|
Aubrey - 10:37 16-05-2011 |
|
|
Het leergierige Heintje vraagt: 'Pap,
wat betekent "vergrotende trap"?'
- En z'n pa zegt: 'Ik zal het verklappen.
Elk bijvoeglijk naamwoord heeft trappen:
een drietal. (Vier minder dan zeven.)
Ik zal je wat voorbeelden geven:
van "fijn" krijg je "fijn, fijner, fijnst"
en "klein" geeft je "klein, kleiner, kleinst".
Hij vervolgt op didactische toon:
'De middelste woorden, m'n zoon,
zijn steeds de vergrotende trappen.'
'Ik kan er de helft maar van snappen,
omdat ik me afvraag,' zegt Hein,
'hoe dat "kleiner" vergrotend kan zijn.'
Daar hij onvrede wenst te bestrijden
gaat Hein in z'n trapauto rijden.
Een brandweervehikeltje is 't.
Heins teleurstelling wijkt nu beslist,
want z'n kar met uitschuifbare ladder
inspireert 'm. Hij voelt zich zelfs gladder
dan alen en roept dan subiet
naar z'n vader, zodra hij hem ziet:
'Kijk m'n ladder eens uitschuiven, pap!
Die is óók een vergrotende trap!'
|
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 11:17 17-05-2011 |
|
|
|
hoi aubrey,
leuk verweerdicht, allemaal woorden die ik niet ken (en dat is de grap). ach, ieder z'n meug he maar mij deert wel of geen metrum niet. het hangt er maar vanaf hoe je het voordraagt en vooral waar je de klemtoon legt, dan komt alles ineens goed
hoi hoi
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 10:15 17-05-2011 |
|
|
|
Dank je, Henk.
Ja heerlijk, zo 'n kind.
Hoe komt het toch, dat sommige van die hartveroverende wezentjes na jaren veranderd zijn in afschuwelijke mensen?
Vriendelijk groet,
Aubrey.
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 10:07 17-05-2011 |
|
|
|
Bedankt voor de tip, Ludy.
Groet van Aubrey.
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door Heraclitus VII - 02:51 17-05-2011 |
|
|
|
Heerlijk, wanneer (klein)kinderen zo reageren...
Met plezier gelezen, Aubrey.
Vriendelijke groet,
Henk.
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door Dibu - 00:58 17-05-2011 |
|
|
|
Zou, als ik jou was, dat woord ook even verbeteren op gedichten.nl waar dit fraaie gedicht hoog scoort, Aubrey. Dat kun je er zelf tegenwoordig, eenmaal ingelogd.
Groet, Ludy
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 23:50 16-05-2011 |
|
|
|
Ik ben het met jou en met Haiku-man eens, Ludy.
Zijn reactie viel me pas op na de jouwe over 'middenste'.
Nee, ik ben geen Belg, maar een Nederlander die eerlijk bekent, dat-ie zich wel eens kan vergissen.
Nogmaals een groet van Aubrey.
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 23:41 16-05-2011 |
|
|
|
Sorry, dat ik zo laat reageer, Haiku-man. Dibu maakte me net attent op je opmerking. Ik heb het betreffende woord inmiddels verbeterd, bedankt, ook voor je waardering!
Groet van Aubrey.
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door Dibu - 22:11 16-05-2011 |
|
|
|
Haiku-man heeft gelijk dat het niet 'middenste' maar 'middelste' moet zijn. Ben jij een Belg, Aubrey? In België schijnt 'middenste' te worden gebruikt, zag ik op internet.
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 21:08 16-05-2011 |
|
|
|
Beste Thomas,
Je verdraagzaamheid vind ik bewonderenswaardig. Ik weet, dat er heel wat dichters zijn die vormvastheid een belemmering vinden voor hun poëtische uitingen.
Ikzelf vind het juist leuk om met rijm en metrum te stoeien, ook al gaat dit ten koste van de inhoud van m'n 'gedicht'.
Ik zal het met een versje trachten te illustreren:
Verweerdicht
U hebt gelijk met uw kritiek,
dat dit gedicht beslist
door dwingend rijm en dwangmetriek
te veel aan inhoud mist.
Begrijp me: deze handicap
bezorgt me juist veel pret,
omdat ik ook een hekel heb
aan tennis zonder net.
Ik vroog de zwilte mazelaar
en draug de twijle druit.
Dan schrookt m'n dwark gezakelaar
voorover in het struit.
Verkrazeld door het pruigezwoen
wordt zo de druit onttwijld
en achter in de kruile sproen
voor eeuwig bluigekeild.
- En gaat het vers door deze stijl
het onverstand te boven,
zoek dan maar onverwijld uw heil
in ongerijmde strofen.
Ik wens je nog veel plezier!
Vriendelijke groet,
Aubrey.
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 19:14 16-05-2011 |
|
|
|
sodeknetter, pff, ik voel het verschil in voordracht niet. maar goed, je zal best wel gelijk hebben(?)
hoe dan ook, het is verbeterd en daar gaat het maar ff om
metrum? ik ken zat dichters die zich daar helemaal niets van aantrekken. ritme ,rijm, metrum. voor hun achterhaalde begrippen. het gaat hun alleen om de poëtische waarde, verder niks
en toch blijf ik een liefhebber van jou hoor
hoitjens
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 18:40 16-05-2011 |
|
|
|
Het verschil zit 'm in de KLEMtoon.
1)
'Kijk m'n LADder eens UITschuiven, PAP!
Die is ÓÓK een verGROtende TRAP!'
2)
'Kijk m'n LADder eens UITschuiven, PAP!
Nou, dat IS m'n verGROtende TRAP!'
3)
'Kijk m'n ladder eens uitschuiven, pap!
Nou, dat is MIJN verGROtende TRAP!'
Nu de metrumschema's:
1)
..-..-..-
..-..-..-
2)
..-..-..-
..-..-..-
3)
..-..-..-
...-.-..-
Ik kies voor 1)
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 17:50 16-05-2011 |
|
|
|
ik weet het weer de stellende de treffende en de overtreffende trap. bedankt!
ik snap niet hoe het metrum door mijn voorstel in de vernieling gaat
m'n of míjn. allebei één lettergreep, wat is het verschil dan?
ikke nie snap
maar jouw idee is ook al beter dan er stond. kies maar!
hoi
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door Haiku-man - 17:49 16-05-2011 |
|
|
|
Leuk, Aubrey. "Middenste" (2e regel v/d 2e strofe) is alleen - bij mijn weten - geen normaal Nederlands woord; bedoel je niet gewoon "middelste"? Groet!
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 17:38 16-05-2011 |
|
|
|
PS
De overtreffende trap.
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 17:36 16-05-2011 |
|
|
|
Bedankt voor je waardering en het meedenken, Thomas.
Door jouw klemtoon ("míjn" ipv "m'n") komt Heintjes slimheid inderdaad nog beter tot uiting, maar die duidelijkheid gaat wél ten koste van het metrum.
Wat vind je van:
'Kijk m'n ladder eens uitschuiven, pap!
Die is óók een vergrotende trap!'
?
Groet van een nieuwsgierige
Aubrey.
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 17:22 16-05-2011 |
|
|
|
Ik kan je gedachtegang volgen, Ludi. Hartelijk dank voor je uitleg!
Nog een groet,
Aubrey.
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 17:10 16-05-2011 |
|
|
|
hoi aubrey,
hoe zat het ook alweer: stellende,vergrotende en hoe heette die derde trap ook alweer?
hoi
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 17:00 16-05-2011 |
|
|
|
het woordje of: moet er uit
dus gewoon:
'Kijk m'n ladder eens uitschuiven, pap!
Nou, dat is míjn vergrotende trap!'
hoi hoi
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 16:54 16-05-2011 |
|
|
|
hijs weer goed aubrey maar op het laatst zou ik geschreven hebben:
of:'Kijk m'n ladder eens uitschuiven, pap!
Nou, dat is míjn vergrotende trap!'
dit is iets nadrukkelijker en ik vind het dientengevolge een sterkere uitsmijter
ben je ook van het 2x 'm'n' vlak achter elkaar af
maar verder primama hoor
hoi
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door Dibu - 16:51 16-05-2011 |
|
|
|
Haha, Aubrey, nu begrijp ik 't. Ik zag die gladde aal niet glibberen maar dacht dat de dichter was uitgegleden op zijn toetsenbord. Dat komt waarschijnlijk doordat de uitdrukking over twee regels is 'uitgesmeerd'.
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 16:46 16-05-2011 |
|
|
|
Dank je, Ludy.
Ik ging uit van het gezegde 'Hij is zo glad als een aal' in de betekenis van 'Hij is heel slim'; 'alen' is het meervoud van 'aal' en van 'glad' is 'gladder' de vergrotende trap.
Groet van Aubrey.
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door Dibu - 14:32 16-05-2011 |
|
|
|
Leuk dit light verse. Iets kan ik niet plaatsen in strofe 3: 'dan alen'?
Groet, Ludy
|
|
Reactie gegeven door Aubrey - 11:13 16-05-2011 |
|
|
|
Bedankt, Wietewuiten, ook namens Heintje vanwege je compliment!
Veel plezier!
Vriendelijke groet,
Aubrey.
|
|
re: Trapsgewijs onderricht |
|
Reactie gegeven door wietewuiten - 10:40 16-05-2011 |
|
|
|
hoe de kleinen onderrichten, een heikele taak, aubrey! en heintje snapt de les wonderwel!
leuk verhaal! w.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|