Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
schilder haiku
 Abel Staring - 00:27 27-06-2013 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Abel Staring  Bekijk statistieken van dit gedicht 

altijd laat hij
in zijn donkere luchten
een plekje open



Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
> Chatfant
Reactie gegeven door Abel Staring - 13:00 15-07-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Voor de twintigste keer of zo verwijs ik hier maar weer naar wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Haiku

en in het bijzonder naar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Haiku#Syllables_on_or_in_haiku

Eén zinnetje:
Modern Japanese haiku (現代俳句 gendai-haiku?) are increasingly unlikely to follow the tradition of 17 on or to take nature as their subject,

Zelfs Basho hield zich niet altijd aan 5 - 7 - 5 en dan hebben we het niet over lettergrepen maar over Japanse on.

Nog maar een citaatje en dan verlaat ik deze kleuterklas:

Some translators of Japanese poetry have noted that about 12 syllables in English approximate the duration of 17 Japanese on.[11]

> Erik
Reactie gegeven door Abel Staring - 12:43 15-07-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Erik, je presenteert je gebruikelijk
flauw anti-haikuriedeltje. Je bakt je
riedeltjes trouwens steeds beroerder.
Over kroketjes uit de muur gesproken...
Ik doe gauw het luikje maar weer dicht.


re: schilder haiku
Reactie gegeven door Abel Staring - 12:31 15-07-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet




Chatfant, ik weet niet meer waarom. Ik kan het niet terughalen in mijn geheugen. Misschien ergerde ik mij aan de repeterende opmerking dat een haiku per se 5 - 7 - 5 lettergrepen moet bevatten. Dat is een misverstand.
Een Nederlandse lettergreep is geen Japanse 'lettergreep".
Het zogenaamde voorschrift leidt tot haiku's die dertig procent gemiddeld meer informatie bevatten dan Japanse.
Afgezien hiervan: internationaal is die zogenaamde regel door zeer grote groepen verlaten.

Je stelligheid berust dus op onkunde...










re:Fant via Abel :)
Reactie gegeven door 88 - 19:21 28-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Grijp `m chatfant!

hahahaha... ik pak er een bakkie koffie bij en ga d`r even lekker voor zitten :)



re: schilder haiku
Reactie gegeven door Chatfant - 19:17 28-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Abel, waarom heb je mijn feedback gewist?
Kijk als je iets een haiku noemt, laat het dan ten minste wel aan de regels van de haiku voldoen.

Nogmaals : de eerste regel mist 1 lettergreep!

Deed al een suggestie:

Altijd weer laat hij.
in zijn donkere luchten
een plekje open

Je kunt dit opnieuw wissen,
maar dat zou wel buitengewoon dom zijn.

re: schilder haiku
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 04:57 28-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik vind het nog steeds een kroketje uit de muur.

Er zit in de haiku voor de hollander geen poëzievitimien in. Hooguit een achternaloop. Wat is je proces Abel? Waar ga je naartoe? Nergens toch? Het is toch ene compleet stilstaan bij een fenomeen? Een jarenlang stilstaan! Ik kan het niet anders zien. Er is geen proces. Je weet niet waar je naar toe wil als alleen japkulalisme om het japkula. Was ik een Oeigoer met andere lettergreepformatie, deed je mij na? Wie is Abel?? Heeft Abel spleetogen en zoja waarom? Kijk Abel........
ik weet ook wel iets oven andere culturen, maar ik ken ze niet als kroketje uit de muur. En dat verwijt ik jou. en ik vind het ook makkelijk gedaan, zo een kroketje trekken.
Er is geen proces, er is geen reactie op dat wat was. Het is gewoon je koekoetje schrijven met lettergrepen tellen, maar je reageert nergens op. Je bent bij wijze van spreke het bamzaiboompje te LT dat wij moeten onderhouden.


re: schilder haiku
Reactie gegeven door Hilde Hardeman - 19:19 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Abel
Het rare aan kouwen is dat ik ze bijna nooit in zo' n groot aantal zag en hoorde. Is net of ze iets willen duidelijk maken, nu cirkelen ze al twee dagen hier, eens in de lucht in groep, op dode takken, dan weer pikken op de grond, vanwaar komen ze en waarom. Ik zoek het ergens op.
Een vriendin van mij heeft er eentje getemd, kwam op haar schouder...
Ik weet niet of mijn Haiku iets betekent , in elk geval zoek ik op wikipedia
over deze dichtvorm, dank.

> Hilde
Reactie gegeven door Abel Staring - 19:00 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik hou van kauwen. Een paar jaar terug wilde iemand uit de buurt me een petitie i.v.m. kauwenoverlast laten tekenen.
Ik begreep haar maar ik wil toch het kauwenconcilie of die Poolse landdag niet missen. Ze argumenteren wat primair maar ze zijn in ieder geval intelligenter dan veel mensenvolk, denk ik weleens in een misanthropische bui.

Haiku dichten leer je met vallen en opstaan. Als je op en.wikipedia het stuk over haiku bestudeert, dan weet je echt een heleboel... Slimmer is om een boek of boeken van J. van Toorn te lenen of te kopen. Die schrijft heel instructief en inspirerend.

re: schilder haiku
Reactie gegeven door 88 - 17:31 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
nou, kroket uit de muur... heb je de mensen weleens gade geslagen? ik observeer zo graag en heb een vreselijke handicap, ik spui het ook meteen, dan komt het over als kort door de bocht.. Maar wij gedragen ons ook als meeuwen, we krijsen, cirkelen rond en trekken ergens een scheur open, het is maar net wat je daar dan weer uit oppikt, en dat bedoelde ik dus met de schilderlucht die dichtklapt, de schilder schildert een open plek, maar laat de zon niet binnen als ze verschijnt om het licht op zijn werk te zijn,dan ze wordt meteen uit gezet, de schilder pakt de kwast en schildert zijn kunst donkerblauw dicht.. dat zag ik toen, nu ook, en vind ik jammer..

ja leuk dat je nu op FB weet wie ik ben ;)

re: schilder haiku
Reactie gegeven door Hilde Hardeman - 17:11 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wel dertig kouwen
heb ze allemaal gehoord
vogels blijven weg

Ik wil het ook pogen want jullie uitleg is uitnodigend en heel leerrijk. Dank.

re: schilder haiku
Reactie gegeven door Abel Staring - 16:37 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, ik heb nog eens zes jaren les gegeven en ook toen al vond ik het leuk als iemand iets oppikte. Dus: ik vind het leuk dat je net als een meeuw iets oppikt maar ik hoop dat uit teksten van de schrijfcoach en mij geen zaklucht opstijgt.

Je tekst vind ik als tekst wel leuk maar is het een goeie haiku? Je verpakt jouw gadeslaan, jouw ergernis en je interpretatie keurig in zeventien syllabetjes maar dat is niet genoeg of beter gezegd: teveel. Je snapte die schrijfcoach, maar je paste wat je snapte niet toe...

Helemaal ontdoen van interpretatie is trouwens niet goed mogelijk, maar je kan er naar streven en de lezer moet in
de kop en in het hart de haiku afmaken. Wie een haiku met een kroket uit de muur vergelijkt, zal nooit aan enige subtiliteit in deze zaken toekomen.

spiedende meeuw
hij snuift de geuren op
uit onze bakken

Groet van Abel die het leuk vond jou op Facebook in levenden lijve te kunnen aanschouwen.

re: schilder haiku
Reactie gegeven door 88 - 16:00 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Als schrijver aan de kant stappen

De haiku leert je om aan de kant te stappen. Om niet tussen de lezer en het beeld in te gaan staan. Om je er niet steeds mee te bemoeien met je interpretaties en meningen.

Als je dat doet – iets beschrijven, precies zoals het is – geef je de lezer eigenlijk een cadeau. Je geeft de lezer een ervaring. Een beeld. Een wandeling door de natuur.

Doordat jij opzij stapt, kan de lezer het verhaal binnen stappen. En kan hij rondlopen door de tuin alsof daar nog nooit iemand geweest is. Het wordt zijn tuin. En zijn conclusie. Niet de jouwe.

Je hoeft geen slimme schrijver te zijn.



Gelezen, en ja, helemaal mee eens, en dat mis ik dus bij de meeste haikudichters, ze stappen niet opzij en laten jou, de lezer er zelden of nooit zelf iets mee doen, ze dwingen je hun gedachtengang uit en willen dat je de tekst net zo mooi vindt als zijzelf, en dat kan echt niet,

een fragment eruit gepikt:

~Na elke haiku-les valt het me op dat mensen raker schrijven. Dat ze dichter op de ervaring zitten. Dat ze specifieker kijken. Hun taal wordt helderder. En daardoor toegankelijker.

Je hoeft niet origineel, diepgaand of poëtisch te zijn als je gaat schrijven. De kunst is juist om simpel, concreet en direct te zijn. Het gaat niet om jouw gevatheid. Het gaat er om dat jij een wereld op papier kan zetten, die een ander moeiteloos voor zich kan zien.~


de zilvermeeuw spiedt
vuilnisbakdag, uw zaklucht
kan zijn wijkgoud zijn


ik woon in den haag en zie dat de meeuwen alle vuilniszakken open halen, dat kan ik rustig zeggen, want ik zie dat dagelijks, wij ergeren ons, het is vies, maar de meeuwen genieten.. Heb ik nu een goeie meeuwhaiku geschreven? ja, nee, en staat er voor wie ik ben?


leuke discussie! :)



re: schilder haiku
Reactie gegeven door Abel Staring - 13:58 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja,ja, 88, ik had het intussen wel over een echte schilder,
maar het zou ook wel op mij kunnen slaan, dan is het een zelfportretje.

Een mooie schrapoefening, een haiku schrijven?
Ik adviseer velen hier dergelijke schrapoefeningen en die hoeven wat mij betreft helemaal niet per se in haiku's te resulteren.

Ik sta hierin niet alleen. Lees bijvoorbeeld eens:
http://www.boekschrijven.nl/schrijfstijl-verbeteren-met-haiku/

re: schilder haiku
Reactie gegeven door 88 - 12:29 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, maar schilderend medemens, dat kan een woordschilder zijn, of een luchtschilder, met pallet , ultraviolet en in de wolken ook..

soms is het een droom, net zo mooi te dromen als de droom die voorgeschilderd werd, en die proberen te evenaren..

Ik heb geen echte frustratie, al ben ik geen fan van de haiku, er zit weleens een mooie tussen, die kwam dan uit het hart, en niet uit de techniek, ik geef toe dat jij een van de betere hollands..of vlaamse internethaikuschrijvers bent, en dan nog voelt het mij vaak te technisch. Onze taal is er niet geschikt voor, dat blijf ik zeggen, het is een mooie schrapoefening, en God zegene de greep..

met respect, 88

re: schilder haiku
Reactie gegeven door Abel Staring - 12:10 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Je commentaar vergt minstens een tweemalige lezing.
Ik hoop dat ik je goed begrepen heb.

De titel, lieve 88, is niet 'haikuschilder' maar
'schilder haiku'. Je moet hier een titel gebruiken
en sinds enige tijd doe ik dat met 'haiku' en
iets daarvoor. Dat 'iets daarvoor' noemt het onderwerp.
Mijn lettergreepjes gaan dus over een schilder.

Die persoon karaktiseer ik met: altijd laat hij in zijn
donkere luchten een plekje open.
Deze zin gebruik jij vervolgens om je frustatie t.o.v. haikumakers bot te vieren...

Ietsje geromantiseerd? Waarom? Ik vat samen wat me in een schilderend medemens treft.

Dank voor je reactie die ook best op facebook had kunnen staan.

re: schilder haiku
Reactie gegeven door sunset - 12:02 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet

Beeldend Abel; ik zie het.
Groetjes en schilderende donderdag,

re: schilder haiku
Reactie gegeven door 88 - 10:00 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Daar ben ik dan zoals beloofd :)


Dit is dus zoals ik de haikuschrijver zie, de woorden zeggen, plekje open, maar als je dat plekje aanwijst, dan staan ze niet open, dan verdedigen ze met hand en tand dat, wat er staat, heel wijs en doordacht is, en is ook wel zo, maar het komt uit die mens, dat denkt, hoe ga ik dat natuurschoon op z`n allerwijst schoon neerzetten?

* Altijd laat hij in zijn donkere luchten een plekje open* ...en de titel is; : haikuschilder." Dus iedere haikuschilder laat een plekje in de lucht open? Altijd?


Ik heb ze gelezen die echt geen lichtplekje schilderde, als je roept, ik zie geen lichtplekje, dan zit meteen de lucht potdicht.. Dit bedoel ik zo`n beetje, maar vind het wel een mooi beeld, zette je ook goed neer, al is het ietsje geromantiseerd, het komt uit een haikuhart, en die vergeeft me deze kritiek wel...


groet van uw zonnetje in huis ;)

re: schilder haiku
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 06:11 27-06-2013 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
eh kroketje uit de muur?


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287