Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
sjamaan
 zijlstra - 16:12 29-01-2007 Stuur e-mail  Profiel bekijken van zijlstra  Bekijk statistieken van dit gedicht 

sjamaan                     

daar
ergens tussen die bomen
van krokodillenleer

daar
trek ik het water uit elkaar

met de lucht als sidderende getuige

Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 02:24 31-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
kortom, ik wil alleen maar zeggen dat gedrevenheid ergens anders uit blijkt

en dat andere heb jij ook

Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 00:31 31-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nee de jacht op prijzen ontstaat pas als je een keer gewonnen hebt
toen leek het me wel leuk nog een keertje te winnen - en ik heb nu onlangs voor twee wedstrijdjes ingestuurd
de gedachte was daarvoor nooit in me opgekomen (ik was indertijd ook vergeten dat ik ingezonden had en heb een eerste uitnodiging voor een vooraf party als spam verwijderd)

wat je krijgt door het winnen van een prijs is een kader en een ruimte om jezelf wat serieuzer te nemen in waar je mee bezig bent
dat maakt wel enige specifieke energie vrij
je durft er meer voor uit te komen dat je iets zoekt in de poezie
en de drempel om iets in te sturen voor een volgende wedstrijd wordt gelijk een stuk lager als je een keertje iets wint
ik denk dat je het zo moet zien

als ik op prijzen had gejaagd had ik de wedstrijden wel opgezocht, want er zijn er heel wat geweest waar ik niks van wist

maar goed je bedoelde het als grapje natuurlijk

[en nee verdomme, die waar ik aan meedeed onlangs was op aanraden van - ook niet zelf gezocht]

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Buigt - 00:16 31-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Nee hoor. De echte gedrevenheid herken je immers aan de jacht op prijzen.

Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 00:12 31-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
jawel die heb jij wel

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Buigt - 00:04 31-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
> ik werk er aan eentje die alle andere gedichten overbodig maakt

Kijk dit is nu de ambitie die je elke dichter zou willen aanraden, als je hem zelf had. Durfde hebben bedoel ik. Het is in poëtisch opzicht een ongemeen hachelijke onderneming en je kunt onbehoorlijk op je bek gaan. De kans van het laatste is de waarschijnlijke. En radstra weet het precies. Hij lijkt in zijn rotsvaste poëzieovertuiging van alle dichters hier nog het meest op Lelieveld. Geen compliment maar een vaststelling. En kwa produkten die eruit volgen, valt het niet tegen.

Gedrevenheid. Of ze nodig is voor een kunstenaar, zal geen vraag zijn. Ik heb dat persoonlijk helemaal niet, maar ik zie het als tekort wel.

Re: sjamaan
Reactie gegeven door jensen - 23:34 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
de ene sjamaan is de andere niet natuurlijk

Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 20:43 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik werk er aan eentje die alle andere gedichten overbodig maakt
ik krijg um alleen niet goed

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Buigt - 20:33 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Jamaar wacht eens, dit is niet zomaar een gemiddelde sjamaan uit Bolivia, maar eentje uit de Pijp. En die doen héél andere dingen. Waar dacht je dat de grachten in Amsterdam vandaan kwamen? En de lucht boven de Hemcentrale? Juist.

Re: sjamaan
Reactie gegeven door rhinda - 20:31 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hahahaha, je kunt het leuk vertellen nu het schrijven nog!

Ik kijk uit naar je volgende gedicht.

rhinda

Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 20:28 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
rhinda.. dit zijn regels die door steen snijden

dat jij met je onbegrip nog niet in een zoutpilaar bent veranderd is mij een raadsel

Re: sjamaan
Reactie gegeven door rhinda - 20:16 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ff blazen, vuurtje, ga je gang Sjijlstra :-D.
Man, het is bijna heiligschennis dit gedicht.
Als je dan over een Sjamaan iets wil schrijven maak er dan iets behoorlijks van en schei eens uit met dat water.

Rhinda

Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 20:08 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
gebakken lucht...
nou die trekt mijn sjamaan ook wel uit elkaar

Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 20:06 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
je moet niet alles geloven wat er in de wikipedia staat marylin

Re: sjamaan
Reactie gegeven door jensen - 19:25 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
aan toegevoegd dat water in vele culturen ook symbool is voor de ziel, het leven, dat wat leven schenkt.dacht ik.

het is er wel warm altijd, in die landen.

Re: sjamaan
Reactie gegeven door rhinda - 19:25 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Zoooh Zijlstra,

Wat een hoop gedoe onder dit gedichtje.
Sjamaan tja, een toverpriester eigenlijk die zijn krachten meestal gebruikt voor het genezende.
Hij trekt water uitelkaar, welja, toemaar.
En de lucht siddert, wat een circus.

Nee, ik vind het gebakken lucht die verdampt, sorry.

Rhinda

Re: sjamaan
Reactie gegeven door jensen - 19:23 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
je trekt het water uitelkaar.

nou heb ik de betekenis van sjamaan opgezocht op wikipedia:

Een sjamaan is een intellectueel en geestelijke die gewoonlijk macht over en invloed op andere mensen in de stam bezit en verscheidene functies uitoefent, waaronder de functie van heler.

heler staat er, ik vind het verwarrend als water uitelkaar wordt getrokken nog te denken in termen van heler meer als deler.

Het doet me op een of andere manier aan een vechtsport denken , aan een marinier op missie, maar sjamaan, nee.

maar misschien dat er andere opvattingen zijn over dit cultureel verschijnsel.
misschien: daar trek ik het water inelkaar.

Re: s't ja maan 't is toch wat
Reactie gegeven door zijlstra - 19:05 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
oh daar zijn cursussen voor ries
niet gewanhoopt
gewoon even op googlen

Re: sjamaan/ries
Reactie gegeven door zijlstra - 18:44 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
man wat ben je een lulhannes
er is hier helemaal geen sprake van metaforen

je lijkt wel een wijf

[nou ja die ene van 'krokodillenleer' - kee dat is een metafoor, dat valt nog te verdedigen]

Re: sjamaan/lilian
Reactie gegeven door zijlstra - 12:22 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja groep 8 is wel aan jou toevertrouwd ;)

en potverdorie al zal ik er voor naar het eind van de wereld moeten reizen maar ik blijf hier net zo lang mee leuren tot het ergens gepubliceerd wordt

en dan eet jij je panty op van schaamte

echt hoor, ik vind dit goed
dit gaat zo rechtstreeks

en ik kan wel tegen kritiek, in ieder geval als ik zelf onzeker ben over iets
maar als het volledig miskend wordt in wat het is (ava bijvoorbeeld die het kromtaal vindt en kennelijk denkt dat ik het water uit elkaar trek omdat het rijmt op 'daar'), ja... dan is het wat anders

maar de kritiek van abel
die vind ik terzake
en de suggestie van mr deuce - trekt hij ipv trek ik - houdt me ook bezig

Re: sjamaan/lilian
Reactie gegeven door Lilian_C - 11:27 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Lieve schat. 5 van de 6 zinnen bevalt me ook. Het haaaaaaalt het echter niet bij een Esther en sommige andere dingen die je schreef. Jij kan een schop onder je kont goed gebruiken.
En iets zegt mij: noem het vrouwelijke intuïtie [haha] dat jij dat NU nodig hebt, omdat je beter kan dan dat wat ik hier lees. Dit krijg je nergens gepubliceerd, noch win je er een prijs mee. Valt het kwartje?

Ik moet weg nu. Iets vertellen over poëzie in groep 8. Van mijn zoontje. Leuk!
Tot vanavond of zo. :-)

Re: sjamaan/lilian
Reactie gegeven door zijlstra - 10:46 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
haha lilian die reactie werd ingegeven doordat ik maar niet kon begrijpen dat je dit niet snapte en dan haal ik al snel mijn stokpaardje van stal

maar het blijft me een raadsel dat je wel allerlei cryptische dingen begrijpt en mooi vind en ook zelf zo schrijft, maar dat dit langs je heen gaat...

lees maar: er staat gewoon wat er staat

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Lilian_C - 10:36 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Z. Je kan idd potjes breken. Zeker. Maar het heeft geen zin op jouw werk te reageren, wanneer je terugreageert zoals je nu doet. Ik vind dat je maar lastig tegen kritiek kan, je bent behoorlijk intimiderend met je: omdat je anderssoort werk schrijft [en vrouw bent] kun jij dit niet beoordelen. Of er een mening over hebben. Wat een crap!

Ik heb genoeg gelezen/geschreven én ook jou gelezen, om er wel een mening over te hebben. Of je die bevalt of niet. Wat jij er vervolgens mee doet is jouw pakkie an. Zo simpel is het.


Gr. Lilian

Re: sjamaan/duece
Reactie gegeven door zijlstra - 02:15 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja.... duece... je eerste punt geeft exact aan dat je dit gedicht recht doet in wat het is
ik begrijp dan niet dat je mij niet prijst voor mijn geduld met zoveel geuit onbegrip

bovendien ken ik de dames - we come from far - en zij kennen mij
we kunnen wel een potje bij elkaar breken

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 02:08 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Laat ik even twee dingen zeggen, of meer, ik zie wel hoever ik kom.

1. Die laatste zin staat er prima, een open einde, met de lucht die bang is "misschien ben ik wel de volgende". Je moet er even naar zoeken, maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt blijft ie zo lekker in je gehemelte nagalmen.

2. Ik weet niet waarom of hoe, maar ik moet denken aan een woestijn tafereel hierbij, wat het hele water/bomen idee nog wel een extra tintje geeft.

3. Ik bespeur toch wel een redelijke antipathie jegens commentaar, helemaal als het van vrouwelijke personen afkomt. Niet uw beste kant meneer zijlstra. En een reactie moet je nemen zoals ie is, ongeacht de afzender en zijn of haar repertoire.

Re: sjamaan/beli
Reactie gegeven door zijlstra - 01:52 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nou God liet het element in tact he
Hij spreidde de wateren slechts

deze sjamaan is ambitieuzer

:-)

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Beli - 01:48 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Als men kan geloven dat een man eens een zee doormidden spleet om een mensenmenigte door te laten, dan is het niet zo'n grote stap om zich voor te stellen dat ergens ver weg, in de schaduw tussen de bomen verscholen, een eenzame sjamaan in alle bescheidenheid alweer een water doormidden scheurt.
't Is ook een veel bruikbaarder beeld voor de Pim de la Parra versie van het verhaal :-)

Re: sjamaan/dio
Reactie gegeven door zijlstra - 01:47 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nou ik had toch wel degelijk de indruk dat mr duece dit gedicht begreep
hij gaf ook een interessante suggestie (zie boven)
ook abel gaf blijk van vanzelfsprekend begrip

ik zie zelf helemaal geen duidingsprobleem in dit gedicht
tis helder als glas

afijn...

Re: sjamaan/ ava
Reactie gegeven door zijlstra - 01:40 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
onder haar gedicht Stille Kracht schreef ik dit

>jij moet avalon eens lezen op dichttalent
die doolt al heel lang in dit soort abstracties
komt ze ook niet meer uit

Re: sjamaan
Reactie gegeven door DiotheCilany - 01:38 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik heb de discussie even gevolgd en het blijkt, zoals gewoonlijk, dat niemand begrijpt wat Zijlstra bedoelt met dit gedicht; inclusief ondergetekende. Mij stoort het echter in het geheel niet. Het is zoals het is en als zodanig roept het bij mij veel beelden en associaties op.
Het tot op de letter analyseren ervan leidt voor mij tot afbreuk van het geheel en het geheel bevalt me gewoon.

Groet,

Dio

Re: sjamaan/lilian
Reactie gegeven door zijlstra - 01:37 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
dat kan niet anders lilian
dat ik jouw gedichten noem

hier sta ik achter
okay... je kunt het zoals abel onbevredigend vinden
maar als jij zegt dat die laatste zin 'benoemend' is en het daarmee diskwalificeert...ja.. dan wijst dat op een onverenigbaarheid van poetische werelden

dan kan ik slechts naar jouw werk verwijzen
dat van een heel andere benadering getuigt
want daar ligt de bron voor jouw reactie op dit gedicht

Re: sjamaan/ ava
Reactie gegeven door ava_lon - 01:35 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
o, dat wil ik wel eens lezen
waar kan ik dat vinden?

Re: sjamaan/ ava
Reactie gegeven door zijlstra - 01:32 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
kijk ava...
ik noemde je laatst bij een gedicht van rachel als voorbeeld van iemand die zich al jarenlang verliest in heilloze abstracties - en die daar ook niet meer uitkomt
onze werelden liggen inderdaad erg uiteen

ik denk niet dat er enig vruchtbaar poetisch contact tussen ons mogelijk is

dus laten we het maar van de gelegenheid afhangen of we bij elkaar iets zinnigs kunnen opmerken
kee ?

Re: sjamaan/abel
Reactie gegeven door zijlstra - 01:28 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja ik ben hier wel mee verguld abel
tis een ultieme intentie van een eenzame die ik wilde vastleggen

dank dat je me dat gunt

Re: sjamaan/ ava
Reactie gegeven door ava_lon - 01:28 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
je zegt te weinig en op een voor mij kromme manier
het raakt me niet
kan er niks aan doen


als je wilt kan ik mijn mening in het vervolg gewoon voor me houden hoor
kost me geen enkele moeite

Re: sjamaan/ ava
Reactie gegeven door zijlstra - 01:25 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
tuurlijk zo vrij mag je zijn
en krokodillenlaarzen en vruchtwater daar kun je allemaal veel meer mee dan met de ultieme concentratie van iemand die wil doordringen tot iets en daarover macht wil uitoefenen
en dat wil mijn sjamaan

maar dat zegt jou niks
okay, best

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Abel Staring - 01:23 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Naar mijn bescheiden mening
roep je spanning op, je focust
en dan is het uit.
Het blijft voor mij onbevredigend,
een onvoltooide.
Dat je er zelf verguld mee bent,
zij je van harte gegund.

Groet van Abel

Re: sjamaan/ ava
Reactie gegeven door ava_lon - 01:21 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
hahaha, ja nou ja, ik vertelde je gewoon waar ik allemaal aan dacht..dat jouw opzet een totaal andere is, was me duidelijk

als ik ergens niks mee kan ga ik een betekenis zoeken die me wel aanstaat


zo vrij mag ik zijn

Re: sjamaan/ ava
Reactie gegeven door zijlstra - 01:18 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
als je weet wat een sjamaan is, wat zeur je dan ava over benen, vruchtwater, geboorte en krokodillenlaarzen...
dat is van een infantiel gezeur
het ligt gewoon voor je in al zijn letterlijkheid en jij zoekt er van alles achter
ja logisch dat ik het dan in verband breng met jouw gedicht(en)

Re: sjamaan/ ava
Reactie gegeven door ava_lon - 01:14 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ga je nou mijn gedicht naast mijn kritiek op jouw gedicht leggen?

vreemd

net zo vreemd als dat je me gaat vertellen wat een sjamaan is

(toevallig weet ik dat heel goed)

Re: sjamaan/lilian
Reactie gegeven door zijlstra - 01:12 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
oh dat is dan makkelijk lilian

ik verwerp het
tis een typische vrouwenreactie
meeste vrouwen houden op iets te begrijpen zodra het niet meer over mensen en situaties en liefde gaat

dit gaat over iets tussen iemand en de werkelijkheid

daar hebben vrouwen meestal geen kaas van gegeten, omdat er altijd een man tussenzit

Re: sjamaan/ ava
Reactie gegeven door zijlstra - 01:09 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
een sjamaan is iemand die zich regelmatig afzondert in de wouden ava
tis een figuur die zijn kracht in magie zoekt

dat je het een beetje raar vind dat het water uit elkaar wordt getrokken... ja dat geeft echt aan dat je maar beter zo snel mogelijk aan je derde deel van je feestje bij geoffrey moet gaan werken

dat is jouw wereld
de letterlijkheid van dit ontgaat je geheel
wat me niet verbaast want je bent zelf veel te abstract bezig in futiliteiten

en loop eens in een bos
daar zie je bomen van krokodillenleer

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Lilian_C - 01:07 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, prijs het zelf maar de hemel in. Je plet gewoon elke andere mening Z. En nee, ik heb niet alle reacties gelezen. Ik geef mijn mening.

En als je het niet met me eens bent, hoef je niet tegelijkertijd mijn werk te bekritiseren. Doe dat maar onder mijn gedichten.

Als je een vrouw was, noemde ik je nu kuttekop.

Groetjes en welterusten.

Re: sjamaan/lilian
Reactie gegeven door zijlstra - 01:03 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
dat zo'n 'omhaaldichters' als jij dit te kort vindt om te beklijven...nee dan zegt me dat niet zoveel

de opmerking is trouwens ook door anderen gemaakt
dat dit een goede aanzet is voor een gedicht
maar ik zie niet wat je hier meer van kunt maken
de intensiteit is hier verschrikkelijk hoog als ik dat zelf mag zeggen

tis goed zoals het er staat
een mannengedicht
een sjamanengedicht
met overwegingen die ontstaan in eenzaamheid
haha en in afzondering van vrouwen...

Re: sjamaan/ zijlstra
Reactie gegeven door ava_lon - 01:03 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik vind er geen bal aan, aan die hele sjamaan


bovendien, iemand met een dergelijk groots plan weet exact op welke plaats hij dat gaat doen lijkt me, echt niet 'daar ergens'

bovendien lijkt water me nou niet bij uitstek geschikt om 'uit elkaar te trekken'
beetje vreemde formulering vind ik dat

maar je wilt een weggetje door het water maken waarschijnlijk, zodat een roze, van huid ontdane krokodil droog naar de overkant kan?
nee, da's onzin :)



ik heb even gedacht in bomen benen te zien in hoge krokodillenleren laarzen
en ik dacht aan een zwangere vrouw, vruchtwater..geboorte
met geweld leven geven
maar dat is je bedoeling helemaal niet en is ver gezocht

misschien een gedicht voor in een bepaalde stemming



groet

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Lilian_C - 01:00 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik heb geen zin in een discussie. Ik zeg wat ik denk. Heb je er niks aan verwerp het. Zo simpel is het.

Re: sjamaan/gnito
Reactie gegeven door zijlstra - 00:58 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nee,,, niet overwogen, maar bevende lucht...zie ik niet zoveel in
sidderend connoteert zinderend en zinderende lucht is een staande uitdrukking

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Lilian_C - 00:58 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
jij kan dat niet
jij hebt die omhaal van woorden nodig
maar als je korte gedichten leest wil je - haha - er nog een zin van afdingen
gek ben jij toch eigenlijk wel
vind je zelf ook niet ?



Ik wil een langer gedicht, omdat ik denk, dat je kansen laat liggen voor jezelf. Niet voor mij hoor.

Met mij heeft het niks van doen. Ik geef slechts mijn mening over dit naar mijn mening te korte gedicht.

Maar je daagt mij dus uit, korte gedichten te schrijven met een maxima aan betekenis, terwijl ik nu bij het jouwe denk: dit is te kort, om te beklijven. Raar vind je niet? Jouw reactie terug.

Re: sjamaan/ray
Reactie gegeven door zijlstra - 00:56 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nou zo erg is het ook weer niet ray
sommige dingen voel ik ook pas aan na herhaalde uitleg ;)

Re: sjamaan/lilian
Reactie gegeven door zijlstra - 00:53 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
wat benoemt het dan lilian
tis maar een kreet die je gebruikt
heb ik nu de indruk

(heb je mijn commentaar op de reacties hierboven gelezen ? of moet ik het herhalen voor je?)

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Lilian_C - 00:51 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
sjamaan

daar
ergens tussen die bomen
van krokodillenleer

daar
trek ik het water uit elkaar

met de lucht als sidderende getuige

Omdat ik hem te benoemend vind. Ik vind het een lelijke regel. Ook. Sidderende getuige.
De regels daarvoor doen me iets. Die laatste regel haalt dat gevoel weg. Pats. Boem. Als een koude douche.

Re: sjamaan
Reactie gegeven door ray - 00:51 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik lees mezelf even terug en stel vast dat ik dus een mentale afwijking heb.

Re: sjamaan
Reactie gegeven door ray - 00:50 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
duidelijk, shame on me, trek nog n biertje open

Re: sjamaan/ray
Reactie gegeven door zijlstra - 00:47 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik begrijp je vraag niet goed ray

ik beschrijf het vanuit het ik van de sjamaan...

als ik je vraag daarmee niet beantwoord dan moet je me het nog een keer, maar dan anders, vragen

[oja, en het drukt natuurlijk ook een voornemen uit]

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Lilian_C - 00:46 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
gne gne gne ...zijlstra. Wat ik kan kan jij niet héhé.

Dus hou maar op te vergelijken.

Domme, nu heb ik je gedicht niet bij de hand.

Moment.

Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 00:45 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nah... dat moet je uitleggen lilian
waarom brengt dat het gedicht nou om zeep !!!
dat begrijp ik echt niet

wat benoemt het ...

het brengt het tot een hoogtepunt

en lange gedichten....
lijkt me vervelend voor een lezer
maar misschien 'projecteer' ik

hoe dan ook, ik zoek poetische essenties
en zodra ik die vind in lange gedichten zal ik lange gedichten schrijven

ondertussen vind ik het eigenlijk heel erg knap van mezelf wat ik in korte gedichtjes beschrijf
:-)

jij kan dat niet
jij hebt die omhaal van woorden nodig
maar als je korte gedichten leest wil je - haha - er nog een zin van afdingen
gek ben jij toch eigenlijk wel
vind je zelf ook niet ?

Re: sjamaan
Reactie gegeven door ray - 00:41 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Heb lang over het gedicht nagedacht (ik ben nogal traag van begrip)

1 vraag blijft er voor mij over (detail maar toch)

Hoe kan je vanuit de ik persoon zeggen dat je 'daar' het water uit elkaar trekt. Ik is toch altijd hier of heb ik een mentale afwijking?

Misschien heb ik de clou gemist en schrijf je vanuit de positie van de getuige; de sidderende lucht.

Graag gelezen,
groet Raymond

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Lilian_C - 00:38 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
De laatste zin helpt mi je gedicht om zeep.
Te benoemend vind ik.

Ik zou je graag een iets langer gedicht zien schrijven. Toch ja. Wellicht om het nóg meer te laten beklijven.

Groetz, Lilian

Re: sjamaan/beli
Reactie gegeven door Beli - 00:28 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, die Kelvin had wel wat :-)

Re: sjamaan/beli
Reactie gegeven door zijlstra - 00:14 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
het is een bewerking
van... alweer een kelvingedicht

die jongen kon er toch wel wat van hoor

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Beli - 00:11 30-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het krokodillenleer kan ik me niet herinneren, maar de rest wel. Een intrigerende tekst; mooi gedicht.

Re: sjamaan/gnito
Reactie gegeven door zijlstra - 23:44 29-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
joah..nee...dat lidwoord hoort erbij
het gaat om het element en niet om een stukkie water

en als water uit elkaar getrokken kan worden dan heeft de lucht wat te vrezen, dus die vind ik niet over the top

en hoe kan je dat nou zeggen...ik heb van die prachtige zinnen...

Re: sjamaan/mr deuce
Reactie gegeven door zijlstra - 22:57 29-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nee er stond altijd altijd 'trek ik'
als je er trekt hij van maakt verandert het van een voornemen in een gebeuren

ook interessant...
zeker

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 22:54 29-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Stond er eerst nou "trekt hij"? Want dat had ik in mn hoofd zitten toen ik 'm net weer herlas. En hij zat dus mooier in mn hoofd alsdatie nu is.

verder vind ik t wel een geslaagd stukje, hoeft inderdaad niet langer te zijn, ook niet korter trouwens.

Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 22:21 29-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
een natuurkundig proces..?
ik probeer hier een magisch voornemen te schetsen

inderdaad, het eindigt op zijn hoogtepunt
het begint vrijblijvend
dan dat gekke voornemen om het water uit elkaar te trekken - kan nog alle kanten uit
en dan die laatste zin die aangeeft dat ut hem ernst is en dat ook de lucht wat te vrezen heeft
als water uit elkaar getrokken kan worden, waarom de lucht dan niet

de rest van het gedicht laat ik maar aan de lezer ;)

dank voor je reactie willem

Re: sjamaan
Reactie gegeven door zijlstra - 22:16 29-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik moest wel lachen om je reactie abel
hoe kon dit nou meer zijn ?
meer is minder, lijkt me


het drukt een intens en huiveringwekkend voornemen uit

neuh ik vind het wel goed zo

dank voor je reactie

Re: sjamaan
Reactie gegeven door Abel Staring - 21:40 29-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
De vorm is wel goed:
daar in 1 en daar in 3.
De klank is ook wel goed:
daar, er (gens), (krokodillen)leer
daar, (el)kaar.

Het is mooi gezegd, het is een fraai vignet,
maar so what? Het is een mededeling, een stuntje
met klanken en betekenissen, het is een fragmentje
van wat een goed gedicht had kunnen worden,
het is een beschreven wolkje in een stripverhaal.

Jammer, het had veel meer kunnen zijn.

Re: sjamaan
Reactie gegeven door willemadelaar - 20:45 29-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
een lucht die trilt van hitte

getuige van een natuurkundig proces

een mooie aanzet tot een goed gedicht is dit

een gedicht dat je eindigt op haar hoogtepunt


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287