|
Abel Staring - 00:46 17-07-2013 |
|
|
die pluizen dansen
op het geluid van één
klappende hand
http://bit.ly/15DFJBo
|
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 01:35 18-07-2013 |
|
|
|
De leer wil nog wel eens beter zijn dan zijn belijders.
Die povere wijsheid deed ik op bij mijn omgang met het
Christendom. De stichter is beter dan zijn volgers...
Oosters op z'n best is voor mij ook: geen fratsen, aandacht voor de kern, een vormgeving die niet afleidt maar ontroert door z'n eenvoud.
Ben je wel eens in het Von Sieboldt Huis geweest aan het
Rapenburg in Leiden? Je kunt daar laden opentrekken en de allermooiste Japanse houtsneden zien.
Ach, de leer is vaak beter dan het leven...
Good night
|
|
Reactie gegeven door 88 - 23:57 17-07-2013 |
|
|
|
ik vergeet nooit die ene inwijding, met als beloning voor de zenner, dat zijn ` Meester` een nieuwe naam had bedacht, en die kreeg je dan..
Ik zat daar als familielid/toeschouwer, en de belijdende boeddhisten luisterden aandachtig naar wat de Meester in het Engels zei, want alles gaat in het Engels he? Vervolgens mochten ze allemaal tegelijk iets in het Oosters zeggen wat klonk als:
Ah Babba hoem hoem
yoko moko habba hoem hoem..
en toen, een voor een mochten ze knielen
en buigingen maken, drie
na elk onbegrijpelijk zinnetje
drie buigingen
nederig, hoofd op de grond..
en al deze mensen kregen de status, want ze hadden alle opdrachten uitgevoerd gedurende het leerproces.. en mijn ex, die wilde het ook wel, en moest zijn geduld nog tonen, helemaal met de hand zo`n raar schort naaien, uit reepjes stof..hij overzag het niet en zei gewoon, maja, ga jij dat schort maar in elkaar naaien, ik zei ja dag, ik ben geen zenner, jij wil dat, dus ga je het zelf naaien, het moet jouw prestatie zijn, dat hoort bij geduld, dit is de test.. kortom, we zijn gescheiden.. en daarom heb ik zo`n hekel aan Zen en Oosterse toestanden, al scheer ik niet alles over 1 kam, mij is gebleken dat mensen die zeggen Zen te zijn, zo snel boos worden, en je verbannen als je niet hetzelfde wilt denken, mij ex was dus een narcist, geen boeddhist
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 23:36 17-07-2013 |
|
|
|
Dat wist ik niet, 88. Je eerste re maakte nou bepaald geen serieuze indruk. Ik heb het in nl.wikipedia genoemde artikel van Robert Sharf gelezen over Zen and Japananese Nationalism, in het bijzonder ook over de figuur Suzuki,
en ik werd daar bepaald niet vrolijk van.
Er is op dit gebied heel veel kaf onder het koren, die indruk hield ik over van het (diagonaal) lezen van de 44 pagina's van dit artikel. Die Robert Sharf lijkt me een goeie gids. Via zijn site vind je meer links naar artikelen van hem.
T.z.t. hoop ik zelf in alle rust nog eens dit artikel van Sharf te lezen:
http://buddhiststudies.berkeley.edu/people/faculty/sharf/documents/Sharf1998,%20Religious%20Experience.pdf
The Rhetoric of Experience and the Study of Religion
Groet van Abel. Wel te ruste en morgen gezond weer op, om het maar eens op z'n joods te zeggen.
|
|
Reactie gegeven door 88 - 22:59 17-07-2013 |
|
|
|
wat dacht je Abel?
Ik heb er direct mee te maken gehad, geloof me, ik weet waar het over gaat, ik ben bij inwijdingen en alles geweest, de rituelen gevolgd, naamsverandering..werkelijk, ik weet meer dan jij vermoedt en kan er een boek over schrijven, niet omdat ik het zelf beoefen, maar omdat ik leefde met iemand die het deed, en me ermee wurgde. Ik zie het absoluut niet als speeltje, dat kan ook niet , daar is het veel te serieus voor, vergeef mij gewoon mijn humor, zo relativeer ik, want ik besta ook ;)
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 22:36 17-07-2013 |
|
|
|
> 88: koan is geen vorm, geen speeltje...
Tja, ik zou zeggen: verdiep je eerst eens in de koan traditie. Lees bijvoorbeeld eens aandachtig een goed wikipedia - artikel zoals dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koan_%28zen%
en laat vooral dit citaat daar goed op je inwerken:
"The koan genre, far from serving as a means to obviate reason, is a highly sophisticated form of scriptural exegesis: the manipulation or "solution" of a particular koan traditionally demanded an extensive knowledge of canonical Buddhist doctrine and classical Zen literature."[2]
Kun je niet ergens eerst vijf jaar bij een zenmeester gaan studeren en dan je oproep plaatsen? Of alle parabelen van
Jezus van Nazareth eerst grondig bestuderen? In die teksten zit namelijk ook iets van de 'koan geest'!
|
|
Reactie gegeven door Hilde Hardeman - 16:12 17-07-2013 |
|
|
|
Een klappende hand
gaat echt boven mijn verstand
ik denk niet meer na
|
|
Reactie gegeven door 88 - 14:06 17-07-2013 |
|
|
|
ik heb een oproep geplaatst, de koan is tenminste nog geen uitgekauwde vorm, hoera!
Deze ( klappende hand) bestaat al, maar geeft niet, nu kunnen wij ermee aan de slag, echt een vergeten kunst, en tussen ons zit ook vast wel een wijsneus die een prachtige nadenker verzint voor aller geest..
|
|
Reactie gegeven door sunset - 13:46 17-07-2013 |
|
|
|
Toppie dit beeld.
Groetjes en fijne woensdag, sunset (ingo)
PS: Ik ga voor het originele. De tweede versie laat te weinig speelruimte voor de lezer.
|
|
Reactie gegeven door Abel Staring - 13:04 17-07-2013 |
|
|
|
Hilde, ik los op mijn manier de koan op.
Wat is het geluid van één klappende hand?
Wel, ik maakte gisteren dat geluid...
Je kunt met één hand namelijk ook klappen.
Doe je dat in de buurt van een overrijpe pluizenbol,
van een duinpaardenbloem bijvoorbeeld, dan gaan de
pluizen zweven of dansen. Met alle symboliek van dien.
Ik maak een tweede versie.
De eerste was:
op het geluid
van één klappende hand
zweven de pluizen
Dank voor je reageren.
|
|
Reactie gegeven door Hilde Hardeman - 09:49 17-07-2013 |
|
|
|
De Koan is mij bekend behalve de zwevende pluizen waar ik het verband niet van voel of het gebrek eraan. Het ontgaat me.
|
|
Reactie gegeven door Marion Spronk - 08:52 17-07-2013 |
|
|
|
Mooie variatie...
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|