Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
Letterlijk
 Abel Staring - 00:33 14-01-2007 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Abel Staring  Bekijk statistieken van dit gedicht 



Hij klieft het hout, hij schikt het op het vuur
en ziet de kostb're tijd door Ies verspild.
Het varken krijst in ‘t kot verwoed om kriel
en nukkig rammelt Bertha op de deel.

De gaskous suist gestaag haar helle wit
en schallend gaat weer door zijn hoofd:
gij zult uw enige zoals beloofd
ten offer brengen aan uw Heer.


Hij strekt zijn hand uit neemt het mes
een siddering een flikkering de deur
gaat open tante zegt: wat doe je nou?



Zonneleen 45.2
Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
Re: Letterlijk
Reactie gegeven door jensen - 00:06 16-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hugo Claus met een slok teveel op, die bundel moet ik nog steeds eens op de kop tikken.

>xena
Reactie gegeven door Abel Staring - 00:19 15-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik weet dat soera 37 niet rechtstreeks over Ismael
spreekt, maar volgens de meesten wel indirect.
Ik had me exacter kunnen uitdrukken.

"Volgens de Koran werd een zoon, meestal wordt aangenomen dat het Ismaël betreft, bijna geofferd door Abraham, maar op het allerlaatst gered. De bereidheid van Abraham om zijn zoon aan God te offeren wordt door moslims elk jaar gevierd in het offerfeest (vergelijk het joods/christelijke verhaal van aartsvader Isaak)."
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isma%C3%ABl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Offerfeest

Ik lees zelf overigens liever Tenach dan de Koran.
Tenach lees ik voor mijn plezier, de Koran meer omdat je er niet om heen kunt, al zijn ook daar stellig poetische passages te vinden.

Het doet me goed dat je joodse terughoudendheid in acht neemt door over Hasjem te spreken.
Ik heb een hekel aan het gegod in christelijke kringen.
Ook Buigts gevocaliseerd bezigen van de Hebreeuwse
godsnaam hindert me. Dat is trouwens vooral een
katholieke gewoonte. Als ik er niet om heen kan,
heb ik het maar ( net als Calvijn vaak trouwens!)
over de Eeuwige. [Ik ben zelf overigens niet joods.]

Groet van Abel

Re: > abel
Reactie gegeven door xena - 23:31 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
[i]"De Koran voert Ismael op in plaats van Izaak"[/i]
de arabische koran voert geen enkele naam op dat is nu juist het
probleem (niet voor mij) als ik mij niet vergis soera 37;102-107

Hashem's mitswa aan Awraham betreffende Jitschak en Jishmael en
zijn eigen keuze (doordat Hashem in eerste instantie ook geen
naam noemde) is één van de verhalen die ik via de talmoed ken
zelfs de statenvertaling is hier niet toereikend
(of mijn oma was niet te vertrouwen:)

het zijn eigenlijk allemaal meesterlijke verhalen, zelfs Brahma lijkt
verdacht veel op Abraham

In letterlijk of figuurlijk nemen zit denk ik de clou van de ellende
die nog in alle lagen doorwerkt
vandaar dat ik je titel in combi met tafereel meesterlijk vind
wat dat betreft mogen van mij alle heilige geschriften een extra ondertitel;
neem vooral figuurlijk

ik heb ooit eens een dichter gevraagd waar hij bleef omdat ik dit
soort combi's miste en ben dus blij dit gedicht hier te vinden

groet,
mo

> xena
Reactie gegeven door Abel Staring - 21:02 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
De Koran voert Ismael op in plaats van Izaak.
Het boek Genesis is bron van wijziging voor de latere Koran.

Je hebt al ijverig onderzoek verricht, zie ik. Ik kan niet op alles ingaan, maar ik heb wel twee links:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Gen+22&id18=1&id37=1&pos=0&set=10&lang=nl
Hier kun je Genesis 22 vinden in de NBV = Nieuwe Bijbel Vertaling
naast de Statenvertaling. De Statenvertaling brengt je het dichtst bij het Hebreeuws.

Hoe het nou precies zit in de Islam vind je duidelijk uitgelegd op deze site:
www.islam-info.be/idp/download.php?id=1794564,109,1

Downloaden vergt enig geduld, maar dan heb je ook wat.


Genesis 22 is naar mijn mening een meesterlijk verteld verhaal. Heel suggestief.

Groet van Abel

Re: Ambigu?
Reactie gegeven door milamber - 19:00 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hmm ok.

Re: Letterlijk
Reactie gegeven door xena - 18:54 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
lied 207 uit de Oude Hervormde Bundel erbij
gezocht, gecombineerd met genesis 22 en soera 37
is voor mij wel nodig om het te begrijpen

was het niet de duivel die abraham vroeg; wat doe je nou?
de splitsing naar de islam houd mij nog bezig
was het nu ismaël van hagar of isaäk van sara,
die de eerste was?
het jodendom verklede de duivel als oude
man en verpakt beide zonen in het verhaal
de binding wordt in ieder verhaal letterlijk genomen
wanneer je deze figuurlijk ziet komt er inderdaad
geen enkele druppel bloed aan te pas
deze versie brengt aantal zaken tesamen in een
modern jasje
met een lach nog wel

mooi,
mo

Godsdienst en geweld
Reactie gegeven door Abel Staring - 18:25 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Tevens lees ik hierin hoe gewelddadig 't soms kan zijn in de stad - hoewel je gedicht op 't platteland afspeelt.
................................................................................
Paul, jij snapt de werkelijke clou, d.w.z. datgene wat mij erg bezig houdt. Wat zich afspeelt, heden.
Godsdienst en geweld.

De oorspronkelijke titel was "De fundamentalist".

Bedankt voor je reactie.

Abel

Ambigu?
Reactie gegeven door Abel Staring - 18:19 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hij strekt zijn hand uit neemt het mes
een siddering een flikkering de deur
gaat open tante zegt: wat doe je nou?
......................................................
Ik vind de tekst niet ambigu. Ik zal 'm
voor jou interpuncteren en kapitaliseren:

Hij strekt zijn hand uit, neemt het mes.
Een siddering. Een flikkering. De deur
gaat open. Tante zegt: "wat doe je nou?"

Groet van Abel

Post scriptum:

Vinkers heet Finkers.

Letterlijk
Reactie gegeven door Paul - 17:52 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Een werk dat mij ten zeerste aanspreekt. De verwijzing naar de Bijbel kwam pas bij mij op na strofe twee.

Ik herken het naklinken van (goede) diensten en vind dat je 't hier bijzonder goed hebt neergezet.

De eindstrofe is ietwat grappig en toch ook serieus; dat kunnen naar mijn mening enkel goede schrijvers! Chapeau voor dat!

Tevens lees ik hierin hoe gewelddadig 't soms kan zijn in de stad - hoewel je gedicht op 't platteland afspeelt. Hmm, een werkje dat ik in m'n favorieten opsla om vaker terug te lezen.

Met vriendelijke groet,

Paul de Bruyn

Re: Interpunctie?
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 17:24 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Heel uiterst curieus toevallig expres perongeluk, lees ik gedichten altijd hardop, het was dan ook naar aanleiding daarvan dat ik mijn reactie gaf. gaat-open-tante-zegt is naast een heel ongemakkelijk begin van een zin, een ambigue Hans en Grietje situatie van de Vinkers soort.

Grietje zei Hans wat heb je een mooi rokje aan.

> Wilma
Reactie gegeven door Abel Staring - 17:13 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Misschien wordt uiteindelijk mens noch dier
gemutileerd. De tekst laat de clou over aan
de verbeelding en scherpzinnigheid van de lezer.

Voor het antwoord op de vraag wie Ies is, verwijs ik
naar de informatieve reactie van Buigt.

Groet van Abel

> Buigt
Reactie gegeven door Abel Staring - 17:09 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
"Trouwens, persoonlijk denk ik dat tante de sigaar is."
..............................................................................
Je slaat de mogelijkheid over dat niemand de sigaar is.
En verder zwijg ik als het graf.

"De taal is soms wat dik aangezet. Kost'bre tijd. Verwoed, gestaag. Dat geeft een leuk contrast met die keuterboertjes en met koe Bertha."
...........................................................................
Buigt, je onderschat de betreffende "eenvoudige lieden" . "De kost'bre tijd" is bijvoorbeeld een citaat uit een oud gezang. Ik heb velen gekend en ken er nog velen die heel ouderwets spreken in moderne oren. Ze gaan echter niet naar de vroege zondagsmis.

Godsdienstwaan komt overigens in alle
gezindten voor.

Bedankt voor je reactie.

Abel

Interpunctie?
Reactie gegeven door Abel Staring - 16:55 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Neen, Mr. Deuce,
meer interpunctie maakt de tekst
hier pukkelig. Lees de tekst hardop
en ge hebt geen interpunctie nodig.
Alles pakt zich aan het slot samen
en daar horen geen kommaatjes
tussen.

Abel, die altijd op de intelligentie van de lezers
vertrouwt.

Re: Letterlijk
Reactie gegeven door Mr.Deuce - 16:45 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
De anticlimactische onthulling, hoe fijn ook, zou gebaat zijn bij wat meer interpunctie.

Re: Letterlijk
Reactie gegeven door WilmavdAkker - 13:23 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Abel, zit poëtisch goed in elkaar, hier en daar wat ouderwets, maar ach... ben benieuwd welke vorm van (auto)mutilatie hier uiteindelijk werd toegepast... het blijft spannend. Wie is Ies?

groet

Re: Letterlijk
Reactie gegeven door Buigt - 10:12 14-01-2007 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Interessant en spannend. Een boerentafereel uit de tijd dat er nog geen elektriciteit was en men nog dicht op de dieren woonde.

Het zijn eenvoudige, gelovige en hardwerkende mensen in dit boerderijtje. Na de vroege zondagsmis laat de hoofdpersoon - een wat labiele jongen - de woorden van de dienst nog wat op zich inwerken. De preek ging over Abraham en Izaak, dat verhaal waarin Jahweh aan Abraham vraagt zijn enige zoon Izaak (waarop hij eeuwen heeft gewacht notabene) als offer te slachten. En hij wou het nog doen ook, onze aartsvader. Als Jahweh niet snel had geroepen dat het een grapje was, dan waren we er nu niet geweest.

Dus die hoofdpersoon denkt even wie zijn Enige is en grijpt dan naar het mes om in de naam van God en met de beste bedoelingen bloed te doen vloeien.
Maar wiens bloed? Dat is niet eenduidig. Is het de mysterieuze Ies die lui wat rondlummelt? Het varken? Koe Bertha? Tante? Of de hoofdpersoon zelf? Ik vind dat een leuke omkering van het scenario. Dat de moordenaar bekend is, maar het slachtoffer niet. In de regel is het immers andersom.
Trouwens, persoonlijk denk ik dat tante de sigaar is.

De taal is soms wat dik aangezet. Kost'bre tijd. Verwoed, gestaag. Dat geeft een leuk contrast met die keuterboertjes en met koe Bertha.

Voor een Staring is het behoorlijk verhalend. En verrassend ironisch. Ik heb de dichter nog niet op al teveel humor kunnen betrappen tot op heden. Maar dit stuk is kostelijk.


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287