Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
Op de schommel
 Poetessa - 10:01 03-09-2007 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Poetessa  Bekijk statistieken van dit gedicht 

onafgebroken schrijf je halve cirkels
aan het strak gespannen koord
blozend stroom je langs de lijnen
het zwiert en suist en raast je voort

je bent een kind van was en later
volgt je voeten naar de zon
gewichtloos reik je hoger, verder
als je bij het keerpunt komt

waar de spankracht is verdwenen -
je zwaait -
dan tussen dood en hoop de leegte in

je ziet de as waarom je draait
en door de aarde vrijgelaten
vermoed je dat er stilte is


Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
oehoe - etc .. Vloeken in tempel
Reactie gegeven door Poetessa - 06:34 19-01-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
staat je netjes, roekoe, staat je netjes ... oudje dit hoor, en 1 van me beste al zeg ik het zelf - kneedbaar heden - ja,ja fraaie reacties doen m'n gedicht weer verbleken,
liefs,

re: Op de schommel
Reactie gegeven door Beli - 00:14 06-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Oké Nelleke, bedankt voor je toelichting. Niks nederlaag; je kan je gedicht goed verantwoorden, omdat je je van alle gemaakte keuzes bewust bent en wel degelijk naar de lezer toe hebt geschreven, al is het vanuit een bepaalde levensopvatting die misschien niet ieder deelt.
Bij herlezing vind ik het nu mooi zoals het is.

Vriendelijke groet,
Beli

re: Op de schommel
Reactie gegeven door Poetessa - 12:49 05-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
'gewichtloos waant' - WEET, friesbloed, WEET, dat is nu juist het mooie, het is echt volgens einstein, maar SUPER dat kneedbaar heden, echt,
'Bijen zijn immers ook diertjes die volwassen iets met was hebben voor hun broed net als wij.
Ik speelde daarom zelfs met de gedachte van 'kleinplastiek'
Ik vind dit helemaal geweldig, echt, maar meer iets voor Schommel II, the sequel, the insects take over.. Doe jij hem of ik?
Groet nelleke

op de wip
Reactie gegeven door Ries - 12:19 05-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nu ik hier per saldo gratis even langs dwaal valt mijn oog op was, als plastisch materiaal. En bedacht me dat was iets uit het verleden en dus kneedbaar heden betreft. In dat byzondere geval zou ik het zomaar willen inpassen:

je bent een kind van was
wordt en wat later totdat
je bij de omslag komt
waar spankracht is verdwenen
en jezelf gewichtloos waant

________
Bijen zijn immers ook diertjes die volwassen iets met was hebben voor hun broed net als wij.
Ik speelde daarom zelfs met de gedachte van 'kleinplastiek'

Beli>schommel
Reactie gegeven door Poetessa - 11:39 05-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Oja, was en later, da's eigelijk de opvatting dat je door meditatie kunt leren in het 'nu' te leven, in plaats van je steeds bezig te houden met vroeger en de toekomst. Schijnt heel moeilijk te zijn... Kind van was, da's ook stoffelijk, materie dus t.o. geest, al vind ik dat eigenlijk wat twijfelachtig, gezien alle beweging van de schommel en alles, nu ja geen enkel beeld is perfect!
Pff, wat een uitleg, nederlaag van de dichter, zeg ik dan altijd, maar toch doe het wel graag, zoals je ziet,
Nogmaals dank, groet Nelleke

re: Op de schommel
Reactie gegeven door Poetessa - 11:29 05-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoi Beli,
dank voor je reactie, en voor 'prachtig', er is een misverstand, er is niemand dood! Gewichtloos, dat is heel letterlijk je toestand als je op een schommel op het hoogste punt komt, (trouwens ook als je gewoon op en neer springt) als je een weegschaal mee zou nemen zou je op dat moment nul kilo wegen, dat sprak mij op school zo aan dat ik het onthouden heb.(;-)
Maar goed, tijdens het schommelen werken dus de zwaartekracht en de spankracht van het touw op het kind (al wat ouder kind, dit is middelbare school stof, mag ook een volwassene zijn met een nog kinderlijke 'ongebroken' blik) oja en nog wat wrijvingskracht. Die ben ik voor het gemak maar even vergeten. Op het keerpunt zijn al die krachten eventjes, een split second, opgeheven.
Dat vond ik wel een mooi beeld voor een actief leven, met veel vaart en spanning (spankracht) met dan een keerpunt, lees punt van bezinning, waarop je even stil staat bij het feit dat je leven niet zo heel veel gewicht in de schaal legt, zeg maar in een kosmisch perpectief, meditatief moment van stilte, om daarna weer met evenveel plezier je in het leven te storten. Kan natuurlijk niet allemaal in die split second, maar bij wijze van spreken dan. Da's alles!
Groet Nelleke

re: Op de schommel
Reactie gegeven door Beli - 05:23 05-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
sorry voor het dt voudtje...ik kan het niet corrigeren, dus nu moet ik er zelf ook tegenaan kijken...

re: Op de schommel
Reactie gegeven door Beli - 05:22 05-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
De eerste strofe is echt prachtig!
In de tweede ben je zoekende...was en later vind ik niet geweldig; nu en later lijkt me meer van toepassing.
Op het laatst schrijf je: 'vermoed je dat er stilte is', maar mij is het niet duidelijk wanneer 'je' dat vermoed. Heb je het daar over het kind op de schommel, of over de dode? Het eerste is nog onwetend lijkt me of is er al schommelend niet mee bezig; de laatste kan het niet navertellen.
Als je deze regel schrapt lijkt het gedicht me intact te bijven. Hieronder in de commentaren schrijf je ergens dat die regel belangrijk voor het gedicht is, maar ik vraag het me dus af. Misschien ligt die regel er ónder, maar hoeft hij niet gelezen te worden?

Het gedicht is de moeite waar hoor; laat dat duidelijk zijn. Ik vind het indrukwekkend, ondanks mijn aantekeningen.

Groet,
Beli

schommel>allen
Reactie gegeven door Poetessa - 12:03 04-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Iedereen zeer bedankt voor het meedenken!
groet Nelleke

schommel> Dio
Reactie gegeven door Poetessa - 22:53 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hallo Dio,
ja, je hebt gelijk, weggegeven, maar het alternatief is cryptisch, cryptogrammen schrijven, ook leuk, ja, misschien leuker wel, het gevoel, ja, nu heb ik hem, en dan, ik heb hem door.., maar dat is niet, toch, het is maar een beeld, om een levensgevoel te communiceren, zeg maar, niet om het beeld zelf, want dat is het dus niet, als je dan stopt als je snapt, o ja, het is een schommel, ja dat is toch weer jammer dan, maar het kan ook, ja, da's waar, had gekund, dank je voor je reactie,
groet Nelleke

schommel > eswee
Reactie gegeven door Poetessa - 22:43 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoi eswee, ja, precies, jij snapt het! :-D

re: Op de schommel
Reactie gegeven door DiotheCilany - 20:54 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoi Nelleke,

Ik vind dat de titel het gedicht a.h.w bij voorbaat weggeeft.
Zou graag op het eind tot de conclusie komen dat het over een schommel gaat. Dan blijft het gedicht in de huidige vorm gewoon overeind staan.

Groet,

re: Op de schommel
Reactie gegeven door eswee - 20:47 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ah - je wijst me op mijn snapkracht!

schommel > eswee
Reactie gegeven door Poetessa - 20:44 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoi eswee,
wat leuk dat je weer terug komt hierop, spankracht, tja, ik ben een beetje aan dat woord gehecht, vind de krachten hier belangrijker dan de snelheid. En ook span, van spanning in het onderzoeken, de (gezonde) drang naar spanning en sensatie. En toch voelen, dit is het niet, hier vind ik (het) niet. Snap je? Dat zit er een beetje achter, maar erg bedankt voor meedenken,
groet Nelleke

schommel > Miranda
Reactie gegeven door Poetessa - 20:35 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hallo Miranda,
wat slordig, die spatie, hij is al weg! Ja, die tweede strofe, hij zit weer in de broeikas, 'waar het koord z'n spankracht kwijt raakt'-> ja koord genoemd al, je hebt gelijk, maar die tegenstelling, van eerst gespannen en dan niet meer, ja daar gaat het een beetje om in dit gedicht, dat je positie door meerdere krachten , zwaartekracht, spankracht, bepaald wordt, en dat die krachten dan ineens, tegelijkertijd, stilvallen.
Maar zoals gezegd, het moet vloeiender kunnen.

Dank je voor lezen en reageren!
groet Nelleke

re: Op de schommel
Reactie gegeven door eswee - 20:20 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nelleke, toch nog even over die krachten,
misschien kun je snelheid gebruiken ipv (span)kracht,
of

waar het plankje even stilhangt (heb je nog wat a-klanken)

re: Op de schommel
Reactie gegeven door MirandaMei - 20:13 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ha, Nelleke,

ik kom even met de vlooienkam:
er staat een spatie teveel tussen blozend/stroom,
r. 4 zou ik liever zo zien:
'waar het z'n spankracht kwijt raakt' [koord is immers al genoemd]

r. 8: 'je je' vind ik ook niet mooi. 'Gewichtsloos' wel.
Een iets andere regel moet daar mogelijk zijn.

Slotregels sluiten voor mij mooi aan.

groet,
M.


schommel>friesbloed
Reactie gegeven door Poetessa - 17:26 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoi Friesbloed,
dank je, vooral voor 'fraai', maar ook de gebruikelijke hutsekluts, maakt me altijd aan het lachen, boekdelen, jawel, was het maar waar..

** het van de zwaartekracht verliest(?)

Zwaartekracht, die had ik er nog niet in, met de spankracht samen was me dat iets te krachtig,
spankracht verliest? - ritmisch minder, 'aflegt', mss do ik die, enne, het is ook geen wedstrijd, hč, die krachten, hoe dan ook,

dank vele malen,
groet Nelleke

re: Op de schommel
Reactie gegeven door Ries - 13:41 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
wel ik ook nog even aanschuiven achter in het gelid.
Goed voor bereid, elders al met spitten, nu hier en straks in mijn warmoezerij. Komt ie. (oh ja vat het maar op als commentaar mild en mals maar niet vals)

- de chronologie in het vers absoluut handhaven het spreekt boekdelen m.i.
- het vers en het spitten:

onafgebroken halve cirkels
aan het strak gespannen koord
blozend stroom je langs
de beschreven lijnen volg je

je voeten naar de zon
kind ben je van was en later
tot voorbij het keerpunt
kom je waar het touw
haar spankracht** verliest
je gewichtloos weet
de aarde vrijlaat
je de stilte vermoed
die er is

---
zo, fraai vers overigens.
___________
** het van de zwaartekracht verliest(?)

re: Op de schommel
Reactie gegeven door Poetessa - 12:52 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Paul!

Die laatste regel, daar gaat het nu juist om! Daarvoor heb ik het hele versje nu juist verzonnen!
Ach jee...

Dank je voor 'schommelt heerlijk',

groet Nelleke

re: Op de schommel
Reactie gegeven door Poetessa - 12:46 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hallo eswee,
'ik hoop trouwens niet dat het touw haar spankracht kwijtraakt hoor, op dat keerpunt, dat kan wel eens minder goed aflopen'. -> Het loopt nooit goed af, dat weet je toch! Maar met spankracht bedoel ik dat kracht die het touw uitoefent, niet de sterkte van het touw, oei, dat zou niet best zijn, inderdaad.
'voor de laatste strofe heb ik de titel het hardste nodig, die is me anders te 'wijs', te concluderend',
-> de wijsneus uithangen wil ik niet, vandaar 'vermoed' ;-)
Dank voor je reactie!
groet Nelleke



re: Op de schommel
Reactie gegeven door Paul Roelofsen - 12:34 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dit gedicht schommelt heerlijk.
Ik vind de laatste regel van de laatste strofe net iets te veel. Zou die schrappen.
Groeten , Paul

schommel -> O die Lon
Reactie gegeven door Poetessa - 12:23 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
O die Lon!, ('Guido')
Dank je voor 'mooi', waardering is toch leuker! (niet dat ik misprijzen niet op prijs stel, dat weet je wel)
-> Moet het in 4 niet "volg" zijn?
Nee, dat zou een aansporing zijn , het gaat hier om een observatie

- > De herhaling van "waar" in strofe 2 zou ik vermijden en de 2° vervangen door "en".

Grappig, dat stond er ook eerst, alleen verwijderd wegens twee maal 'en'. Ik heb gekozen voor het tweede 'en', om de link met 'gewichtloos' te verstevigen.

- > De "je je" vind ik niet mooi. Kan je er iets anders op verzinnen?

'weet dat je gewichtloos bent', wat denk je? Klonk mij wat gewoontjes, maar mss beter,

-> In de 3° strofe zou ik de begin-en weglaten. Dat is een keuze, (zie boven)

Dank voor je opmerkingen, de tweede strofe mist nog van 'vloeiende' taal, ik laat hem hem nog wat sudderen,
Nogmaals dank ,
groet Nelleke

re: schommel>Anno 2007
Reactie gegeven door Poetessa - 12:06 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Beste Anno 2007,

dank je voor dat 'alleraardigst', met 'haalt het net niet, bedoel je inhoud of taal (of allebei)
-Ik snap je aarde-zon argument, maar om daar uit te komen moet er wel veel op de schop, en is dat het waard? Want eigenlijk gaat het daar niet om, 'door de aarde vrijgelaten' dat elaboreert de gewichtloosheid.
-Een climax, die is er eigenlijk alleen binnen de strofen. 't is eerst een beetje beschrijven en dan erom filosoferen, in die zin horen stroof 2 en 3 bij elkaar.
Nogmaals dank voor je aandacht en reactie,
groet Nelleke

re: Op de schommel
Reactie gegeven door eswee - 11:17 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik vind 'm eigenlijk wel mooi, nelleke,
hij 'hangt' aardig in de lucht, je gedicht,
en daarna las ik de titel en bleek dat-ie ook aan de aarde is verbonden

voor de laatste strofe heb ik de titel het hardste nodig, die is me anders te 'wijs', te concluderend

ik hoop trouwens niet dat het touw haar spankracht kwijtraakt hoor, op dat keerpunt, dat kan wel eens minder goed aflopen
het is meer dat de duw die door of aan de schommelaar is gegeven, gelijkspeelt tegen de zwaartekracht (als we de wrijvingsweerstand van de lucht even mogen verwaarlozen, maar dat lijkt me gerechtvaardigd in zo'n licht gedicht) waardoor de snelheid eventjes nul meter per seconde bedraagt

re: Op de schommel
Reactie gegeven door anno - 11:03 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Je zou het nattuurlijk nog wel wat verder aan moeten passen, het gaat mij erom dat je 'de voeten naar de zon' in verbinding brengt met het 'vrijgelaten door de aarde'

re: Op de schommel
Reactie gegeven door anno - 10:30 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
eerste strofe; alleraardigst
de rest haalt het dan net niet bij de eerste en dat is jammer, voor mij ligt de climax ook eigenlijk in de eerste.
Suggestie;
Wisselstrofe 1 en 2, dan verschuift de climax ook naar de laatste 2 regels;

je bent een kind van was en later
tot je bij het keerpunt komt
waar het touw haar spankracht kwijt raakt
waar(en) je je gewichtloos weet


ongebroken schrijf je halve cirkels
aan het strak gespannen koord
blozend stroom je langs de lijnen
volgt je voeten naar de zon

en door de aarde vrijgelaten
vermoed je dat er stilte is



groet




De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287