Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
ontbergen
 anno - 15:11 02-09-2007 Stuur e-mail  Profiel bekijken van anno  Bekijk statistieken van dit gedicht 

zoals de weg liep
tot over de heuvels
en de huizen in het dal              
 
was voor haar de angst
voor mij een melodie  
toch beide hoofden even vol    
 
maar zij droeg dan ook het water
en ik speelde met het vuur
Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: ontbergen
Reactie gegeven door Beli - 03:41 05-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Je had iets veranderd; ik weet niet meer wat en nu heb je het blijkbaar weer terug veranderd...ik had blijkbaar sneller op het zendknopje moeten drukken; inmiddels is de situatie alweer anders of terug (zo ver reikt mijn geheugen niet). Beter zo.

was voor haar de angst
voor mij een melodie
toch beide hoofden even vol

Hier klopt het nog niet helemaal...de derde regel dan, omdat je het werkwoord geschrapt hebt. Nou ja, dat is dan maar dichterlijke vrijheid denk ik.

re: Beli ; ontbergen
Reactie gegeven door anno - 08:57 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Sorry, maar naar mijn weten is dit de oorspronkelijke versie?

groet

re: ontbergen
Reactie gegeven door Beli - 03:09 03-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Nu klopt het(hart van je gedicht)niet meer...dat zij het water droeg en ik het vuur....dat was prachtig, dat moet er in blijven.

Bewaar even je oorspronkelijke versie, voordat je vanuit deze verder gaat...die zit er dichter bij. Zou je hem misschien terug willen zetten? Nu moet ik ook maar wat doen om mee te denken, want ik weet 't niet meer...

de weg ging
over de heuvels
langs de huizen
door het dal

voor haar de angst
mijn melodie
zij droeg het water
en ik het vuur

en beide bekers
waren vol





re: ontbergen
Reactie gegeven door anno - 23:31 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Was aangenaam met je van gedachte te wisselen!

groet

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 23:22 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
het heeft wel een belofte dit gedicht
en zoals ik zei, die haal je weg door die verandering die je eerder aanbracht en inmiddels gelukkig ongedaan hebt gemaakt

hier laat ik het bij

ik groet U zeer

re: ontbergen
Reactie gegeven door anno - 23:15 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Laten we zeggen dat het wel een melodie is die blijft hangen, maar zeker dit neem ik mee;

>iets dat je nog kunt verbeteren ooit

bedankt!!


re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 23:13 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nou ja ik zit ook te denken
hoe je dat metafysische kunt redden en toch die twee mensen erin kunt houden

ik vind je derde strofe wel goed hoor
ten minste qua idee
zoals het er feitelijk staat nog niet zo
hoewel..misschien ook wel..ik weet het niet goed

maar dat melodie
nee ik weet het echt niet
als het mijn gedicht was zou ik er content mee zijn die in portefeuille te hebben, zeg maar

iets dat je nog kunt verbeteren ooit

wat doet het er toe wat het nu waard is
belangrijk is dat het wat waard kan zijn

re: ontbergen
Reactie gegeven door anno - 23:04 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoe dan ook, blijft wel aardig dus?

re: ontbergen
Reactie gegeven door anno - 22:57 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Je hebt gelijk, ben er nu al niet zo gelukkig meer mee;
deze gaat voorlopig even in de denktenk
pas het natuurlijk wel weer even aan

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 22:54 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
inderdaad, dat deed ik ook

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 22:54 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
joah..je maakt het platter ermee
het verliest de belofte die het had

maar goed
nu kan je echt zeggen

hij is wel aardig ;)

re: ontbergen
Reactie gegeven door anno - 22:53 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
En je zou nu kunnen aanvoeren dat het nog persoonlijker is gemaakt...mmmh

re: ontbergen
Reactie gegeven door anno - 22:51 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik kreeg elders een oplossing voor de tweede strofe aangereikt waar ik voorlopig maar even dankbaar gebruik van maak, eigenlijk zo voor-de-hand-liggend dat je er overheen kijkt.
Pas het dus iets aan!

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 22:43 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja dat kan ik volgen

aanvankelijk vond ik mijn suggestie ook niet mooi maar semantisch juister
maar inmiddels.. die bò klank
en er is wel meer dat ik erin zie
het geeft het bijna iets lieflijks en je haalt het 'werkende' van het werkwoord eruit
om het maar heideggeriaans te zeggen

maar ja
ik weet het ook niet

tis lekker jouw probleem haha

re: ontbergen
Reactie gegeven door anno - 22:29 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
De titel blijft toch wel, vind hem mooi bij de eerste strofe passen, zou het jammer vinden dit te verliezen met 'ontborgen'

re: Beli ; ontbergen
Reactie gegeven door anno - 22:20 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Nee,nee, aan mij de eer, haha!Bedankt Beli!!
Ben nu bijna zover dat ik de probleempjes onderken hoor.
Blij dat ik de naïeve lezer ook weet te bereiken.

groet


re: Zijlstra ; ontbergen
Reactie gegeven door anno - 22:16 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik begin te denken dat je een punt heb Zijlstra en daar zou ik wel van balen.
Ik ploeter hier namenlijk al een tijdje op.
Zou het nog wel enigzins kunnen verdedigen met de stelling dat het voor de 'hij' niet ultiem is, maar geef dan ook gelijk toe dat het wat ver gezocht is.
Moet hier even over nadenken.


re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 22:11 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
haha beli
ik wou je bijna bedanken voor je reactie
(alsof dit mijn gedicht is;)

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 22:02 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik bedoel met daar staat geen melodie naast
dat daar niks gelijkwaardigs aan is
en al helemaal geen melodie
(zoetsappig hoor)

en als je dat al een melodie kunt noemen dan sta je er al boven
dat is de echte fout in dit gedicht
alsof je het ultieme nog even van een afstandje kunt benoemen

maar hij blijft aardig hoor ;)

re: ontbergen
Reactie gegeven door Beli - 22:01 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zoals ik het lees; als een voor mij nieuw woord en zonder Heidegger met metadinges, staat er ontbergen, als werkwoord-tegenstelling bij geborgenheid. Misschien dus, dat ontborgen dan inderdaad een ieder tot tevredenheid zou kunnen stemmen. Maar nogmaals; en dat zie ik ook als mijn rol hier: ik ben een naiëve lezer.
En vanuit die positie vind ik dit een heel geslaagd gedicht.
Melodie als tegengesteld beeld voor angst...tja; net niet helemaal correct natuurlijk, maar het komt wel over. Toch; ik denk dat ook daar wel een kleine aanpassing te maken is die de lading helemaal dekt.
Twee woordjes veranderen/twee probleempjes oplossen en er staat een zeer waardig gedicht.
Zo.

en een groet van Beli

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 21:58 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
haha !!

re: ontbergen
Reactie gegeven door anno - 21:55 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
de melodie;
Het zich bevinden in het hoofd, de angst nestelend, telkens terugkerend, niet weg te krijgen,zo ook een melodie

verder heb ik niet bedoeld om het persoonlijk te maken maar om de personen erbij te betrekken, het gaat wat mij betreft om de dingen die er 'zijn'.
Wellicht ben ik in die opzet niet helemaal geslaagd.

Toch wel aardig, haha!

groet

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 21:50 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
misschien zou ontborgen dan een beter woord zijn
in de betekenis die je bedoelt


re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 21:48 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
maar goed
toch wel aardig dit anno

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 21:46 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
omdat je het persoonlijk maakt - daarom vind ik het niet passen

probeer heidegger trouwens nooit vanuit een metataal cq woordenboekbetekenistaal te verklaren
dan kom je nergens

en ik begrijp niet wat je met die melodie als tegendeel op de angst kunt bedoelen
er is geen melodie als equivalent op de angst
de angst is de ultieme waarheid of stemming waarin de mens verkeert als hij het zijn beschouwt
daar staat geen melodie naast

ik begrijp nu dat ik je laatste strofe pre-socratisch moet duiden maar dan nog begrijp ik je melodie niet

re: O die Lon; ontbergen
Reactie gegeven door anno - 21:43 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
'Even vol' ga ik overwegen
De rest heb ik eigenlijk al overwogen en kwam tot deze keuze.
Bedankt voor je complimenten.

groet


re: Zijlstra ; ontbergen
Reactie gegeven door anno - 21:40 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zo, die Zijlstra heeft iets met Heidegger ja.
>Het zijn ontbergt zich zelf
Mee eens, misschien niet helemaal goed geformuleerd.

Ontbergen;zich(zijn) aan de verborgenheid onttrekken

Ik begrijp na dit boeiende mini-essay echter niet dat je de titel niet bij het gedicht kan plaatsen.


re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 21:32 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
wij zijn slechts de hoeders van het zijn - bij heidegger

veel invloed hebben we er verder weinig op

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 21:27 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
trouwens ontbergen leg je verkeerd uit

wij trekken niks uit de verborgenheid
het zijn ontbergt zichzelf
akkoord er is de kant van de zijnsvergetenheid van de mens en het anklingendes Denken aan de andere kant
maar ook dat is een zijnswerking
zoals het ook in kunst tot uitdrukking kan komen zonder dat de kunstenaar het weet

maar het gaat uiteindelijk niet om de mens maar om het zijn zelf - dat openbaart zich
en niet doordat en dankzij dat wij het ontbergen
tis een immanent gebeuren bij heidegger

nou ja haha erg ingewikkeld voor hier allemaal

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 21:19 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
haha heb ik iets met heidegger
ja ik heb iets met heidegger anno

re: ontbergen
Reactie gegeven door anno - 20:50 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zijlstra,
Misschien is een kleine toelichting wel op z'n plaats hier je;
Ontbergen is een term uit de filosofie van Heidegger wat zoveel betekent als; aan de verborgenheid onttrekken

Ik dacht dit in het gedicht verwerkt te hebben,m.n.door de eerste strofe.
Nu -dankzij jouw commentaar- realiseer ik me dat de tweede strofe niet met 'waar' zou moeten beginnen maar met 'was'.
Zal het gelijk aanpassen.
Overigens, heb jij iets met Heidegger?

groet

re: ontbergen
Reactie gegeven door zijlstra - 20:12 02-09-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ontbergen - een heideggerwoord
(als je dat niet wist dan weet je nu waar het vandaan komt)

het maakt me extra kritisch

die tweede strofe..humm
wat woorden weggelaten daar - en niet de lidwoorden - en dan in de derde tweemaal 'het'
nee dat is niet evenwichtig

ondertussen begrijp ik je titel hier niet



De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287