|
WOLLUK - 06:44 02-08-2012 |
|
|
'
daar zijn picasso, braque en juan gris
zoeken de ruimte in experimenten
om ruimte in hun werk
volledig uit te bannen
hun credo is:
het schilderdoek is vlak en moet dat blijven
hun moeizaam pogen is ontroerend om te zien
want kleurenperspectief speelt parten
het resultaat: niet vlak maar platgeslagen
kubisme was gedoemd om uit te sterven
want rede overwoekerde gevoel
de cosquentie was emotieloze vlakverdeling
waarin de stroom verzandde
‘
het geniale werk van mondriaan
‘
‘
netraam
'
|
|
|
Reactie gegeven door WOLLUK - 05:40 04-08-2012 |
|
|
|
aan carol,
hartelijk bedankt voor je reactie.
ja commentaar met belangstelling gelezen.
het is zeker, dat kloos hierover anders dacht !
een heel fijne dag gewenst,
vriendelijke groet van maarten.
|
|
Reactie gegeven door Carol.van Doorn - 03:34 04-08-2012 |
|
|
|
Dag Maarten,
Ik deel de mening van Milou waar het gaat om het meervoudig perspectief. dat dus over stijlen gaat.
Dat betreft ook de vergelijking met muziek en compositie: daar tref je ook veelsoortige stijlen aan. Het zijn niet alleen de klank en het ritme die emotioneren.. Er is Bach en er is Gerschwin!
Je analyse vind ik echter wel doordacht en lezenswaardig! Al zou Kloos er anders over dichten.
Hartelijke groet, kleurrijke nacht!
Carol.v.Doorn
|
|
Reactie gegeven door WOLLUK - 08:01 03-08-2012 |
|
|
|
aan milou,
heel hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.
wellicht is de zin "om ruimte...uit te bannen" wat kort door de bocht.
n.m.m. was de gang van zaken, in het kort deze:
de natuurlijke ruimte, het gezichtsbedrog werd bestreden door een soort anti-perspectief toe te passen.
er werd iets van een kunstmatige multi-ruimte geschapen,
het uiteindelijke gevolg van deze experimenten is mondriaan geweest.
hij wilde de ruimte uitbannen, door het schilderij tot z'n essentie terug te brengen : kleur, lijn en compositie.
zoals in de muziek de emoties worden opgeroepen door klank en ritme.
tenslotte moest bij hem de kleur worden teruggebracht tot de drie hoofdkleuren (rood, geel en blauw) en voor de lijn, alleen de rechte, en de achtergrond de twee niet-kleuren (zwart en wit)
de compositie gaat daarbij een overheersende rol spelen.
verdergaan op dit pad, was toen onmogelijk geworden.
fijne dag verder,
vrendelijke groet van maarten.
|
|
Reactie gegeven door milou - 17:12 02-08-2012 |
|
|
|
Ik heb wel enkele inhoudelijke bezwaren. 'Om ruimte in hun werk/ volledig uit te bannen//' Is toch nogal een boude bewering. Ik dacht juist dat Picasso en Braque tot een meervoudig perspectief wilden komen, dus eigenlijk het perspectief wilden vermenigvuldigen, door een object vanuit heel verschillende standpunten tegelijk te bekijken.
Je eindigt met 'het geniale werk van Mondriaan'...ik neem aan omdat hierin het perspectief geheel afwezig is, en hij binnen het vlak via rechthoekjes en vierkantjes en nog wel andere figuren, en door een heel genuanceerd kleurenpalet de kijker weet te betoveren, en de emoties wel aanspreekt.
Het is mij iets te scherp gesteld, maar dat is een zeer subjectieve kwestie.
Ik vind het een moeilijk genre, het gedicht dat oordeelt over kunstenaars. Ik had wat meer beleving verwacht en wat minder ratio, maar ik heb het wel graag gelezen.
vr grt
milou
|
|
Reactie gegeven door WOLLUK - 15:31 02-08-2012 |
|
|
|
aan marion,
hartelijk bedankt voor je reactie.
inderdaad, we leven in drie dimensies, maar dat wil nog niet zeggen, dat we niet zouden mogen experimenteren met het platte vlak (de tweede dimensie).
de theorie was niet zo gek: met perspectivisch schilderen houden we onszelf en de beschouwer voor de gek
plat is plat.
het schilderij als plat vlak !
maar het publiek wil voor de gek gehouden worden !
ik wens je een heel fijne dag,
vriendelijke groet van maarten.
|
|
Reactie gegeven door Marion Spronk - 11:46 02-08-2012 |
|
|
|
We leven in 3 dimensies ;)
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|