|
|
Ik ben Brahman en lust
ook wel een boterham
sprak de atman
die dat vergat
en nu emaneert
|
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 20:03 04-12-2007 |
|
|
|
vergeef me mijn gebrekkige formuleringen; ik denk dat je heel aardig gezegd hebt waar de Dalai lama, Krishnamurti,Vivekananda etc. heel hun leven mee bezig geweest zijn, was ik aanvankelijk van mening dat je je vers net iets te ver gestript had, blijkt het bij herlezing te staan als een huis, niet meer twijfelen over die laatste strofe dus, mocht het toch beter kunnen, zie ik dat graag tegemoet...
peter
|
|
h.p. scharpach: Tevredenstijd |
|
Reactie gegeven door Ries - 07:50 04-12-2007 |
|
|
|
ja Shankara kun je als een school beschouwen binnen de Hindoe. Maar wat doet dat er toe :-)
Dank voor je lezend lezen. :-)
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 04:49 03-12-2007 |
|
|
|
shankara was misschien stamvader van het tibetaans boedisme? ik kan het in mijn boeken zo gauw niet vinden,maar ergens staat mij bij wat ik al eerder zei, bij hem splitste zich de weg; enerzijds een bepaalde tak van de advaita vedanta-school, anderzijds, meen ik als ik het nu wel juist heb, het tibetaans boedhisme dus
hoogst vermakelijk, heb ik al die boeken gelezen, weet ik er nog niets van...
peter
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 03:46 03-12-2007 |
|
|
|
boedha zelf meende dat hij ontdekte,ik had het gedeeltelijk mis wat die shankara betreft,dat advaita veel, veel ouder is blijft staan, zo ook dat boedha zwaar leunt op oudere kennis, onder andere advaita
peter
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 00:51 03-12-2007 |
|
|
|
misschien ben ik wel helemaal mis,maar volgens mij was die shankara de stamvader van één bepaalde school in het advaita gebeuren en stond hij precies daar waar een splitsing ontstond, onder andere ons aller gotama was aan hem schatplichtig (als ik mij niet vergis), wel was hij de eerste die hem op schrift stelde, maar ook shankara was schatplichtig aan een heel oude traditie, persoonlijk denk ik dat advaita net zo oud is als de oudste menselijke culturen (ik kan ene astvakra niet zo gauw plaatsen, maar het is in mijn ogen mogelijk dat hij een van shankara's voorgangers was, hij word iniedergeval genoemd in de upanishads)(ook pas laat op schrift gesteld, maar met een heel lange mondelinge traditie)
misschien dat googlen het antwoord opleverd?
peter
|
|
Reactie gegeven door Ries - 23:14 30-11-2007 |
|
|
|
Dèr Mouw trouwens. Ja, dat is niet zo moeilijk te herleiden. Zelfs Komrij heeft het als titel voor een bloemlezing gebruikt. Jammer alleen dat Adwaita zich alleen dienstmaagden wenste als parodie op het allerdaagse in zijn sonnet.
Ik malverseer slechts de hongersnood op een volledig asynchrone wijze. Ohja, titels uiteraard:
"'K ben Brahman. Maar we zitten zonder meid",
Dèr Mouw, JA (Adwaita), 1980. Uitg. Bert Bakker. Amsterdam. "Een bloemlezing uit zijn gedichten" door Gerrit Komrij.
Volledigheidshalve dient men bronnen van inspiratie altijd juist weer te geven bij onderzoek.
(ps Dèr Mouw had geen patent op Brahman, dat betrof Adi Shankara (ca 780 - 820) Misschien was dat wel mijn sjabloon. Ik ben de weg kwijt in het kleinood des onderscheids. ;-)
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 22:49 30-11-2007 |
|
|
|
De mal voor je tekst mag er trouwens ook zijn:
'K BEN Brahman. Maar we zitten zonder meid.
Ik doe in huis het een'ge, dat ik kan:
'k gooi mijn vuilwater weg en vul de kan;
maar 'k heb geen droogdoek; en ik mors altijd.
Zíj zegt, dat dat geen werk is voor een man.
En 'k voel me hulploos en vol zelfverwijt,
als zij mijn lang verwende onpraktischheid
verwent met wat ze toverde in de pan.
En steeds vereerde ik Hem, die zich ontvouwt
tot feeërie van wereld, kunst en weten:
als zij me geeft mijn bordje havermout,
en 'k zie, haar vingertoppen zijn gespleten,
dan voel ik éénzelfde adoratie branden
voor Zon, Bach, Kant, en haar vereelte handen.
J. A. dèr Mouw (Adwaita) (1863-1919)
Uit: Volledig dichtwerk, G.A. van Oorschot , Amsterdam 1986
|
|
Reactie gegeven door Ries - 20:31 30-11-2007 |
|
|
|
zo toemaar lach maar. Ben ik bloedserieus een aanklacht aan het formuleren. Zeg klaaglied tegen "geef ons heden ons dagelijks brood en vergeet ons niet, wat van u zijn die anderen, die volgevreten alleen maar vreten" Wel als je het netjes houdt mag je even je emaneren. Ik vergeef je, beste :-)
|
|
Reactie gegeven door Jaco Wouters - 19:26 30-11-2007 |
|
|
|
Haha Fries, zelf ben ik al elke dag een god, verwissel wel eens een boterham, maar dat komt omdat ik ook last heb van emaneren, ach man, zo lekker, voor jezelf emaneren.
Beste groet, Jaco,
|
|
Reactie gegeven door Ries - 15:41 30-11-2007 |
|
|
|
a at die man, er was genoeg dAArvAn immers.
Wel aan versjes zijn helaas geen rebussen.
Dus excuus voor dit onAppetijtelijk gedrag.
ik zal handhaven.
hg
Kwetal de breinbaas :-)
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 15:17 30-11-2007 |
|
|
|
-> rommelen met woorden is toch niet alleen mannelijk mag ik hopen :-D
dat niet nee, maar wel heel erg antivRies, en ik kom er nog even niet uit in dit geval, iets met mantra mss, emantreert zou ik dan zeggen...Nuja of gewoon buiten m'n denkraamwerk,
:-)
liefs,
|
|
klanttevredensheidsonderzoek |
|
Reactie gegeven door Ries - 13:39 30-11-2007 |
|
|
|
ah gevonden.
dat groene ding daar rechts bovenin.
Het levert niets op dan mallotige statistieken en 25 unieke bezoekers.
ik ga anders te werk voor de kost.
|
|
Ohja <>onTevredenheidonderzoekstrategie |
|
Reactie gegeven door Ries - 13:30 30-11-2007 |
|
|
|
oei oei word ik zomaar pijnlijk op mezelf gewezen. Ik moet meer leren zwijgen in alle toon-aarden. En dat gebeurt ook heus wel, eens komt as weer tot as en stof verstoft en ik zal niet meer ten tegnstrijden trekken.
Ik zal zo eens de verklikken gaan tellen. Er schijnt een statistiekje bijgehouden te worden ergens van het individuele vers op aantal en uniciteiten. Mocht het qua opbrengst wat opleveren deel ik het kijkgeld met je.
Zo mannenlogica....
maar emanteren, nog even, is niet uit helemaal uit mijn toko. Het is een verbastering van iets met uitvloeien of mooier voortplanting. Waar met een kunstgreepje een geëmancipeerd mixje van gemaakt is.
Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emanatie
_________
rommelen met woorden is toch niet alleen mannelijk mag ik hopen :-D
was getekend:
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 12:41 30-11-2007 |
|
|
|
->ik leef "ver-bot" vrij.
Twas -en is- maar een geintje, wat ouwe botten opgegraven kwam ik bij het volgende:
->Toch diagonaal lees ik me vast in de "ziel". persoonlijk vind ik dat sinds Loesjebertous er geen gebruik meer gemaakt mag worden van de ziel in het vers behoudens die ziel van de flessenhals bij het bezatten dan.
Vandaar, (was nog niet van zins mij aan ruzie te bezatten, hoewel mss goed voor de kijkcijfers)
Maar dit vers is onverklaard, en niet minder zo naast dit antwoord gelegd, ver-bot, hmm, verre botten, bot gevangen, de botte bijl, uitbotten, zeg het maar!
Dit naast e-maneren, -manciperen, -mant-eren en het blijft een warboel in de restanten van mijn botte brein. Mannenlogica, ongetwijfeld, misschien daagt het nog na de m'n middagboterham...
;-)
liefs,
Ik lees
|
|
Reactie gegeven door Ries - 11:38 30-11-2007 |
|
|
|
ik leef "ver-bot" vrij.
Nu is altijd verrassend,
of je't wilt of niet. :-)
|
|
Reactie gegeven door Poetessa - 08:26 30-11-2007 |
|
|
|
Over verboden woorden gesproken... hier spreekt de eerste wet van anti... We zijn in het nu aangekomen, wat nu?
(in verwarring, maar lach nog maar eens luid)
liefs,
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|