|
|
|
Geschiedenis van de slavernij |
evamaria - 00:18 07-12-2016 |
|
|
Zomaar een schoolklas.
Ergens in de Randstad.
Zo'n dertig kinderen rond de vijftien jaar.
In allerlei kleuren, overal vandaan.
Multiculti.
Krijgen elke week
een paar uur geschiedenis.
Vandaag volgens het rooster:
De slavernij door de eeuwen heen.
Zo heet het hoofdstuk in dat lesboek.
Het boek behandelt de historie in thema's.
Volgende week:
de opkomst van het socialisme.
En ook wat democratie is.
Als er nog tijd voor overblijft.
De Verlichting moet ook nog behandeld.
De flexdocent kreeg in haast het schema.
De school wil repetities en rapportcijfers.
Tot in decimalen. Op tijd.
Een jongetje steekt opeens verbijsterd,
halverwege de les, zijn zwarte handje op.
Oplichtende ogen..opgelucht?
Er kantelt iets?
Hij heeft een vraag:
waren er dan ook blanke slaven?
|
|
|
Coolburn re: Geschiedenis van de slavernij |
|
Reactie gegeven door evamaria - 16:17 13-12-2016 |
|
|
|
Aanvulling op mijn vorige reaktie: een kind in Nederland weet misschien alleen iets over "De slavernij" via de tv films die ik al noemde en voor het overige kan het - in Nederland wonend - alleen iets hebben vernomen over Nederlandse slavenhandel en slavenhouders in de kolonies, dat betrof geen blanke slaven. Dus zo kan een dergelijk misverstand kennelijk ontstaan.
|
|
Coolburn re: Geschiedenis van de slavernij |
|
Reactie gegeven door evamaria - 01:21 13-12-2016 |
|
|
|
Dank je voor je commentaar en de link over het tot slaven maken van blanken.
Slaven houden is zeker eeuwenlang een menselijke activiteit geweest (en bestaat nog), slaven en slavenhouders in allerlei kleuren.
Uiteindelijk toch wel (dwz. zoals ik in div. bronnen las) in Europa verzet tegen de slavernij. Oa o.i.v. sommige protestantse groepen en de Verlichting . https://nl.wikipedia.org/wiki/Verlichting_(stroming)
Vrijheid, gelijkheid, broederschap. Rede. Mensenrechten. Leidde tenslotte tot afschaffing slavernij, officieel. Een totaal andere denkwijze. Verbazingwekkend, eigenlijk.
Waarmee niet is gezegd dat er geen discriminatie meer voorkomt maar daar ga ik hier niet op door.
Het lijkt vanzelfsprekend dat een kind van vijftien al wat basiskennis heeft van allerlei vormen van slavernij in diverse werelddelen - vroeger - en de afschaffing (min of meer en niet overal) ervan. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Dat jongetje in het bovenstaande tekstje heeft misschien alleen wat films gezien zoals https://nl.wikipedia.org/wiki/12_Years_a_Slave
en https://nl.wikipedia.org/wiki/Roots_(2016) waarin zwarte slaven gruwelijk worden mishandeld door blanken.
Dat is voor hem "de slavernij".
|
|
Henk re: Geschiedenis van de slavernij |
|
Reactie gegeven door evamaria - 21:36 12-12-2016 |
|
|
|
Nee, niet te veel een schoolmeester. Zinnig commentaar, daar vraag ik hier om. Dus dit vind ik waardevol.
De bovenstaande tekst is inderdaad nogal kortaf en
afstandelijk en de personen - ergens in de Randstad -
zijn vaag beschreven.
Het is een beperkt tekstje. Over een misverstand en een
ontdekking. Er kan een echt verhaal van worden gemaakt.
|
|
re: Geschiedenis van de slavernij |
|
Reactie gegeven door coolburnvisible - 17:40 12-12-2016 |
|
|
|
Er waren zeker blanke slaven. Arabieren roofden Europa op een gegeven moment bijna leeg en niet alleen de volwassenen. Herinner je nog de kinderkruistochten? En Europa hielp maar wat graag mee, zoals Afrikanen een paar eeuwen later met het afschepen van hun voor de verkoop geschikte mensen naar de "nieuwe wereld". De mens is ziek.
https://www.youtube.com/watch?v=_ednt48rcwo
|
|
Geschiedenis van de slavernij |
|
Reactie gegeven door Henk Gruys - 16:19 09-12-2016 |
|
|
|
Voor je prozaversie zou ik je aanraden:
Voer een hoofdpersoon in. En geef hem een naam. En schrijf vanuit een duidelijk perspectief.
Dan wordt het verhaal wat minder vaag en op afstand.
Of ben ik nu te veel een schoolmeester?
|
|
Henk en Dio: Geschiedenis van de slavernij |
|
Reactie gegeven door evamaria - 14:43 09-12-2016 |
|
|
|
Een duidelijke proza versie met iets meer woorden kan bv zo zijn:
De geschiedenis van de slavernij.
Zomaar een schoolklas ergens in de Randstad.Zo'n dertig kinderen rond de vijftien jaar. In allerlei kleuren, overal vandaan. Multiculti.
Ze krijgen elke week een paar uur geschiedenis. Vandaag volgens het rooster:"De slavernij door de eeuwen heen".
Zo heet het hoofdstuk in dat lesboek, het behandelt de historie in thema's.
Volgende week: de opkomst van het socialisme. Daarna ook wat democratie is. Als er nog tijd voor overblijft. Want de Verlichting moet ook nog besproken en geleerd en overhoord. De flexdocent kreeg in haast het lesschema. De school wil repetities en rapportcijfers. Tot in decimalen uitgerekend en op tijd ingeleverd.
Een jongetje steekt opeens verbijsterd, halverwege de les, zijn zwarte handje op. Oplichtende ogen..opgelucht? Er kantelt iets?
Hij heeft een vraag: "waren er dan ook blanke slaven?"
|
|
re: Geschiedenis van de slavernij |
|
Reactie gegeven door Henk Gruys - 10:15 08-12-2016 |
|
|
|
Je hebt gelijk dat de lezers zich het allemaal wel kunnen voorstellen. Maar dan gaat het meer over de inhoud. Ik had het over de vorm. De tekst is niet alleen maar een hoeveelheid woorden, tekens, regels enz. die iets uitbeelden; hij moet ook leven, de lezer pakken of verbazen, in het gunstigste geval hem bijblijven.
Als er in de vorm storende elemanten voorkomen, doet dat afbreuk aan het geheel.
Ik wil nog even benaderukken dat zulke kritiek natuurlijk een subjectieve aangelegenheid blijft.
|
|
Reactie gegeven door evamaria - 23:40 07-12-2016 |
|
|
|
Het stukje is ingezonden als proza. Ik denk dat het in deze vorm gemakkelijk en snel leesbaar is. Maar zo is het
stukje inderdaad wel wat kortaf. De zinnen kunnen ook achter elkaar gezet worden. Die vorm kan evt. aangevuld met allerlei.
Maar zou dat hier zoveel bijdragen? Een schoollokaal, de situatie, dat kunnen lezers zich toch wel voorstellen? En bv. ook hoe zo'n jongetje met een dergelijke vraag zich voelt.
Meer ..zou maar afleiden van het onderwerp. Maar, het kan zijn dat ik er later anders naar kijk. Bedankt voor het commentaar.
|
|
re: Geschiedenis van de slavernij |
|
Reactie gegeven door Henk Gruys - 17:10 07-12-2016 |
|
|
|
Veel korte zinnetjes met een punt erachter. Het lijkt of je dat zo gedaan hebt omdat je met een hoofdletter wilde vervolgen. Dat staat.
Maar daardoor is het, naar mijn mening, allemaal een beetje te kortaf geworden.
Misschien moet je het eens proberen met een andere indeling.
|
|
re: Geschiedenis van de slavernij |
|
Reactie gegeven door DiotheCilany - 10:26 07-12-2016 |
|
|
|
Het is misschien wel een gedicht, maar is het ook poëzie?
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|
|