Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
raadselvrouw
 zijlstra - 18:30 26-10-2007 Stuur e-mail  Profiel bekijken van zijlstra  Bekijk statistieken van dit gedicht 

ze is
onwetend van wat haar draagt
maar juist daar zo naakt
ze schermt af wat ze niet is


en toch
haar ogen weten iets
door mij nimmer gezien


is het wat mij draagt
misschien

Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
draagmoeder
Reactie gegeven door Ries - 14:44 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
>>maar goed, dit is hybris natuurlijk en eigenwaan<<

verontrustend zijlstra!
Mag hopen dat jij helder blijft.
Immers er dient onderscheid te zijn.


Dit vers bv. een en al baarmoederlijk genoegen. "De feut" had ook de titel kunnen zijn.
Daarbij geslachtsonderscheid is inderdaad pas na de bevalling relevant.
Zo klaar als vruchtwater.

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door Poetessa - 08:32 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
-> goh is dat zo..had je het werkelijk zo begrepen

Het is een reflex bij mij in een gedicht meteen zoveel mogelijk betekenissen bij de woorden te zoeken, in dit geval werkt er maar één, toch een prima gedicht.


re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 03:22 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ha dank je diddy
ja zoiets moet het wel zijn
onbegrijpelijk drama
maar la condition humaine

dank voor je reactie

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 03:21 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
bejje gek erik
ik ben helemaal niet eeuwig met die hij en die zij
en ook dit gaat feitelijk niet daarover als je het mij vraagt
en ook als je het zij vraagt ;)

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door Diddy - 01:44 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ze heeft geen benul van haar eigen grond maar wel van die van jou

de één doorziet de ander
in onvermijdelijk langs elkaar heen gaan, onbegrijpelijk drama

Een treffend gedicht



re: raadselvrouw
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 01:34 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
het is
een dode garnaal
onwetend wat het draagt
maar juist daar is de garnaal zo naakt
en schermt gepeld niet af wat het is

en toch
ik weet iets
door mij nimmer gezien

is wat mij draagt
misschien
het is de stront in mijn ruggegraat


hmmmmm
op garnaal istie beter.
jij altijd en eeuwig met die zij??


re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 01:03 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
rebusman..nee, lijkt me een soort van spongebob

doe dan liever broekeman

het probleem met een man is dat ieder adjectief hem minder maakt, of lullig gewoon

hou het gewoon bij man zou ik zeggen

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door jcvonk - 00:57 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja ook dat sexy rode truitje, maar ook dat wat ze in zich draagt...misschien, hahaha weet je ik word (bijna) nooit geinspireerd door de manier waarop een man zijn broek aan heeft, raadselman is ook een woord wat totaal niet bij mannen past, terwijl ik toch naar de ontbrekende stukjes blijf zoeken, rebusman dat kan dan weer wel, of zie ik dat verkeerd? Ga over rebusman eens een poging wagen, het is weekend dus wie weet..groet Jolanda

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 00:49 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
huh, wat bedoel je met dat iedereen verkeerd gedingest had ???

vonkie
Reactie gegeven door zijlstra - 00:46 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
hahaha 'is het wat ze draagt'

ja dat is schitterend
hoe vrouwen soms kleding kunnen dragen
ongelooflijk
een doodgewoon rood truitje, waar je helemaal verliefd wordt..
ja dat is werkelijkheid haha

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 00:43 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
oh ja, een gedicht kan natuurlijk meer bevatten dan je zelf aanvankelijk dacht (trouwens ook veel minder)
maar bij de meeste gedichten tast je toch de werkelijkheid af
ik in ieder geval wel

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door jcvonk - 00:42 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Jij schiep de raadselvrouw.. prachtig wezen, vol van cryptogrammen, maar wel door de man beschreven, ik als vrouw zou zo eindigen:
is het wat ze draagt
misschien

enne dan heb ik het niet over haute couture,
groet en jawel raadselachtige knipoog, Jolanda

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 00:25 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
zit de jouwe niet ergens in dat middengebied dan gnito
dat moet toch wel

ik wilde alleen zeggen: het kan alles zijn
zolang het een belofte is

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 00:10 27-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
gevorderd dichter zeg je..
ik dicht 2,5 jaar nu
akkoord, voor iemand die pas begint is dat veel

en welk belang heeft een schrijver bij het schrijven
ik weet het niet
het moet een belofte voor je in houden
dat minimaal
wat die belofte behelst..
dat wisselt weer
dat strekt zich uit van ego-vergroting en het versieren van mooie vrouwen tot het verlangen tot de werkelijkheid door te dringen met een paar zinnen

klavier
Reactie gegeven door zijlstra - 23:48 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik bedoel daarmee een concrete vrouw maar wel een die iedere concrete vrouw kan zijn en daarmee wordt het iets algemeens - hoop ik

maar kijk - en het is niet onbelangrijk om dat te zeggen want ik vergeet het zelf ook vaak - ik ben wijsgerig aangelegd
ik vergeet te vaak dat andere mensen anders denken
dat andere dichters anders dichten
dat eigenlijk de meeste dichters anders dichten
dus je kunt mij niet als voorbeeld zien voor een beginnend dichter

je hebt dichters die zoeken de muziek
dat zijn de vaste vormdichters
en je hebt dichters die zoeken de betekenis
een opening in de werkelijkheid
(zoals ik in het bovenstaande gedicht, waarin toch wel iets van twijfel geopend wordt: ik denk iets te zien maar misschien doorziet degeen die ik doorzie mij net zo goed of zelfs beter)

daartussen heb je een soort dichters die ik eerlijk gezegd niet zo goed begrijp, maar die wel de grootste groep vormen denk ik
als je iets wilt leren van 'dichters' dan denk ik dat je het best je licht kunt opsteken bij die groep



nelleke
Reactie gegeven door zijlstra - 23:19 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
goh is dat zo..had je het werkelijk zo begrepen

het deed me eraan denken dat sommige dichters met allerlei abstracte en vage formuleringen uiteindelijk gewoon iets concreets bedoelen
terwijl ik juist zo helder en concreet wil zijn om iets abstract bloot te leggen

maar goed, dit is hybris natuurlijk en eigenwaan

ik dank je voor je reactie nelleke

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door Poetessa - 22:32 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
-> misschien doorziet ze mij wel in wat ik niet zie van mezelf
een dragende grond

Blij met deze uitleg anders had ik er weining chocola van kunnen maken, zo'n vreemde manier van formuleren: 'wat mij draagt, wat haar draagt' om het voor jezelf onzichtbare deel van jezelf aan te duiden. (als ik dat tenminste goed begrepen heb)
Ik dacht meteen aan kleding, een soort etalagepop maar dan omgekeerd, maar dat is dan juist níet wat je bedoelt, nl. de zichtbare buitenkant. Vervolgens dacht ik aan zwangerschap, twee ongeboren vruchten in discussie, wonderlijk dan weer dat 'wat', nu ja, hoe je iemand al niet kunt mislezen ;-)
Maar heel raak die observatie, een gedicht om te onthouden.
liefs,

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 20:41 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
>waarom wil je nog uitleggen wat het niét is?

misschien moet ik dat niet doen
maar ik kon het niet laten ;)


gnito
Reactie gegeven door zijlstra - 20:18 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
okay, got your message

ik zal er nog wel eens naar kijken
bedankt voor je betrokkenheid

klavier
Reactie gegeven door zijlstra - 20:16 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nee geen blinde vlek
dan maak je er een aspectenkwestie van
en verder wil ik dit gedicht toch ook wel distantieren van zoiets als psychologie

maar dank voor je reactie klavier

gnito
Reactie gegeven door zijlstra - 19:54 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
kijk je kunt een basisbetekenis aan dit gedicht hechten
waar je door die laatste twee regels op kunt varieren of zweven, whatever, maar de basisbetekenis zou dan kunnen zijn:

ik zie iemand die zichzelf ontgaat
dat is trouwens normaal
mensen verschijnen ons anders dan zij voor zichzelf verschijnen
en dat laatste is meestal een illusie
in dit gedicht zeg ik dat in ieder geval

maar ook al doorzie ik haar (overigens niet in diskwalificerende zin, die betekenis zit er niet in)
toch lees ik in haar ogen een kennis die mij ontgaat

nou dat kan kennis omtrent mij zijn
zoals mij die ontgaat
misschien doorziet ze mij wel in wat ik niet zie van mezelf
een dragende grond

afijn, zoiets
want die laatste twee regels maken het toch ongrijpbaar



gnito;)
Reactie gegeven door zijlstra - 19:43 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
haha dat ben je wel
ik snap helemaal niet wat je bedoelt nu

gnito
Reactie gegeven door zijlstra - 19:38 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
waarom sluit dat niet aan
je kunt er toch de vraag: 'wat is dat' tussen plaatsen

bovendien slaat dat is terug op het 'is' van de eerste regel


ava-ps
Reactie gegeven door zijlstra - 19:31 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
oh... ik zie nu pas dat je tweede suggestie niet gelijk was aan de eerste - sorry
mijn reactie kwam daar wel op neer

wijnand
Reactie gegeven door zijlstra - 19:28 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
dank voor je suggestie wijnand
maar dat vind ik ritmisch minder

gnito
Reactie gegeven door zijlstra - 19:28 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja inderdaad gnito
in mijn versie is het bijna twee keer misschien
een vraag plus nog eens misschien

ava
Reactie gegeven door zijlstra - 19:26 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
euh..je zou jouw versie kunnen lezen zoals ik mijn versie lees
dat is bij nader inzien wel zo

maar dat 'dat wat' hier vinnik niet zo 'poetisch' zeg maar

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door wijnand - 19:25 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
mischien zo

Het draagt mij misschien

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door ava_lon - 19:19 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
verandert

re: raadsel ff checken
Reactie gegeven door ava_lon - 19:18 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
als ik zou zeggen

is het dat wat mij draagt mischien
dan veranderd het de betekenis niet toch he?
of begrijp ik je nu nog niet

artifex
Reactie gegeven door zijlstra - 19:18 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja inderdaad artifex, de nadruk moet op dat Mij vallen

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 19:17 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
oh sorry ava, dat was inderdaad tegen jou

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 19:16 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
zo.. daar kijk ik van op gnito

je draait de eerste twee woorden om en je hebt gelijk iets heel anders voor mijn gevoel

ik weet nog even niet wat ik van je suggestie moet denken
maar ik vind het wel opmerkelijk

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door ava_lon - 19:14 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
wacht, sorrie
ik begrijp je wel


raar dat ik het niet zag

het is goed zoals je het hebt staan!

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door Artifex - 19:14 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Maak er drie regels van en ik heb inderdaad geen last meer.

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door ava_lon - 19:13 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
'nee want dan heb je een heel andere betekenis
eerlijk gezegd een vrij banale als je het mij vraagt '

als dat tegen mij is dan begrijp ik je hele laatste regel niet

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 19:10 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
zou het zo beter zijn:

is het
wat mij draagt
misschien

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door Artifex - 19:09 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, inderdaad.
Daar zat ik mee te worstelen.

Maar als de nadruk op "mij" wordt gelegd, mis ik het woord weer niet.
Hmmmm...

Raadselgedichtje... :-)

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 19:09 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nee want dan heb je een heel andere betekenis
eerlijk gezegd een vrij banale als je het mij vraagt

zou ik het voordragen dan zou je het woord niet missen denk ik

maar misschien is het toch een reeel leesprobleem dat ik moet oplossen

zekers bedankt voor je opmerking

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door ava_lon - 19:06 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik dacht hetzelfde bij je laatste regel

heb je hier iets aan?

is dat het wat mij draagt
misschien


re: raadselvrouw
Reactie gegeven door Artifex - 18:52 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Nee, dan zou ik het toch zo laten.
Beter voor het ritme, klinkt ook mooier.




re: raadselvrouw
Reactie gegeven door zijlstra - 18:44 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
zou het zijn wat mij draagt
misschien

die regels heb ik ook overwogen
maar toch gekozen voor deze

mogelijk had je dan geen woord gemist

dank voor je reactie artifex

re: raadselvrouw
Reactie gegeven door Artifex - 18:41 26-10-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoi Zijlstra,

Niet gek, maar er is iets met de laatste twee regels.
Alsof ik daar een woord mis, het klopt niet naar mijn gevoel.

Groetjes, Artifex.




De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287