|
Hendrik Laanen - 10:03 23-02-2010 |
|
|
mij bevangt een lichte walging
bij positief
het wenkend perspectief
ontdaan van
werkelijkheidsgevoel
gaat men daaraan tenonder
verliest het temperament
tot groots en ook
meeslepend leven
treedt nillens willens toe
tot pak met vest
het korte permanent
gaat elke kerst naar oma
in Epe op de Veluwe
die inmiddels ook
bij god niet weet
waar het allemaal over ging
derhalve over is gegaan op stil
maar hevig drankgebruik
zo gaat de wereld verder
tot waar het niet meer kan
en hoopt er maar het beste van
hendrik
|
|
|
Reactie gegeven door Hendrik Laanen - 07:59 24-02-2010 |
|
|
|
Artifex,
dank voor je vriendelijke oordeel. Vooral je laatste zin over het recht op zwart zien spreekt me aan.
Vwb auteursnaam: een gedicht (en elk mensenwerk) heeft een eigen leven, en soms straalt dat af op de auteur.
Met vriendelijke groet en dank
hendrik
|
|
Reactie gegeven door Hendrik Laanen - 07:51 24-02-2010 |
|
|
|
Paul,
Het is in de letterwereld algemeen gebruik werk te voorzien van een auteursnaam, al was het maar om misbruik te voorkomen. Ik zie niet in waarom dat hier in Lettertempel anders zou moeten zijn. Dit is het recht van de auteur en heeft geenszins per definitie de implicatie van kwaliteit. Dat is aan de lezer om te bepalen.
Maar ik stel het op prijs dat je los daarvan je vriendelijke oordeel geeft over het gedicht op zich. Daarvoor dank.
Met vriendelijke groet
hendrik
|
|
Reactie gegeven door Hendrik Laanen - 07:43 24-02-2010 |
|
|
|
warket,
nee, ze heeft groot gelijk want ze hoeft zich nergens en bij niemand te verantwoorden aan het eind van haar leven.
groet en dank voor het inleven
hendrik
|
|
Reactie gegeven door Artifex - 23:14 23-02-2010 |
|
|
|
Het is nog steeds een mooi gedicht.
Als je een dichtbundel leest, zie je ook de randen van het boek, de broek die je aanhebt, de vloer onder je voeten ed. Je leert het één van het ander te scheiden, toch?
Het heeft een fijn tweeledig gevoel. Het verlangen van alles het beste te maken, dat tevens ook een dwang lijkt te zijn. Waar is mijn recht om alles zwart te zien?
Knap!
Groetjes, Artifex.
|
|
Reactie gegeven door Paul_Bernhard - 23:04 23-02-2010 |
|
|
|
Kun je mij eens vertellen waarom je bij elk gedicht van je er -direct onder- je naam neerzet? Of een h. of zoiets?
Een gedicht moet het hebben van een opbouw, de lezer laten verdrinken en uiteindelijk al dan niet verdronken, maar vooral in stilte achterlaten. Net zoals na een klassieke symfonie, het liefst eentje eindigend in ppp, méér dus dan pianissimo, Mahler en Shostakovitch de grootste daarin zijnde. Pas als de dirigent zijn armen laat zakken, na de laatste bijna onhoorbare maat, mag het publiek klappen. De dirigent én de componist dwingen stilte af. Zo hoort het bij een gedicht ook te wezen.
Maar in dit gedicht word ik bruusk wakker gemaakt. Onverteerbaar eigenlijk. Overigens ben je niet de enige. Internet-poëzie-sites staan vol met direct onder het gedicht de auteursnaam en dat stomme copyright tekentje, of de initialen.
Wat is er nu belangrijk? Dat gedicht? Of een auteursnaam?
Zonde, want het was een mooi gedicht.
gr p
|
|
Reactie gegeven door warket - 16:28 23-02-2010 |
|
|
|
en heeft ze ongelijk vragen we ons af
Ik verbeeld me het gevoelen in uw geschrift.
warket
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|