 |
|
Hoe zal ik over leven schrijven? Als een blije dag vol genieten of in een blauwe regenvlaag gevangen, als fluisterasfalt rondom verdriet?
Ik zou witte wolken willen buigen, hangen rond treurnis om geliefde doden. Nevels waarop ik lopen kan, om naar mijn hart toe te gaan.
Sluiers zullen mijn angstbeeld bedekken; tussen het leven hier en daar, het verdergaan
in de eeuwige kringloop der dingen, de cirkel in mijn leven, het voortbestaan.
©Erna
|
|
|
re: Brief over leven aaan Jalf bis |
|
Reactie gegeven door Erna - 23:31 19-07-2007 |
|
|
|
"Je geeft het gedicht twee eindstrofen mee, die op zich allebei goed zijn, maar met elkaar net iets te veel van het goede. Persoonlijk zou ik voor de eerste kiezen,maar zie ...."
Als je goed leest dan merk je dat de laatste strofe net een stap verder is dan de voorlaatste...Maar misschien moet ik 'mijn ' daaruit halen en vervangen door
de cirkels uit het leven ....
groetekes
Erna
|
|
re: Brief over leven aan AVA |
|
Reactie gegeven door Erna - 23:27 19-07-2007 |
|
|
|
Merciekes
ja die zin die jij eruit haalt
is een dubbele
mijn hart zowel het hart van mijn liefde
als het hart van mezelf waar ik naar toe kan
althans dat bedoel ik ermee
Ik kijk uit naar wat koudere dagen
opdat je analyse me zou kunnen bereiken ;-)
groetekes en bedankt
|
|
re: Brief over leven aan Noor |
|
Reactie gegeven door Erna - 23:24 19-07-2007 |
|
|
|
Dankjewel voor het komen lezen en het reageren.
Ik wil het wel zal laten als je het niet erg vindt.
Ik kijk wel uit naar hoe jij het zou verwoorden
groetekes
Erna
|
|
re: Brief over leven aan Jalf |
|
Reactie gegeven door Erna - 23:22 19-07-2007 |
|
|
|
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het klopt niet met de inhoud die ik voor ogen heb.
Tuurlijk zijn dan de heerlijke alliteraties en daar hou ik ook wel van...
Anderzijds geef je me stof voor een vervolg op dit gedicht...hoe zal ik later schrijven
en dat blijft nog ff in mijn hoofd zitten tot het suddert en het eruit wil
groetekes
Erna
|
|
re: Brief over leven aan diddy |
|
Reactie gegeven door Erna - 23:18 19-07-2007 |
|
|
|
Ik ben blij dat een gedicht van mij iemand kan ontroeren.
FDat vol ga ik op een of andere manier proberen aan te passen, want ik vind dat Erik daarin een belangrijk punt aanraakt.Ook de titel is in mijn ogen eerder zwak.Maar die zwakte is niet van vandaag.
Maar verder heb ik niet de behoefte iets te wijzigen.
groetekes en bedankt
Erna
|
|
re: Brief over leven aan Erik |
|
Reactie gegeven door Erna - 23:13 19-07-2007 |
|
|
|
Dat ga ik erin verwerken Erik.
Ik heb de boorschap begrepen
en je hebt gelijk...je doet me stil staan...louter past hier wel....eigenlijk is het een soort louteren heel dit gedicht ...prachtig woord...als ik tijd heb probeer ik het in te lassen
groetekes en bedankt Erik
Erna
|
|
Reactie gegeven door Erna - 23:09 19-07-2007 |
|
|
|
Hoi Jolanda,
sorry voor mijn laattijdig reageren, maar komt door de FT job en onregelmatige uren etc.
Misschien moet ik die titel aanpassen...maar het is niet alleen overleven...maar in eerste instantie 'over leven'
Misschien moet ik gewoon 'over leven' nemen...ik denk er nog over.
Ik kan tegen kritiek hoor als die maar respectvol gegeven wordt...;-)
groetekes en erg bedankt hoor
Erna
Erna
|
|
Reactie gegeven door jcvonk - 01:16 16-07-2007 |
|
|
|
Zou er van maken: als een blije dag van genieten, suggestie verder: nevels waarover ik, mijn hart kan bereiken, verder weer graag gelezen, mag ik nog één ding kwijt over de titel, vind brief over leven niet zo sterk, zou eerder denken aan Overlevingsbrief, hoop dat je het niet erg vindt dat ik zo in jouw beleving zit te wroeten,
maar heb begrepen dat meeschaven en plamuren in de tempel op prijs wordt gesteld, groet van graag meeklussende Jolanda
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 00:45 16-07-2007 |
|
|
|
vol genieten leeg genieten vol vol vol ik zal er altijd over blijven vallen vol dit vol dat en er is gewoon niks vol.
Er kan wel eens vol, maar daar moet je zo secuur het woord bepalen in de zin. Vol is een moeilijk woord dat vaak zomaar tussen neus en lippen wordt gebruikt. Hier wordt het ook nog eens in een abstractie weergegeven. Ik bedoel een volle fles cola, die snap ik! Dat is een fles cola die nog ongeopend is misschien nog wel in de supermarkt ligt. Maar een vol genieten snap ik meteen al een stuk minder omdat ik er geen plaatje bij heb. Ik heb natuurlijk in de jaren dat ik internetpoëzie doe en op poëzie reageer al vaak dingen over vol en leeg getypt. Het is me ook serieus. Ik gebruik het zelf zelden of nooit.
Ja, weet je hoe jullie het woord "vol" meestal gebruiken?
Ik was in op safari in Afrika vol giraffe
Snappie? Er waren wel veel giraffen hoor? Maar om nou te zeggen dat Afrika helemaal vol zat van de giraffe, dat is overdreven. En dan heb ik het nog over een concrete giraffe he? Maar dat om mijn voorbeeld te verduidelijken.
Vol verlangen, daar zegt een dichter beter: Ik ben louter genieten/genot. Dus hij kan het wel zeggen. Of de dichter heeft het over gewoon "een genieten". Dat is op zich niet kleiner genot als een vol genot.
|
|
Reactie gegeven door Diddy - 00:40 16-07-2007 |
|
|
|
Hallo Erna,
volgens mij kun je de eerste regel beter zo laten want het IS op dit moment al "later" Je zoekt woorden en vindt ze, om te vertellen wat je van het leven vindt, nu dat er geliefden te betreuren zijn. Een overpeinzing die mij ontroert omdat ik die helemaal kan meevoelen!
Mijn indruk is dat je in het heden een beeld voor je zelf maakt, terugkijkend
op je verlies en hoe verder te gaan. Ik hoor het wel als ik mij vergis.
Mooi gedicht.
Vr groeten,
Diddy
|
|
Reactie gegeven door jalF - 23:57 15-07-2007 |
|
|
|
Mooi Erna,
Een bezinningsgedicht. Toch nog enige suggesties:
Ik denk dat wanneer je 'Hoe zal ik later over leven schrijven ?' schrijft, het een meerwaarde krijgt.
Een extra mijmering en; mooi meegenomen een alliteratie.
Nevels waarop ik lopen kan, om
naar mijn hart toe te gaan.
Het beeld is mooi, de zin 'stoekt' een beetje. Achterhoeks woordje dat goed weer geeft wat ik bedoel en waarvoor ik zogauw geen ASN equivalent weet.
'Nevels waarop ik lopend naar mijn hart kan gaan....?'
Je geeft het gedicht twee eindstrofen mee, die op zich allebei goed zijn, maar met elkaar net iets te veel van het goede. Persoonlijk zou ik voor de eerste kiezen,maar zie maar...
Het is een gedicht dat zich frontaal met zaken als leven en dood uiteenzet, en dat op een oprechte manier, daar is een zekere moed voor nodig. Knap gedaan!
|
|
Reactie gegeven door ava_lon - 23:43 15-07-2007 |
|
|
|
'Nevels waarop ik lopen kan, om
naar mijn hart toe te gaan.'
dat vind ik een mooie regel Erna
ik zou willen dat ik meer kon zeggen over je gedicht
maar het zit me niet zo mee met deze hitte
groet
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|