
Naja veel platter kun je een gedicht niet beginnen. Behalve irritatie zullen die regels geen gevoelens oproepen. Dat het verderop om een jonge meid blijkt te gaan die dit waarachtig zei in een naïef ogenblik, maakt het alleen maar pijnlijker.
Sowieso haal ik onwillekeurig uit dit gedicht het beeld van een ouwe snoeperd. Dat staat de gemiddelde dichter niet eigenlijk. We hebben pietersz daarvoor.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 15:37 04-02-2007 |
|
|
|
ah ik plaatste dit zelf in huiselijke omgeving
met iemand op visite
met een kroeg voor ogen had ik het anders geschreven
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 18:58 03-02-2007 |
|
|
|
nou.. het positivisme in de wetenschap leert je iedere horizon af, is mijn ervaring
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 18:55 03-02-2007 |
|
|
|
ik kende haar helemaal niet...
ik bedacht me laatst dat ik nieuwe helden moet gaan zoeken
omdat ik inmiddels al veel ouder ben geworden dan de meesten die ik vroeger bewonderde
ik zal eens naar haar zoeken
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 18:51 03-02-2007 |
|
|
|
Pff. Er is natuurlijk helemaal niks mis met studeren. Zeker voor een dichter niet, die toch graag alles en niks aan mekaar knoopt. Daarvoor wil je toch een horizon hebben die ver weg ligt.
Aan de andere kant is kennis niet alles. Je hebt gezien bij de bundel van Arno dat halve zolen enorm op dichters lijken. Ik had menig regel graag zelf geschreven. Dus het gaat vaak om frisheid, originaliteit, ontroering. Allemaal dingen die je met geen enkele studie binnenhaalt.
|
|
Reactie gegeven door Beli - 18:40 03-02-2007 |
|
|
|
Wat heet latere leeftijd...Van Gogh en Egon Schiele stierven jong; als ik denk dat mijn jaren voorbij zijn, denk ik aan Grandma Moses. Zij is na haar zeventigste gaan schilderen (had het voorheen waarschijnlijk te druk als huisvrouw met haar vijf kinderen) en is uiteindelijk pas op de leeftijd van 101 jaar overleden...Qua productieve jaren is zij dus hun meerdere.
Maar het klopt dat ze wel is gaan werken met de middelen die ze had en daardoor heeft ze dat wat naiëve schilderkunst genoemd wordt naar een hoger plan gebracht. Had ze gestudeerd, dan had ze misschien niet eens tot haar uitzonderlijke prestaties gekomen.
Grappig idee is, dat mensen die kunstgeschiedenis studeren haar als bagage zullen meetorsen :-)
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 18:14 03-02-2007 |
|
|
|
tuurlijk is het absoluut waar dat als je gestudeerd hebt wat makkelijker dingen 'verdedigt' dan wanneer dat niet zo is
je bent vertrouwd met de (tegen)argumenten en je doorziet een redenering makkelijker
verder heb je een veel grotere woordenschat
maar daar gaat het in de poezie sec niet om
op mijn 'opaque' na gebruik ik de meest simpele woorden die iedereen ter beschikking staan
en verder moet je begrijpen dat het academisch milieu zo poezievijandig als de pest is
wat dat betreft heb je er dus niets aan en heb je juist van alles af te leren als je je aan de poezie vergrijpt
tis dan een lange weg terug
zeker als je op latere leeftijd gaat dichten
|
|
Reactie gegeven door Beli - 17:57 03-02-2007 |
|
|
|
ls je al reizende je bagage oppikt, dan verspil je minder tijd aan het rondsjouwen van overbodige zaken, dat ben ik met je eens.
Veel moderne kunstenaars in de verschillende disciplines wisten van gekkigheid niet, hoe ze van alle theoretische kennis en praktische voorschriften af moesten komen...zie Cobra, zie Dada en benijdden het kind om zijn open geest.
Aan de ander kant...ik merk zelf (intelligent genoeg, maar laaggeschoold en uit een 'practisch' ingesteld milieu) dat ik me, als ik iets tot uitdrukking wil brengen in beeld of taal, moet behelpen met het gereedschap dat ik tot mijn beschikking heb inplaats van het ruime assortiment dat verkrijgbaar is.
Dat schept zowel beperkingen als uitdagingen, zoals iemand die met druktechnieken werkt alles met de vier (of minder; afhankelijk van het budget) beschikbare kleuren moet doen.
Ik denk, dat Bewustzijn ten grondslag ligt aan ontwikkeling. Belangrijker dan geschooldheid of intellectuele bagage. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk, maar het is nog een hele kunst om contact met zichzelf te houden als men voortdurend bezig is de ervaringen van anderen via de literatuur te verwerken. Of als men geleerd heeft volgens bepaalde methoden te werken...best moeilijk om daar weer vanaf te komen en tot iets oorspronkelijks te komen.
Maar Radjah, dat het kan, tonen bijvoorbeeld jóuw korte, filosofische gedichten aan. Ik denk dat je daarmee iets uit je bewustzijn naar boven haalt, wat er al was voor je ging studeren; het is niet zo gek dat je voor geschiedenis en filosofie hebt gekozen.
Wat wel zo is, en ik wilde dat ik daar wat meer van had, is dat je je standpunten kunt verdedigen met alle intellectuele middelen en precisie die je daartoe ter beschikking staan.
Jij kan je bewustzijn verwoorden en daarmee heb je een stuk gereedschap om jezelf begrijpelijk te maken.
Dat is een verworvenheid waar je scholing en studie invloed op gehad hebben en dat voegt wel iets van belang toe aan wat je te bieden hebt.
|
|
Re: dichtersliefde/tamara |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 17:31 03-02-2007 |
|
|
|
dit hoort een beetje knullig te lopen tamara
later als je oud bent ga je dit waarderen
wedden :-)
|
|
Reactie gegeven door Tamara - 17:12 03-02-2007 |
|
|
|
als je het leest loopt het al niet al te lekker maar die laatste strofe is wel erg dramatisch qua ritme in vergelijking met het bovenstaande. het hele gedicht doet me ook niet zoveel. toen ik de titel zag had ik wel iets slechters verwacht maar toch, lekker is 't niet.
gegroet
|
|
Reactie gegeven door Buigt - 14:10 03-02-2007 |
|
|
|
Oei, de dichter mengt zich onder de worsten aan de bar. Dat is altijd een teer punt. Als je een foto maakt van zomaar wat idioten, dan herken je de dichter ertussen echt niet.
Geen wonder dat dit stukje de draagweidte en de gelegenheid heeft van een café. Je voelt de zinloosheid van grote alcoholische woorden en aangeprate gevoelens die je magere verliefdheid stuurden. En je weet nooit of je nu boos op jezelf moet zijn of op je lul of ...
Het arme kind van de poëzie weet dus niet of ze het onder het wauwelen toevallig tegen een dichter heeft die haar opraapt. Beter kan ik de magie van radstra niet samenvatten. Uniek blijft het.
|
|
Re: > zeilstra: overkolkend |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 13:35 03-02-2007 |
|
|
|
die eerste twee regels, die je niet wilt begrijpen, is gewoon niets anders dan dat ik haar iets te happen aanbood hoor - iets te eten bedoel ik
(ja tis moeilijk de dubbelzinningheid te vermijden)
kun je rustig begrijpen zonder dat je je ziel in de waagschaal legt
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 13:06 03-02-2007 |
|
|
|
ah ik hoorde al zoiets
maar dat gegrinnik was dus van jou
groetje terug
|
|
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 12:26 03-02-2007 |
|
|
|
dit doet me wel even grinniken hoor
alleen de titel boeit niet zo
groetje
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 03:55 03-02-2007 |
|
|
|
tuurlijk reizen kan
maar de vraag is of je uberhaupt bagage nodig hebt
ik kan me voorstellen dat iemand die zijn eigen buurt nauwelijks uitkomt, toch prachtige poezie schrijft
het zal dan veel naturel dragen, maar so what
des te beter zou ik zeggen
ik kan er echt moedeloos van worden als lilcaessens denkt dat ze als dichter beter wordt als ze meer gaat lezen
dat ze dat voornemen voor zichzelf heeft, is natuurlijk goed, als de behoefte komt is het prachtig dat je de gelegenheid hebt om die te stillen
maar daar een regel, een principe van leren aan te verbinden en dus vinden dat anderen dat ook moeten doen..
dan misken je in mijn ogen waar het om gaat in poezie
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 03:14 03-02-2007 |
|
|
|
tuurlijk is alles door alles beinvloedt, maar is het in de poezie nodig om al die invloeden te kennen ?
volgens mij niet, sterker: het werkt contra-produktief
ik zei het al eerder: de grootste geleerden in de poezie hebben vaak zelf geen dichtregel op papier gezet
je hebt voyeurs en exhibitionisten - een geleerde is alleen maar een voyeur
met meer opleiding was W. een saaie oxfordprofessor geworden, wat hij trouwens ook een paar jaar is geweest; een dieptepunt in zijn leven
hij was gelukkiger en produktiever als soldaat in de loopgraven van de eerste wereldoorlog
en augustinus...
waar kennen de mensen augustinus van
van die prachtige regel
'oh God maak me kuis maar niet nu'
én van zijn unieke beschouwingen over de tijd
nou in beide gevallen schreef hij dat óndanks zijn kennis
het zijn dingen die mensen schrijven vanuit hun oorspronkelijke ervaring - voorzover er iets bestaat als een oorspronkelijke ervaring
maar uit niets beginnen...nee dat kan ook niet
dat ben ik uiteraard met je eens
ik zie veel in de kunsttheorie van malraux:
een schilder is niet iemand die ooit ontroerd is geraakt door zonsondergangen en daarom is gaan schilderen
nee tis iemand die ooit ontroerd is geraakt door een schilderij van een zonsondergang en daarom ook is gaan schilderen
dus er is wel een soort van vorming nodig
maar er is geen enkel verband tussen de mate van vorming en de waarde van de voortgebrachte kunst
dat geloof ik niet
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 02:30 03-02-2007 |
|
|
|
Ook de musici zijn sterk door de traditie beinvloed.
Zonder het Gregoriaans bijvoorbeeld waren ze niet
op hun startpunt nu gekomen.
Maar, daar heb je wel een punt, muziek en taal zijn natuurlijk ook verwant. Verwey heeft een mooi boekje geschreven over Ritme en metrum. En de Rooder ( ik weet dit
vaag, las artikelen van hem) zei leuke dingen hierover.
Kijk, m.i. zijn alle kunsten in de diepte verwant.
Dat boeit me. In de dieptestructuur zijn compositieproblemen in alle artes verwant.
Wittgenstein had overigens toch veel meer opleiding
dan de meesten van ons. Breder ook. Hij stamde
ook uit een cultureel milieu. Maar inderdaad: je hebt deels hier ook een tegenvoorbeeld.
Overigens stelt men ook dat hij veel verder was gekomen als hij niet zo hooghartig zijn eigen weg was gegaan. Hij vond de dingen soms zelf uit die elders
al eerder waren uitgevonden. W. is niet zo'n goed
voorbeeld, hij is te veel een buitenbeentje, een tragische man ook wel.
En inderdaad geniaal. Zo'n huis bouwen voor je zuster als hij deed, dat vind ik geniaal. Ik geloof dat hij zelfs de deurkrukken zelf ontwierp en het ziet er prachtig uit.
Er zijn altijd uitzonderingen.
Augustinus kun je naast W. zetten. W. argumenteert trouwens met en tegen A.
Augustinus had ook relatief weinig kennis van de
filosofie, maar gezien dat een opmerkelijk groot filosofisch vermogen. Je weet echter nooit of die twee zaken oorzakelijk samenhangen.
Misschien was Augustinus met grondige kennis van de filosofie ( hij las bijv. niet echt Grieks) veel verder gekomen... In zijn boek over kampliteratuur beschrijft
Vogelaar hoe die schrijvers soms moderne schrijftechnieken uitvonden, gedwongen door de situatie waarin zij verkeerden.
De zaak ligt gecompliceerder dan het eerst leek,
dat is zo.
Kennis van de klassieken leidt niet als vanzelf
tot goede powezie,
maar uit het niets beginnen evenmin.
Misschien moet de geest, de genius je ergens aanraken, maar die moet wel een bedding vinden en
een goeie opleiding kan een geschikte bedding zijn.
Ik ga slapen. Ik moet morgen tegels inwassen.
Wittgenstein had daar vast een snellere methode
voor gevonden, met behulp van de springplank ook van zijn goeie opleiding.
|
|
Reactie gegeven door Beli - 02:20 03-02-2007 |
|
|
|
Al reizende kun je ook je bagage opdoen.
|
|
Re: > zeilstra / leve de klassieken! |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 01:56 03-02-2007 |
|
|
|
ik hoor brederode als ik alexandra lees en waarschijnlijk heeft ze hem nooit gelezen
er hangt voldoende in de lucht wat een gevoelig mens eenvoudig oppikt
ik denk dat je poezie veel beter kunt vergelijken met muziek
er zijn fantastische moderne componisten, die geen enkele kennis dragen van klassieke muziek
ze kennen alleen hun beatles, hun stones en hun beach boys
allemaal spelenderwijs opgedane kennis en als een spons opgezogen
zo kan en hoort mijns inziens een eigentijds dichter ook zijn taal op doen
gewoon uit de lucht geplukt
W. heeft er trouwens erg onder geleden dat hij zich nooit goed heeft kunnen uitdrukken
die zwakte erkende hij
verder had hij een opleiding als werktuigbouwkundige en men heeft zijn originaltiteit wel eens verklaard uit zijn gebrekkige kennis van de geschiedenis van de filosofie
|
|
Re: > zijlstra / leve de klassieken! |
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 01:46 03-02-2007 |
|
|
|
Gombrich heb ik uit de Kringkoopwinkel, voor vijftig cent, gebonden en wel, maar ik heb hem nooit gelezen.
Ik heb wel eens een biografie van Picasso gelezen en wat artikelen over hem. Ik bedoelde iets te zeggen
in de trant van W. aan het slot van zijn tractaatje,
in de trant van zijn opmerking over het achterlaten
van de ladder.
W. had trouwens ook een pittige opleiding en zijn tractaatje is hier en daar prachtig van taal.
De verbindingen tussen schilderkunst en taal
intrigeren mij. Denk maar eens aan de Japanse
esthetica. Of aan Zentuinen, haiku in grind.
Ik geloof in de dichter die zonder enige bagage zijn weg vindt - in deze tijd, schrijf je.
Tja, dat is voor mij zelfoverschatting, bijgeloof.
Ik zweer niet bij het verleden, maar het is m.i.
onmisbaar. Die dichter zonder bagage van jou heeft meer bij zich dan jij denkt. De traditie hier van het westerse christendom bijvoorbeeld, half verteerde brokken Freud, puberaal Nietzscheaans nihilisme
en het geloof dat hij een nieuw begin zal maken.
Perk is inderdaad niet inspirerend. Perk is beroemd
vooral omdat Kloos verliefd op hem was en hem in het zonnetje zette. Zo was het toch?
Goed, we hebben diametraal tegenovergestelde
standpunten. Ik lees Hooft graag en Bredero en Hadewijch: om hun inhoud maar vooral ook omdat je dan verliefd kunt worden op je eigen taal.
Die registers verstoffen binnen jouw positie.
Abel
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 01:36 03-02-2007 |
|
|
|
ik sleep horatius er niet met de haren bij
wilde slechts een tegenaanbeveling geven en dat je ook niet moet denken dat mijn pleidooi voor de waarde van het ongeleerde uit ongeleerdheid voortkomt
in poezie sta je er iedere keer weer nieuw en naaktgeboren voor
heb je doorgeleerd in iets dan moet je dat niet als visitekaartje hanteren
dat is een absoluut zwaktebod
in de poezie dan
dus dat jij hoon hebt te pareren dat is nu eenmaal het lot dat je over je afroept
|
|
Re: > zeilstra / gevoelsfundamentalisten/gnito |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 01:26 03-02-2007 |
|
|
|
kun je voortaan geruster meelezen
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 01:26 03-02-2007 |
|
|
|
Nee maar, zeilstra, lees jij de meest burgerlijke
dichter van de Latijnen? Ik vind sinds kort vermelding
van dit opmerkelijke feit een vorm van interessant -
doenerij. Vroeger vond ik het vanzelfsprekend.
Je las Donald Duck en Horatius en je ging ook
niet vermelden dat je Donald Duck las. Sinds mijn kennismaking met het trio Martin - Erik - sine nomine zeilstra ben ik hier natuurlijk anders over gaan denken. Hoon pareren vreet tijd.
Mocht je ergens tegenkomen ( waarschijnlijk in zijn zogenaamde poetica ) de aanbeveling om als dichterlijk bedoelde produkten negen jaar in de kelder bij de juspan te leggen, wil je mij dan de juiste vindplaats melden? Ik meen dat eens bij hem gelezen te hebben en ik streef er naar. Ik zit nu op minimaal negen maanden.
Abel
|
|
Re: > zeilstra / leve de klassieken! |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 01:21 03-02-2007 |
|
|
|
je vergelijking met de schilderkunst gaat volledig mank
een dichter is altijd bezig met taal, met de levende taal die hij spreekt
en dat voorbeeld van picasso is nogal afgezaagd hoor - zeker gombrich gelezen
en als lucebert poeticalisch iets te melden had dan had ie dat niet nagelaten
jij maakt ervan dat de nietszeggers de dingen het best doorzagen
dat is onzin natuurlijk
hoe dan ook
ik geloof in de dichter die zonder enige bagage zijn weg vindt - in deze tijd
toevallig heb ik gisteren zitten bloemlezen in eigen bibliotheek
allemaal prachtig als je de historische belangstelling hebt maar... zeg nou zelf wat moeten we met (bijvoorbeeld) jacques perk..
het gemaakte en pedante spat er af
|
|
Re: dichtersliefde/sheena |
|
Reactie gegeven door sheena - 01:17 03-02-2007 |
|
|
|
volgens mij heb ik zeer recent het licht gezien, zonder religieus aspect trouwens, maar goed we worden het niet eens.
moet ook kunnen, sterker nog, dat mag zelfs, leve de vrijheid van mening en leve het verschil daarin dan maar.
truste
|
|
Re: dichtersliefde/sheena |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 01:10 03-02-2007 |
|
|
|
ja tuurlijk had ik het over de poetische overeenkomst
maar ik zie dat werkelijk niet sheena
het moet wel een enorm duister zijn waarin je verkeert dat zoveel katjes even grauw worden
|
|
Re: > zeilstra / leve de klassieken! |
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 01:09 03-02-2007 |
|
|
|
wij willen geen zinnen die beschrijven wat is, wij willen zinnen die zelf werkelijkheid zijn
.....................................................................
Kijk, hier staat het weer: een valse tegenstelling.
Zinnen die zelf werkelijkheid zijn....
Dat is doorgaans een illusie m.i., en een genade
als het lukt.
Begin maar eens te beschrijven wat is.
Dat is ontzettend moeilijk. De werkelijkheid
vervluchtigt voor degene die haar wil vangen.
Ik hou eigenlijk niet van dit soort discussies.
Voor je het weet verbruik je daarmee je energie.
En tegelijk weet ik dat je er niet aan ontkomt.
Twee troetelgedachten van mij op de valreep
naar de nachtelijke rust:
Picasso was o.a. zo goed omdat hij een klassieke
opleiding had genoten. Hij wist echt waar hij afscheid van nam en tot aan zijn dood speelde hij met en verwerkte hij klassieke invloeden.
Vincent van Gogh kon aanvankelijk niet goed tekenen. Hij moest ploeteren en toen ging hem iets op.
Nog eentje: Lucebert schudde het ook niet uit zijn mouw. Lucebert was heel erudiet, kende zijn klassieken, en hield zijn mond meestal over poetica.
Hij werkte, hij tekende, hij schilderde. Hij zat aan ieder willekeurig cafetafeltje te tekenen.
Op zijn bureau in zijn atelier staat nog zijn driedelige Dikke Van Dale. Daar las hij graag in. Daar vond hij zijn bundeltitel: Van de maltentige losbol.
Kortom: de klassieken negeren is stom.
Sonnetten zijn een goeie oefenschool.
Over de Japanners wordt hier lacherig gedaan,
maar men kent ze niet of nauwelijks. Basho heeft bijvoorbeeld imponerende poeticale geschriften nagelaten. En lees eens Rilke over Rodin...
Nou ja, ik kan beter als Franciscus tot de vogels
preken. Die begrijpen het. Die kwetteren als je aan hun werkelijkheid aandacht schenkt.
Abel
|
|
Re: dichtersliefde/sheena |
|
Reactie gegeven door sheena - 01:08 03-02-2007 |
|
|
|
tsja kan zijn geeft ook niet, ons voorstellingsvermogen kan verschillen blijkbaar.
ik wist dat je zo zou reageren vandaar mijn lange aarzeling dit commentaar neer te zetten.
maar in poetisch opzicht zie ik dus wel overeenkomsten.
in persoonlijk opzicht, waar het hier dus totaal niet om gaat, gelukkig niet :-D
|
|
Re: > zeilstra / gevoelsfundamentalisten/gnito |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 01:08 03-02-2007 |
|
|
|
niet zoveel meelezen dan gnito - wist ik veel dat je dat deed
maar ik dacht dat ik jou wel als voorbeeld kon gebruiken, in de zin van dat als zelfs jij...nou dan zeker anderen enzovoorts
maar als het je stoort dan zal ik het niet meer doen hoor
|
|
Re: dichtersliefde/sheena |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 01:04 03-02-2007 |
|
|
|
nou in alle oprechtheid sheena
ik denk zelf dat dit iets zegt over jou
ik kan me bijna geen groter verschil bedenken dan met die astmatische, verminkte zinnen waar jij naar verwijst
|
|
Re: dichtersliefde/sheena |
|
Reactie gegeven door sheena - 01:01 03-02-2007 |
|
|
|
niet eens, de worst (ruik gelijk hemalucht) het vage, het helder en kort willen lijken, dat moet je de ontwetende lezer (in dit geval zijne moi) dan net nog iets helderder verkopen, wil het helder zijn.
het is lastig iets te verklaren waar ik dus, zie hierboven zelf nog niet uit ben of het positief of negatief is.
maar dat geeft niet, het lijkt me tot nadenken te stemmen, soort persoonlijke puzzel en dat is altijd iets positiefs in poeziebeleving.
|
|
Re: > zeilstra: overkolkend/abel |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 01:01 03-02-2007 |
|
|
|
oja... tis natuurlijk een bagatel dit gedicht
neem me niet kwalijk, dat is inherent/intrinsiek duidelijk toch
beetje in de traditie van piet paaltjes, lévi weemoedt
maar tuurlijk, het stelt niks voor
waar zie je me voor aan dat ik dat zou denken
maar zoals het er staat is het goed, dacht ik
zij het zonder enig bereik
ik lees momenteel horatius in het latijn - okay met het duits ernaast
ook wel aanbevelenswaardig
|
|
Re: dichtersliefde/sheena |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:56 03-02-2007 |
|
|
|
iets vreemders kun je me niet vertellen sheena...
dit is helder, dit is simpel, dit heeft geen verminkte prozazinnen die als poezie verkocht worden
nee dat begrijp ik echt niet
dat moet je beter uitleggen
|
|
Reactie gegeven door sheena - 00:53 03-02-2007 |
|
|
|
zit al heel de avond te verzinnen, zal ik ut zeggen of niet, nu ist bijna bedtijd en ik ga ut toch zeggen.
ik vind het pommeriaans.
wat ik niet ga of kan zeggen is of dat positief of negatief is
(ben ik zelf ook nog niet geheel uit, hoe complex de geest van een vrouw kan zijn is hier weer bewezen)
maar dat was mijn allereerste primitieve oer reactie op dit gedicht.
|
|
Re: > zeilstra: overkolkend |
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 00:52 03-02-2007 |
|
|
|
Nee, dat is niet zo.
De ironische toonzetting ontging me niet.
Maar die toonzetting ligt er te dik bovenop.
Een ironische toonzetting maakt een gedicht
nog niet geslaagd.
Ik vind je gedicht - en ik ben nu echt puur zakelijk -
gewoon te dun, te makkelijk. Ik zie je gewoon
je bewegingen maken. Ik mis dus echt verrassingen.
Ik had het zelf kunnen maken en dat is natuurlijk geen aanbeveling.
Maar ik wil je echt niet afbranden. Ik vind "overkolkend" echt een prachtig woord. Je bent niet
zonder talent, maar ik vertel je natuurlijk niks nieuws,
gezien de toonzetting van sommige reacties ben je
daar volstrekt van overtuigd.
Nou, welterusten maar. En om je te pesten op de valreep: Quintilianus vertaald door Gerbrandy
brengt je echt verder. Het Latijn kun je er naast nemen met behulp van internet.
O ja, Google is toch prachtig, ik vind in een minuut
bevestiging v.w.b. Dilthey:
In der Tradition Schleiermachers bemühte er sich, die Hermeneutik als Methodenlehre der Geisteswissenschaften zu entwickeln. Anfangs sah er das Erleben als Grundlage der Hermeneutik und das Verstehen als psychologische Einfühlung in die geistigen Vorgänge eines Autors.
Abel
|
|
Re: > zeilstra / gevoelsfundamentalisten |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:52 03-02-2007 |
|
|
|
even off the record... dat is een hele geruststelling
je bent een te goeie slechte dichter om te snel te verdwijnen
praten over poetica is hier geen teken van arrogantie - nooit wat van gemerkt
zelfs gnito heeft er behoefte aan merk ik
ik kan voor mezelf zeggen dat ik meer denk over poezie dan dat ik het bedrijf
ik vind het geen verarming dat mensen niet teruggrijpen op de traditie
in principe is dat wat is op zich ook redelijk - daarin ben ik heel hegeliaans
de behoefte is er ook niet om terug te kijken
onze tijd is die van het vrije vers en dat vrije vers is betrekkelijk nieuw en beantwoordt ook aan de volstrekt nieuwe historische situatie van het heden
de sonnettenbakkers worden wel gedoogd maar toch als een curiosum bekeken, een in ere hersteld oud ambacht zoals klompen maken of zoiets
maar niemand, echt niemand, denkt dat daar de ware poezie opklinkt
wij willen geen zinnen die beschrijven wat is, wij willen zinnen die zelf werkelijkheid zijn
het mooie van deze historisch-poetische situatie in mijn ogen, is juist dat het verleden niet helpt en dat we het zelf moeten uitzoeken
nooit eerder is de poezie in zo'n pioniersrol terechtgekomen - waar iedereen die het interesseert zich mee kan bemoeien - als tegenwoordig
de vorm waarin poezie kan opklinken, nog bestaansgrond heeft - die moet nog gevonden worden
daar ben ik zelf van overtuigd
|
|
Reactie gegeven door Beli - 00:49 03-02-2007 |
|
|
|
Tja ik vind hem wel geinig. Vooral de slotregels.
Maar ik ben dan ook erg simpel :-)
|
|
Re: > zeilstra / gevoelsfundamentalisten |
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 00:37 03-02-2007 |
|
|
|
Dat is puur ironie. Sorry, ik vergat
even dat het ook serieus genomen
kon worden.
Ik verkeer in blakende gezondheid,
en hoop nog jaren lang te worstelen
op de lange weg van verzenmaker
tot dichter.
Het is volle maan,
het getijde dat kinderen ter wereld komen
en verwekt worden. Zegt men.
Wie ben ik om dat in twijfel te trekken?
Kom, zeilstra, maak gedicht 201
over de maan en ga bij de Japanners in de leer.
Ook een ergernis van mij: geen hond hier
schijnt de kunst te willen afkijken van de klassieken.
Men weet het al, hoe het moet.
Men zweert bij het rare begrip authenticiteit
en denkt dat dat samenvalt met gevoelsuitstortingen.
Men denkt modern te zijn, maar men is de Tachtigers
nog niet ontgroeid.
Emotie, emotie... Stelletje gevoelsfundamentalisten
hier. Bedwongen emotie is ook emotie.
Maar ik stop. Praten over poetica is hier een teken van arrogantie.
Abel
|
|
Re: > zeilstra: overkolkend/abel |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:17 03-02-2007 |
|
|
|
hoe moet ik deze zin duiden
>Ik sta op de rand van het graf, mijn tijd is
kostbaar
|
|
Re: > zeilstra: overkolkend |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:13 03-02-2007 |
|
|
|
oja en ik dacht niet dat inleving van dilthey afkomstig was maar voor de geschiedfilosofie heeft hij het begrip wel uitgewerkt
|
|
Re: > zeilstra: overkolkend |
|
Reactie gegeven door zijlstra - 00:10 03-02-2007 |
|
|
|
de ironische toonzetting ontgaat je
dat is wat ik bedoel
je hebt moeite met perspectief - zie mijn opmerking onder je heuveltjes - laat staan met ironie daarin
leer je nog wel een keer van me
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 00:07 03-02-2007 |
|
|
|
Ik prijs je om 1 woord
en de rest - bijvoorbeeld de eerste zinnen -
wil ik misschien wel niet begrijpen.
Voor zover ik het begrijp
vind ik het inderdaad simpel,
te simpel.
Maar echt: "overkolkend" vind ik als woord
eruit springen. Was de rest ook maar zo goed.
Het is voor mij gewoon een verhaaltje,
niet onleuk, maar om lieve Erik te citeren:
het is geen Powezie.
Om hem nogmaals te citeren ( straks stuurt
hij mij nog een acceptgiro): mijn opoe zaliger
zei: om een echte dichter te vinden moet je
maanden zoeken.
En zie, na ongeveer een week zoeken in
teksten van iemand die zich aanduidt
als dichter vind ik 1 mooi woord.
Opoe zaliger zou zeggen:
dat is een heel mooi resultaat jongen.
Maar ik begrijp je reactie wel. Kennelijk
wrken mijn oefeningen in Einfuehlung.
Je wil serieus genomen worden en als je denkt dat te moeten betwijfelen, word je korzelig.
Het onderscheid tussen ernst en kortswijl
is soms ook knap moeilijk.
En Einfuehlung... Ik miste eigenlijk een hatelijke
opmerking over interessanterig doen.
Om je wat op te peppen: was het niet Dilthey
die dat griezelige begrip introduceerde?
Dat begrip dat rare associaties oproept?
Ik heb geen zin om het te controleren.
Ik sta op de rand van het graf, mijn tijd is
kostbaar, iedere seconde telt en in de groeve
der vertering is geen gedicht meer mogelijk.
Jeetje. l mooi woord in een gedicht,
dat is een hoge score en ik weet zeker
dat je nu denkt dat ik je in de azijn neem,
maar ik meen het echt.
Kortom: er is nog hoop om van verzenmaker
uit te groeien tot dichter.
Vrouwen houden het meest van schele
achterneefjes van Rimbaud.
Hartelijke groet van Abel
|
|
Reactie gegeven door Rachel - 23:45 02-02-2007 |
|
|
|
Hahaha, jij maakt humor.
Piskijker=urineziener wordt niet vergoed door de verzekering, dat je het weet.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:41 02-02-2007 |
|
|
|
ik heb nog nooit iets in me kont gestopt
(het wordt wel eens tijd trouwens, schijnt lekker te zijn)
azijnpisser (abel), zeikerd (jij)...
hmm ik zal toch eens een piskijker raadplegen
|
|
Reactie gegeven door Rachel - 23:38 02-02-2007 |
|
|
|
Bij pijn: Ibrufen 500 mgr. ook in zetpillen te verkrijgen.
Bij een opgeblazen gevoel zou ik zeker kiezen voor anaal.
Je bent een zeikerd Zijlstra maar op de een of andere manier mag ik je wel.
:-D Raggel
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:23 02-02-2007 |
|
|
|
dat is nog het pijnlijkste rachel
dat je het goed bedoelde...
;)
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:17 02-02-2007 |
|
|
|
ik denk dat dit gedicht je werkelijk geheel ontgaat abel - en het is nog wel zo simpel...
|
|
Reactie gegeven door Rachel - 23:16 02-02-2007 |
|
|
|
Oke Zijlstra, ik haal het meteen weg. Het is goed bedoeld.
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 23:15 02-02-2007 |
|
|
|
wat nou, toch zitten er leuke zinnen in
dit is al puntgaaf
tis inderdaad waar wat abel zegt: heel irritant als anderen aan je woordjes komen
dichtersgevoeligheid he ;)
edit: oh sorry je reageert op abel - ik zag zijn reactie niet
|
|
Reactie gegeven door Rachel - 23:11 02-02-2007 |
|
|
|
x.
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 22:57 02-02-2007 |
|
|
|
Ik vind het niet zo goed.
Ik vind het een vluggerdje.
"Het arme kind": de bewoording
maakt een afstandelijke, neerbuigende indruk.
Mijn sympathie ligt dan direct bij het arme
kind. Zo'n verschuiving ligt natuurlijk ook
gezien mijn ervaringen tot nu toe met
de dichter voor de hand.
"Dichter" is trouwens een omschrijving
die je aan anderen moet overlaten, vind ik.
Hier kan het nog net, omdat je er ironie
in kunt horen ( ik ben hier overigens niet
zeker van).
Dat ze het gedicht nooit begrepen heeft,
ja, dat begrijp ik wel.
Ik zal je verder niet plagen. Mijn waterstraaltje
wil maar geen azijn worden. Kortom, azijnstra,
sorry, zeilstra, ik vind het geen meesterstuk,
geenszins.
Op vier lettergrepen na die samen het woord
"overkolkend" vormen.
Groet van Abel
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|