|
zijlstra - 23:58 27-12-2007 |
|
|
hoe zou ze kreunen als ik haar eenmaal heb binnen mijn woorden
waar zou ze vragen om genade
en zou ik die geven
zou zij zich geven
ze weekt het kwaad uit het beste in mij ze is er goed genoeg voor
nu ik nog
|
|
|
Reactie gegeven door Rachel - 16:36 30-12-2007 |
|
|
|
Zijl,
Nooit vragen "hoe zou zij kreunen" :))).
-ze is er goed genoeg voor- mag weg.
Tof dichie hier.
Rachel
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 16:06 30-12-2007 |
|
|
|
ah leuk je interpretatie nelleke
dank je
alvast het beste voor het nieuwe jaar xx
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 13:48 30-12-2007 |
|
|
|
Ja dit volg ik wel, prestatiedrift en competitiedrang tussen geliefden, lees ik, wederzijds aan elkaar gewaagd, afstandelijke titel, dat wel, maar heel herkenbaar, spannend gedicht,
liefs,
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 17:47 29-12-2007 |
|
|
|
wel klavier
je hebt het je niet makkelijk gemaakt met je 'mooi'
;)
thanks
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 14:05 29-12-2007 |
|
|
|
ah ja, daar tochtte het
bedankt winterjong en gnito
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 13:12 29-12-2007 |
|
|
|
of het klopt weet ik niet
maar gnito begon er hier helemaal onderaan als eerste over
zie je vaker he
ouders met gewone namen
die kiezen iets bijzonders voor hun jong
|
|
Reactie gegeven door winterjong - 11:54 29-12-2007 |
|
|
|
mijn naam: wat zal ik zeggen, mijn ouders hadden een rare bui. mijn moeder heet gewoon Teckeltje en mij pa heet Koyaanisqatsi, maar voor mij moest het weer iets origineels zijn.
die dubbele spatie, daar heb ik nog niemand over gehoord.
klopta?
|
|
Reactie gegeven door Bonami - 22:52 28-12-2007 |
|
|
|
'mens' (en zeker 'het mens'!) is geen waardig alternatief. Niks mis met je laatste strofe, vind ik!
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 18:05 28-12-2007 |
|
|
|
dat is fijn te lezen degon
dat jij de dingen waar kritiek omheen hangt gewoon goed vindt
dank je
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 18:03 28-12-2007 |
|
|
|
ikzelf heb geen probleem met dat lijfelijke, wellicht al te lijfelijke
tis ook een beetje gezocht natuurlijk
maar dat is wél om het al te platoonse te vermijden, dat uiteindelijk toch de oorspronkelijke inzet blijft en ik ben blij dat je dat zuiver oppikt
ik dank je voor je reactie
too long time not see..
bonami
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 17:55 28-12-2007 |
|
|
|
ah winterjong (wat een leuke naam trouwens) leuk dat je dat 'zou' voor me verdedigt tegenover lafbek
ik moet je zeggen dat ik me gedicht herlas vanuit jouw leeservaring en het was net of het nieuw voor me werd
ik dank je daar hartelijk voor
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 17:49 28-12-2007 |
|
|
|
Algemeen: nou zeg..ik krijg hier van iedereen doordachte reacties op dit gedicht
tis altijd fijn te merken dat je serieus gelezen bent
ja ik begrijp je lafbek, maar ik denk dat je misschien de functie van de (observerende) distantie in dit gedicht miskent en de fantasie, die een loopje met je neemt
je alternatief voor de voorlaatste strofe:
ze weekt het kwaad
uit het beste in mij
ze is er het mens naar
is natuurlijk heel aantrekkelijk, maar wat bonami hierboven zegt: het spel met 'kwaad/goed/beste' gaat er door verloren
of dichters lafbekken zijn..
ik weet het niet
maar ik ken wel een lafbek die een dichter is
;)
|
|
Reactie gegeven door degon valk - 15:34 28-12-2007 |
|
|
|
enorm graag gelezen! Die 'zou' moet er gewoon staan. Ook het mooie klankspel dat je weergeeft en het dubbel gebruik in de drie losstaande regels, vind ik prachtig.
vrgr valk
|
|
Reactie gegeven door Bonami - 15:01 28-12-2007 |
|
|
|
"zou zij zich geven" is er teveel aan. Toch moet ergens nog de overgang gemaakt worden naar de tweede drieregelige strofe, die immers een statement is, met dat leuke hoekje-om, in die extra drie woorden.
"zou zij zich geven" is te omvattend, teveel lijfelijk. De eerste drieregel is literair, beschrijft het zeggen en bepalen. Daaruit weg, dan.
En tenslotte de muze, die het mogelijk maakt. Daar een mooi spel met kwaad/goed/beste. Graag gelezen.
|
|
Reactie gegeven door winterjong - 13:31 28-12-2007 |
|
|
|
met lafbek ben ik het echter niet eens.
lafbek, je probeert het abstracte, het cryptische juist weg te halen uit het gedicht. dat is nu ook weer niet nodig. het feit dat wij er niet bij kunnen wil niet zeggen dat het dus aardser moet.
...en die zou
is wél geoorloofd.
|
|
Reactie gegeven door winterjong - 13:28 28-12-2007 |
|
|
|
mooi dubbel gebruik van het woord 'hoe'
bij eerste lezen klinkt het als een verkneukelen;
na het lezen van het vraagwoord 'waar'
wordt die eerste 'hoe' ook een vraagwoord.
de rest van het gedicht vanaf 'ze weekt...'
is mij erg cryptisch. 'ns heel close lezen...
nee ik kom er niet bij.
|
|
Reactie gegeven door Kapitein_Lafbek - 10:18 28-12-2007 |
|
|
|
jammer dat je het niet wat directer durft te zeggen
op deze manier blijf je net buiten schot
ik bedoel de stijl van de innerlijke monoloog
hoe ZOU ze kreunen?
niks daarvan!
hoe kreunt ze...
>
hoe kreunt ze
als ik haar eenmaal heb
binnen mijn woorden
hoe vraagt ze om genade
en hoe schenk ik die
zij schenkt zichzelf
ze weekt etc. <
of:
>
ze kreunt
ik heb haar
in mijn mond
ze vraagt genade
ik schenk genade (nee, zijlstra, geen LIMONADE)
zij schenkt zich weg
ze weekt het kwaad
uit het beste in mij
ze is er het mens naar
nu ik nog<
zoiets lees ik dan liever
omdat het net wat meer guts heeft
(al zeg ik het zelf)
dat jij het je voorstelt
snapt de lezer immers ook wel
dichters zijn lafbekken
;)
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 05:28 28-12-2007 |
|
|
|
er staan zinnige dingen in je reactie
'waar' verwijst naar een plaats en 'wanneer' naar een tijd
hier had ik toch wel overwegend de plaats voor ogen: op welke plek binnen het woord of betekenisuniversum waarin ik die Ander gevangen heb, om genade zou worden gevraagd
maar uiteraard heeft die plek een tijdstip en dat doet jou eerder het woord 'wanneer' gepast vinden
verder: iedere uitspraak is op zeker moment waar
de vorm is ondergeschikt aan de inhoud, dat lijkt een dogmatische zekerheid
tot je dit gedicht ziet en eraan denkt of niet de inhoud ondergeschikt is aan de vorm
ten slotte: interpunctie in een gedicht lijkt op inktvlekken, maar hier begin je de nadelen van het weglaten van interpunctie in te zien
ik doe je dus driemaal denken aan iets wat dit gedicht niet is of heeft, maar wat je wel mogelijk beter lijkt
zonder tot echte kritiek te komen laat je dit gedicht dus hangen in een zweeftoestand van mogelijk zou dit of dat...
technisch doe je daarmee wel recht denk ik aan dit gedicht
het heeft iets dat onbeslist blijft
en inhoudelijk kun je je inderdaad afvragen of dit niet te particulier is
ik dank je voor je reactie
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 02:55 28-12-2007 |
|
|
|
ik ken je wel een beetje
je wilt graag hard en zakelijk zijn en dat kan je ook zijn
maar uiteindelijk ben je van boter
je smelt met de omgevingswarmte
en soms smelt je iets vooruit op die warmte en dat krijg je dan net op tijd door en dan ga je weer deleten
en zo krijgen we nooit een terugblik op 2007
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 02:50 28-12-2007 |
|
|
|
jajaja schrijf jij nou maar die terugblik waar heel het forum naar smacht inmiddels
and be personal !!
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 02:46 28-12-2007 |
|
|
|
neenee leuk gnito
ik bestudeer je reactie later zeker nauwkeurig
ben nu alleen wat te vrolijk daarvoor
nogmaals bedankt
|
|
Reactie gegeven door zijlstra - 02:33 28-12-2007 |
|
|
|
nou pfoe mens..wat kan jij genuanceerd zijn
ik word er akelig van
haha
dank voor je reactie gnito
ik kus je alvast voor het nieuwe jaar
xx
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|