 |
Chatfant - 14:29 31-07-2012 |
|
|
Ik kijk:
mensen met opgeplakte glimlach
gonzen vlak en oppervlakkig
op een steenworp slechts voorbij.
Zoemen zeurend langs elkaar maar
geen mens voelt iets daarbij.
Loze woorden, slap geklets,
stap voor stap gaan ze voorbij
praten slechts, maar horen niets,
kijken rond van brei tot rij.
"Goeiemorgen, goeiemiddag
en hoe is het nu vandaag?"
social talk om tijd te vullen,
anders gaat het feest zo traag.
Met een glaasje voor hun ogen
en een tweede in hun hand
valt het nog wel door te komen
komt men blatend door dit land.
"zie dat groen is in de mode
maar dat blauw is uit de tijd"
(Zonde, dat ik ben gekomen,
hoe raak ik die zeikert kwijt?)
Ach, het is maar zeven passen
van de kapstok naar de deur
wie stel ik door te ontsnappen
hier nu werkelijk teleur?
Ik heb al touwtjes aan mijn oren
en mijn mondhoeken staan vast,
om een laatste kreet te smoren
en te praten met die gast.
Al dat snoeven, al dat pochen
kijk wat vindt hij zich toch goed
moet ik echt die eikel loven,
omdat iedereen dat doet?
Met mijn blik gericht naar binnen
zit ik hier mijn tijd wel uit
hoef geen echt gesprek beginnen
knik gewoon, zonder geluid.
|
|
|
Reactie gegeven door Chatfant - 13:26 03-08-2012 |
|
|
|
Denk jij er dan nooit over na wat je die ander wilt vertellen of laten meebeleven; en hoe je dat dan het beste kunt doen, zodat die ander ook werkelijk snapt wat je bedoelt?
Ik wel eigenlijk. En dat houdt in, dat je allereerst nadenkt over voor wie en aan wie je iets schrijft. En daarbij moet je erover nadenken welke beelden die ander kent en dus begrijpt. Verder ook de (emotionel) lading die bepaalde woorden hebben en van streek tot streek heel sterk kunnen verschillen. Als ze hier bvb. Ja, ja zeggen
bedoelen ze: je bekijkt het maar, ik peins er niet over.
Leuk voorbeeld uit een televisieoptreden van onze meest geliefde Twentse dichter: "Plat praten is niet slim"
Wat voor de Westerling betekent: "dialect praten staat dom ", terwijl hij in werkelijkheid zegt: "Het is niet erg om Twents te praten "
Het kan zijn dat je alleen door een bepaalde groep begrepen wilt worden, dan gebruik je beeldspraak of termen die alleen die mensen begrijpen.
En het volgende aspect is dan de vorm, die je kiest.
Als je gedichten alleen maar voor je eigen introspectie schrijft hoef je over dat alles niet na te denken, maar is de kans ook klein begrepen te worden.
Kan je hier ook een gedicht in het Chinees neerzetten en hopen, dat die ene Chinees die op een Nederlands-talige site komt lezen het leest.
|
|
Reactie gegeven door Hanny van Alphen - 02:36 03-08-2012 |
|
|
|
Wat een kul-reacties over en weer. Je zou bijna denken dat Chatfant en Delphi hier samen hebben uitgevonden hoe een gedicht dient te ontstaan.
|
|
Reactie gegeven door Chatfant - 01:58 03-08-2012 |
|
|
|
Gaat het bij gedichten niet om het zich bewust worden van dingen reeds lang geweten, maar wel tamelijk on(der)bewust?
Je leest wat je snapt of meent te begrijpen of associeert met iets wat analoog is daaraan.
Dan kom het vanuit de rand van de beleving of ervaring over.Je moet toch ergens een draad van herkenning hebben om een spoor te kunnen volgen.Je vertaalt als lezer iets naar de herkenbaarheid binnen jezelf of je omgeving.
Je kunt soms ergens met je neus bovenop staan, maar toch niets zien doordat je een totaal ander referentiekader hebt en een gebeuren totaal verkeerd interpreteert.
Dan denk je bvb.: "joh wat gezellig" als je een groepje jongelui op de camping in een kringetje rond wat waxinelichtjes ziet zitten. Tot je ruikt wat daar werkelijk gebeurt.Maar ook die geur moet je eerder geroken hebben om hem te herkennen.
Woorden werken ook met herkenning en associaties naar beeld, gebeurtenissen en ervaringen.Het gaat over gedeelde ervaring, al of niet in code.
|
|
Reactie gegeven door niet stoer - 09:18 02-08-2012 |
|
|
|
''Een schrijver schrijft niet om mensen te laten lezen wat ze al weten, maar juist om mensen te laten lezen wat ze nog niet weten.''
- Onbekend. -
Over deze tekst. Light-verse; je rijm maakt het ligt verteerbaar, toch is het duidelijk, jammergenoeg is het gewoon sec wat het is en blijft er weinig ruimte over zelf iets met jouw woorden te doen.
|
|
Reactie gegeven door DiotheCilany - 02:24 01-08-2012 |
|
|
|
Tijd om een receptionisteniste in dienst te nemen Fantje.
|
|
Reactie gegeven door sheena - 23:38 31-07-2012 |
|
|
|
ben het meer dan roerend met je eens.
leest lekker weg en heeft een groot oja, herkenbaar, gehalte.
dat mag wel in de krant vond ik.
|
|
Reactie gegeven door Chatfant - 23:02 31-07-2012 |
|
|
|
hehehehe, kijken ze zoekend rond....: he, missen we niet iets? .... Het was ongeveer 1,75 groot. Opsporing verzocht: Fant vermist ( en de auto is verdorie ook weg :P ) Hoe moeten we nu thuis komen? Verdorie , ze heeft de foon ook uitstaan :) Beul....., durf je wel me zo op te stoken ? :P (greinz.)
|
|
Reactie gegeven door Maaike Maris - 22:31 31-07-2012 |
|
|
|
Lief fantje,
Als de receptie niet leuk is ontsnap je gewoon.
Groetjes,
Maaike
|
|
Reactie gegeven door Chatfant - 21:45 31-07-2012 |
|
|
|
Er bestaan ook best leuke recepties hoor, maar die zijn van een ander soort. Niet van het soort verplicht aanwezig zijn met allemaal mensen, die daar louter formeel aanwezig zijn louter om gezien te worden of (zaken-)contakten te leggen.Van het soort, die heel onderhoudend kunnen praten over een boek dat ze nooit gelezen hebben,
"oh" en "ah" roepen bij schilderijen die ze formeel zeer interessant vinden, maar daar in feite warm noch koud van worden. Maar inderdaad: je vind er meestal ook wel mensen
( meestal aanhang )die zich daartussen ook rot lopen te vervelen en dan wordt het soms toch nog gezellig.
|
|
Reactie gegeven door Marion Spronk - 21:17 31-07-2012 |
|
|
|
Net zo lang zoeken tot je een "mens" tegenkomt, al kan dat somes erg lang ( of niet ) lukken.
|
|
Reactie gegeven door milou - 17:33 31-07-2012 |
|
|
|
Ja, dat zie ik voor mijn ogen, als ik ze even sluit. Zeer vlot gebracht, en raak die sfeer getypeerd. Op naar het volgende glaasje drink-maar-op-en-spuw-het-meteen-uit, het stelt toch allemaal niks voor. Receptie zonder handen of oren, slechts gestes en geluid, drukte die maar niet wil overgaan. Pretentie.
vr grt
milou
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|