|
Leonin Khan - 19:53 30-06-2008 |
|
|
de holle noot die als een stem uit de hemel valt en een krater achterlaat van verlangens zich aan mij opdringt als een onvoltooid meesterwerk van waanzinnige kreten en wilde uitspattingen uit mijn vulkanische binnenste
veel te vroeg gaf ik mijn wanhoop gestalte gevlucht in mijn eigen eenzaamheid waar blijft toch de verlossing der gekken nu de omringende bomen en rotspartijen mijn wonden verzwijgen
en de nacht zich zo gewillig aanbiedt
|
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 11:32 02-07-2008 |
|
|
|
ik had gisteren al een re- ingetikt maar die is blijkbaar verloren gegaan door, alweer, problemen met de modem, sorry...
wat ik wou zeggen was in het kort, waanzin cultiveren is eigenlijk (meestal) vluchten, daarentegen levert wanhoop cultiveren (meestal) het tegenovergestelde resultaat, denk aan teen-angst, het brengt je juist dichterbij het werkelijke leven, bang als je bent om ook maar iets te missen....
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 23:13 01-07-2008 |
|
|
|
wat is er volgens jou dan mis met de eerste 2 regels van de 2e strofe?
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 22:48 01-07-2008 |
|
|
|
....probleem opgelost?
denk dat dit t wel is; inderdaad wanhopige kreten is ook mager, gewoon omdraaien, waarom kom ik daar niet op, zo is t net iets minder dat geijkte, alhoewel misschien dat nog iemand anders naar de eerste twee regels van de tweede strofe wil kijken?
.....gaf ik mijn wanhoop
geboorte, naam en een credit-card,
vluchtte...
waar...
gelukkig dat ik t ook nie weet,
had ik maar een vak moeten leren
reepke
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 18:29 01-07-2008 |
|
|
|
jaco,
ik begin ook meer te neigen naar die oplossing :) en excuses zijn niet op zijn plaats... ik ben altijd geinteresseerd in de kijk van een ander
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Jaco Wouters - 18:24 01-07-2008 |
|
|
|
Ik ben begonnen, niet over een kutgedicht, maar over eigentijds kut, want ik denk dat je dat wilt zeggen.
'meesterwerk van waanzinnige kreten' Prima oplossing! Oei, en dan staat strof 2 erg stevig: de lof der gekken valt op zijn plaats.
Excuus, als een gedicht veel geeft heb ik soms de neiging me daarmee te bemoeien. Bedankt voor je weerwoorden, zonder uitspattingen over inhoudelijkheid. Noblesse!
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 18:15 01-07-2008 |
|
|
|
hahaha, reepke :P dat had ik niet verwacht... goed je weer eens te zien... je hebt gelijk ik ben "de dichter", maar ik twijfel hier zelf wat ik nou het beste vind... oorspronkelijk stond er waanzin, mijn onderbewuste schreef wanhoop en nu drijft deze kwestie mij tot waanzinnige wanhoop...
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 18:06 01-07-2008 |
|
|
|
ekskuses, ik had over het wanhopige, van de eerste strofe gelezen, maar ik blijf erbij dat waanzin de lezer met een lege maag achterlaat, en ondanks wat anderen ervan vinden, is het mijn gewoonte om als het even kan allereerst op de inhoud te reageren, al hoort daar natuurlijk wel een degelijke vorm bij, de vorm hier is mijns inziens degelijk, ik denk dat ik zou kiezen voor "wanen" inplaats van "wanhoop", maar gewoon de typo verwijderen en er weer waanzin van maken? jij bent de dichter, als jij dat beter vind, zou ik zeggen, gebruik dat dan, zoals gezegd ik kijk in de eerste plaats naar de inhoud....
reepke
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 17:49 01-07-2008 |
|
|
|
stater,
bedankt :) ik kan begrijpen wat je bedoeld over de eerste strofe, maar I guess that's just my style :P
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door stater - 17:46 01-07-2008 |
|
|
|
interessant gedicht, Leonin.. zelden geef ik inhoudelijke interpretaties.. maar poëtisch kan ik dit wel smaken.. ofschoon de eerste strofe mij wat té vulkanesk overkomt..
groet, Stater
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 17:44 01-07-2008 |
|
|
|
wat dan als ik waanzinnige kreten doe en dan wanhoop laat staan? bleugh... kutgedicht...
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 17:43 01-07-2008 |
|
|
|
er wordt aan beide kanten even hard aan het touw getrokken en de scheids heeft het even niet meer en vlucht in zijn waanz eh wanho eh eh... aaaaaahhhhh
ik ben er duidelijk nog niet over uit ;) maar bedankt dat jullie het probleem nog groter gemaakt hebben :P beiden delen rake klappen uit...
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Jaco Wouters - 16:32 01-07-2008 |
|
|
|
Wanhoop zit al in regel 4 en waanzin gestalte geven is (meer dan wanhoop) als een heel bijzondere ervaring te interpreteren, ik zou voor de waanzin kiezen.
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 12:47 01-07-2008 |
|
|
|
waanzin en verlossing der gekken zou voor mij mischien net iets te dubbelop zijn, let wel ná het lezen van de kritieken, wanhoop lijd dat voor mijn gevoel beter in;
teveel wanhoop=knetter, toch?
ik kan het weten...
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 02:09 01-07-2008 |
|
|
|
willem,
mooi hoe je dat verwoord, het is bijna een gedicht op zich zelf :)
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 02:08 01-07-2008 |
|
|
|
ah, zoveel had ik al vermoed jaco :) en geen dank, jou geef ik graag :)
maar ik heb de reden gevonden waarom dat gekken zo uit de lucht komt vallen, dat komt door een typefout van mij.
oorspronkelijk was dit de bedoeling
veel te vroeg gaf ik mijn waanzin gestalte
gevlucht in mijn eigen eenzaamheid
waar blijft toch de verlossing der gekken
nu de omringende bomen en rotspartijen
mijn wonden verzwijgen
ipv van waanzin staat er nu wanhoop... wat ik opzich ook niet zo gek vind, maar dan krijgen we wel dat probleem met gekken, wat idd opeens uit de lucht komt vallen in dat geval. nu moet ik er over gaan denken wat ik doe, kiezen voor waanzin en gekken of voor wanhoop en iets anders? wat denk jij?
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Willem van Lit - 00:18 01-07-2008 |
|
|
|
Leonin,
het gedicht begint met een leegte, een holle noot is eigenlijk niets naar mijn idee, niet eens klank als het gaat om een muzieknoot, maar toch... hij komt aan; hij roept, zegt. En is verwoestend vervolgens, verwoestend in de zin dat hij ravage aanbrengt in een voortrollend effect van rommelen en rammelen aan het beste wat de dichter bezit. Hoe eenvoud van niks kan toeslaan!
Daarna kan de dichter niet meer terug. Hij weeeeet... en dat dringt voortdurend in hem op; het maakt hem razend. Niet meer te kalmeren.
Dan toch de stilte, de demping, ontdaan door en van rumoer, in de stilte teruggevonden wat hem deerde. Maar ja, voor hoelang dan?
Het kan tekeer gaan als het om poezie draait, zo lees ik.
Stevig gegroet en ja, zoek!
Willem
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Jaco Wouters - 22:22 30-06-2008 |
|
|
|
Je hebt helemaal gelijk, overnieuw, het verschil in golflengte is blijkbaar hardnekkig.
Die gekken vallen nogal uit de lucht in je gedicht, en staan nogal haaks op je laatste regel die m.i. wel een oplossing biedt. Maar niet voor gekken? Ik twijfel niet aan gekken, maar wel aan hun plaats in dit gedicht. Misschien het woord.
En wat je gedicht betreft, ik zei al: dank je, je geeft hier veel.
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 22:00 30-06-2008 |
|
|
|
dus als ik je begrijp, vind je dat de gekken niet thuishoren in het gedicht? wat vind je eigenlijk van het gedicht...
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 22:00 30-06-2008 |
|
|
|
nu snap ik er helemaal niets meer van :P het ligt aan mij denk ik... maar volgens mij zitten wij altijd op verschillende golflengtes qua spraak, terwijl we vaak hetzelfde bedoelen als ik met niet vergis...
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Jaco Wouters - 21:51 30-06-2008 |
|
|
|
Nou ja, dat ik het niet snap, daarvoor hoef je geen aardappel te zijn, ik bedoel, jij bent gek, ik ben gek, we zijn allemaal gek. Dat is het? Was het maar waar zou ik zeggen. Ander woord voor gekken? Zoals ik het inschat: nee.
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Leonin Khan - 21:31 30-06-2008 |
|
|
|
haha weer een typische jaco reactie :P ik ben een aardappel als ik je ooit snap... kweenie, die gekken tjah, iedereen is een gek is t niet?
|
|
re: Seismografisch Orkest |
|
Reactie gegeven door Jaco Wouters - 20:56 30-06-2008 |
|
|
|
Leonin,
Ik verlang naar een nacht voor het gewonde hart. OK, maar wat doen we met die gekken, die blijven er bij? OK?
Dank je,
groetjes, Jaco
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|