Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
De dood gevonden
 Poetessa - 12:22 24-04-2008 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Poetessa  Bekijk statistieken van dit gedicht 

nu is waar
mijn suizend hoofd
met dode ogen kijkt
maar onverschrokken

ziet hoe
een onzegbaar niets
zich voltrekt als een verlamming
aan jouw verlaten lijf

niet minder het mijne
met ribben in beton gegoten
alleen toeschouwer lijkt

verbaasd omdat
mijn adem dat gewicht verzet -
zo eindigt het

traagvloeibaar in beweging

begint daar
het langzame verloop
naar de ontknoping

er is een bodem
aan de grond van het bestaan
zachter dan gedacht

ik ga er maar op liggen

Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
Ries>La Mort Subite
Reactie gegeven door Poetessa - 16:42 27-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Even dacht ik het is weer tijd voor de tour de France, steeds vroeger begint met klimmen en afdalen, zoals zoveel natuurverschijnselen, ook de terrasstoelen weer volop poot aan de grond krijgen terwijl de dichtster KO gaat van het Belgisch bier,

maar la morte, ja dat kan ook, le mort werd gedacht maar ach, in het Nederlands bestaat geen onderscheiding der ontzielde seksen :-)

Dat neemt niet weg dat er meer kanten aan een verhaal zitten, de zijne en de hare op zijn minst en aangrijpingspunten te over waar men zich nog aan zou kunnen vergrijpen...en ik doe maar doodgewoon. Wat wil dat zeggen? Geen idee, al vraag ik mij dat wel af, echt wel.

En dan nog over lijfeigendommen en beklijven, ja, zover ben ik nooit gekomen, :-)

Dank Ries, voor langskomen wat mij betreft met vuurvaste vingers :-) hoe dan ook,

(die film ken ik trouwens niet)

liefs,

DD>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 15:37 27-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dank DD, voor lezen en reageren,
liefs,

Beli> De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 15:36 27-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja ternauwernood is maar een moeilijk woord, ben ik achter gekomen, als je iets doet in ternauwernood één week, doe er dan meer of minder dan een week over? Ik ben nog steeds een beetje in de war hierdoor :-)

Dank voor beter & beter & doorleefder ;-)

liefs,

Glim?
Reactie gegeven door Ries - 08:32 26-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
glim ...? huh glim..??... huh ja wromooknie
een kruisbestuiving tussen film en klim. De film mag gezien de berg redenen temeer in het verhang met klimmen. :-)

De dood gewoon gevonden
Reactie gegeven door Ries - 08:25 26-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
om ook maar een zerk te plaatsen in deze kerk bedacht ik me "ach het hoort bij 't leven dus treffen is altijd een kans" vandaar een titulatuurtjes voorstel :-)
Aangrijpend, datwel men dient er bijna geen vingers aan te willen branden. Maar eilaas zoals alles dat "la morte* " betreft vergrijpen de levenden zich daar, en dus ook hier daar gaarne aan :-D *de gilm is de moeite waard, de berg stijler maar toch ook en onder parijs kun je er ook wat kwijt.
Effe mijn tengels branden:

De dood gewoon gevonden
_______________________



vreemd maar onverschrokken
wakker naast het verlaten lijf
ternauwernood niet lijfeigen

eerst kijken dan voelen
dit is niet meer te beklijven
minder nog dan weinig
een ontknoping

er is een bodem
uit het bestaan
geslagen aan de grond
waar landen
zachter was verwacht
meer rusten met slapen
bedacht

ik ga maar op m'n zij liggen
haar kant van het verhaal
____________________

maar zoals eerder al gesteld
je zou aan zulkse verzen de vingers niet moeten willen branden.

Ik was R :-)

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door Donkere D - 01:38 26-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik vind de eerste strofe het sterkst.

DD

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door Beli - 01:19 26-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
'Ternauwernood niet het mijne'
Ja, dat vind ik wel een aardige verbetering.
Tussenstuk is ook beter nu en slotregel, ja, ook beter.

Gek, het lijkt gelijk doorleefder nu het beter klopt :-)

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door zijlstra - 23:47 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
dan heeft die opmerking toch zin gehad;)

Zijlstra>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 14:24 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja dat ternauwernood stond daar erg onlogisch te wezen, al is het dan niet goed, nu klopt het tenminste wel,

dank,
liefs,

Ruud>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 14:22 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik heb er iets op gevonden, Ruud, op het 'is niet meer' - een tussengeworpen toevoegsel dat de spanning moet breken... :-)

dank nog,

liefs,

Eswee>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 14:20 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ow, 'maar' ertussen, ja gesnopen :-) Ja je mag, erg bedankt, weer, ik aanvaard in dank,

liefs,

Amanda>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 12:30 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dank Amanda, voor 'mooi', ja, 'het' of 'een', daartussen ben ik al een paar keer geswitched. Maar het werd 'het'om aan te geven dat het niet zomaar een dode was, 'een' is algemener, twijfel weer, nu ja, ik laat het even rusten, dank!

liefs,

Eswee>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 12:26 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Mij beviel het wel, hoor, die laatste regel, anders had ik hem om te beginnen al niet overgenomen :-) En of ik hem nog moet veranderen?
Ik ga er alsjeblieft op liggen ??? Bedoel je dat?
Nou , ik vind het wel mooi zo, Eswee, hij is toch niet doorleefd, tenslotte, ik ga maar gewoon weer doorleven, misschien helpt dat ;-)

liefs,

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door eswee - 11:04 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
welja, nu ik toch het slot in m'n sloffen krijg geschoven, althans de minder bevallende delen ervan, zou ik er nog een maar aan willen toevoegen als het nog mag

tussen er en op, alsjeblieft

ben wel benieuwd, nelleke, wat je met de reacties er van kunt gaan maken...
succes dus ;)


re: De dood gevonden
Reactie gegeven door Amanda Malinka - 10:53 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Mooi! In de tweede regel is het misschien mooi van "het" een te maken. Groetjes Amanda

Beli>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 09:21 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ha Beli,

Nou dank je voor je waardering, ik kan goed tegen kritiek hoor ;-)

Zelf heb ik hier ook het nodige op aan te merken, wat bij mij vooral blijft hangen is de kritiek van Zijlstra, 'niet doorleefd' ... die was raak denk ik, het meest persoonlijk in elk geval...

Dank voor het prima vinden van 'ontknoping' precies wat jij noemt heb ik er ook bij gedacht., inderdad :-)

En die laatste regel, tja, hij is eigenlijk van Eswee, voegt iets lugubers toe dat ik in eerste instantie niet bedoeld heb, en is natuurlijk geschiedvervalsing.., ik denk er nog over na...

nogmaals dank,

liefs,

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door Beli - 05:21 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Nou, ik heb geprobeerd er iets kritisch mee te doen, maar eerlijk gezegd vind ik dit een aardige blik naar wat er om de hoek speelt en een leuk gedicht.
Niet meer dan een ontknoping vind ik prima, omdat men na de dood wellicht tot de conclusie zou kunnen komen dat alles relatief is, niet meer dan dat; ik denk ook dat dit de reden is, dat je er aan hecht.
Nou...na lang peinzen en staren heb ik toch nog iets gevonden. Als ik een zwakste regel zou mogen aanwijzen, dan zou ik de laatste kiezen. 'ik ga erop liggen'. Die mag wat mij betreft geschrapt.

Groet,

Zijlstra> De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 01:16 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik zal de eerste zijn, Zijlstra, om toe te geven dat dit een slecht gedicht is...

Voor het tellen van acceptabele gedichten van mijn hand is het helemaal niet erg als men een paar vingers zou missen :-)

de beeldvorming -> zeg maar het ontbreken van beelden, da's een feit.

gezocht en verre van doorleefd - dat is een leesindruk he

'doorleefd', tja, dat is het nu juist wel, in de zin dat deze gebeurtenis hanteerbaar en 'dichtbaar' is geworden door de jaren. Maar dat spreekt niet uit de tekst - ik kan mij dat voorstellen. Het is wat is blijven hangen van die eerste momenten.

'ternauwernood' is misbruikt, het heeft de associatie met 'onstsnappen'. Geen idee hoe dat etymologisch precies in elkaar steekt, maar er was natuurlijk sprake van een nood-situatie.

Verder betekent het gewoon 'net niet'. Het zegt zo iets over dat ik ook gemakkelijk zelf de dode had kunnen zijn,
het lichaam bijna 'bezit' nu de eigenaar vertrokken is, mss. wel... en dan ga ik maar liggen, (met dank aan Eswee)

Maar dat gaat allemaal tever, dat begrijp ik ook wel,

dank voor je reactie, Zijlstra, ;-) Gewoon slecht, dat mag best eens gezegd. :-)

liefs,
is wel een intelligent gedicht, maar een slecht intelligent gedicht




Artifex>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 00:55 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dank Artifex, voor dat woord 'bizar' , idd. van toepassing op het onbegrijpelijke verdwijnen dat sterven toch altijd is,

liefs,

Hanny> De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 00:52 25-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dank voor 'knap'.. ;-)

Tja, over die ontknoping... persoonlijk zie ik wel vier betekenissen die allemaal wel iets toevoegen aan dit verhaal (de plotselinge dood van een geliefde)

Maar daarin sta ik een beetje alleen geloof ik...

Nu ja, ik laat het bezinken, wie weet zwicht ik alsnog :-)

liefs,

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door zijlstra - 23:40 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nee..ik vind de beeldvorming niet geslaagd
gezocht en verre van doorleefd - dat is een leesindruk he

dat 'ternauwernood' staat er ook groot en onbeholpen bij
je zoekt er vergeefs een betekenis in

tis wel een intelligent gedicht, maar een slecht intelligent gedicht

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door Artifex - 22:33 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Bizar en toch boeiend.

Liefs, Artifex.

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door Hanny van Alphen - 21:27 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hallo Nelleke,

Strofe 1 en 3 vind ik helemaal goed, strofe 2 kan ik
mij voorstellen dat het woord ontknoping in een andere betekenis gelezen kan worden dan hetgeen jij voor ogen hebt. Scheiding zou ook kunnen. Buiten dat vind ik het
een knap werk.

Groet
Hanny




Ruud>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 20:49 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Eveneens Achtenswaardige Heer Poppelaars,

Het is, om zo te zeggen, welhaast een opknoping, zoals dit simpele zinnetje Uw gemoederen verhit...

Lees aldus:

dit is niet meer -> dit is voorbij

....

en dan nu de ontknoping (ratata)

En dan volgt die laatste strofe waarin de dichtster klaarkomt in gelegenheids necrofiele uitingen. Als dat niet spannend is weet ik het niet meer...:-)

Maar seri, zoiets ongerijmds als 'niet meer dan' ... meteen gevolgd door oplaaiende hoop en verwachting, geeft dat nu juist niet het onverwachte aan dichterlijk taalgebruik? Ik denk het wel. Temeer daar ook nog gedacht kan worden aan het 'ontknopen' van kledingstukken. :-)

Nee, ik zie je probleem niet, al begrijp ik je opmerking.
Insturen heb ik nog nooit gedaan, behalve hier, en tot voor kort wel eens aan de overkant :-)

Maar mocht het zover komen, dan wellicht kies ik dan alsnog jouw eieren voor mijn geld,

liefs,

knopen doorhakken
Reactie gegeven door Poetessa - 20:11 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoi Eswee,

Ontknopen is een sleutelwoord, het eindigt in verwarring of er volgt waar iedereen op wacht, juist, de ontknoping. Dit is een volgzaam gedicht:-) Vanaf hier zijn alle draden weer op te pakken...

Ik ben gehecht aan mijn ontknoping, al zie ik (denk ik) wat je bedoelt, het is een gebeurtenis, geen einde aan het verhaal.

En toch, zo voelt het wel, het antwoord op de vraag 'waar eindigt dit, en hoe?'

zachter dan gedacht, dat ik daar zelf niet opgekomen ben, onbegrijpelijk :-) Prachtig natuurlijk, dank!

En durven, ja, willen, mss... het staat er in elk geval, die laatste regel. Persoonlijker, in plaats van een boodschap tot nut van 't algemeen, ook wel epiloog geheten...
En nu maar wachten tot iemand denkt dat er teveel 'ik' in zit :-)

Nogmaals dank voor je inbreng,

liefs,

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door eswee - 16:09 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
dag nel,

ik vind die ontknoping ook wat lastig, misschien is het ontknopen wat handiger, hoewel ontknoping ook een andere betekenis in zich heeft, weet ik wel, maar is die hier op zijn plaats?

minder hard, of: zachter dan gedacht - dat klinkt meteen ook wat zachter, dan ga je denk ik alvast wat liever liggen

je kunt of ik kan? durf je niet? jawel, dat durf je wel, liefdevol, bijvoorbeeld als zodanig:

zachter dan gedacht
ik ga erop liggen

ik zou misschien ook de enter wel al indrukken na bodem:

er is een bodem
aan de grond van het bestaan
zachter dan gedacht
ik ga erop liggen


op een bepaalde manier best goed te volgen, deze ;)


Ruud> De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 14:56 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, meer dan, idd. maar er is ook nog een spel met de regelafbreking: dit is niet meer, als in hij is niet meer = gestorven,

dus dat 'meer dan' laat ik de lezer ;-)

liefs,

Ruud>De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 14:41 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dank voor 'volwassen'... kweenie hoor, ik ben een soort middelbare puber :-)

ontknoping = einde verhaal, (ja duh) maar ook losknopen, uit elkaar halen van geliefden (de dode is de geliefde) ofwel losknopen van lichaam en ziel (de dode is tevens de dichter zelf)

zo dus was de bedoeling

verleden tijd, tja, zou kunnen. Het is een besef dat doordringt, maar een inzicht kan natuurlijk ook weer verlaten worden, da's waar :-)

dank, nogamaal,
liefs,

Mercedes> De dood gevonden
Reactie gegeven door Poetessa - 14:33 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dank voor je waardering,
luguber, ja, en toch zo gewoon als het gebeurt. Alle schrik, pijn, verdriet pas later,

liefs,

re: De dood gevonden
Reactie gegeven door Mercedes - 13:58 24-04-2008 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Aan Nelleke,

Knap geschreven Nelleke, ook wel een beetje luguber.
Maar een waarheid als een koe.

Graag gelezen, fijne dag


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287