Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
hogeschool r...Erik Le...
Behagenwijnand
SOS OCS !Claudel...
Ikcoolbur...
Over een tv ...Erik Le...
aan KJErik Le...
HittegolfHenk Gruys
Haiku 1 - JachtDovenetel
Het huis in ...coolbur...
afdeling bur...Erik Le...
A date with ...Claudel...
De dwang-ero...Claudel...
Filo SofiaClaudel...
Gedeelde voo...Marcel
ahum - gedichtErik Le...
DE KLOK WORD...Erik Le...
HengelsportHenk Gruys
raadHenk Gruys
Kalmeerbillen ?Claudel...
niks aan de ...HijenZij
Sympathy for...Claudel...
Rolling Ston...Claudel...
VerzuchtenMarcel
Grenzeloos!Hanny v...
Het lamme Gods Claudel...
 Meer gedichten
reclame
 Chatfant - 12:25 28-05-2012 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Chatfant  Bekijk statistieken van dit gedicht 

Waar de belofte niet lag
volgt ook geen teleurstelling.
Waarom geef je me de dingen
om ze af te kunnen nemen?

Ik vroeg niet om de hoop
op het mooiste en het nieuwste
maar als je iets belooft
biedt het dan ook gewoon.

Spaar me jouw valse dromen
spiegelingen met lokkend doel
om te oogsten zonder geven
valse hoop, nooit na te komen.
Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: reclame
Reactie gegeven door Chatfant - 12:50 05-06-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ach weet je Reepke, ik denk dat ze niet snapten, dat ik wel bijten kan, maar het gewoon niet wilde.

Mijn persoonlijke mening is, dat je dichters beter kunt vormen met feedback in de vorm van advies dan met kritiek waarin de recensent zich opstelt als alleenzaligmakende maatgever voor het niveau en de poezie citeert als wet van Meden en Perzen.

Die taak hoort bij een uitgever. Die bepaalt wat scoren kan en geld op kan leveren en dus rijp is uitgegeven te worden.

Maar wanneer je als groep dichters wilt groeien
moet je elkaar niet de strot dichtknijpen met rotopmerkingen. Daar zit nl geen groei in.Je krijgt dan een groep, die alleen maar de platgetrede wegen bewandelt,
met het oeverloze herhalen van die ene succesmethode.
Dit om de moderator/redactie te vriend te houden om niet geschorst te worden.

Persoonlijk leer ik wel van feedback, maar niet van kritiek. Adviezen leiden nl tot nadenken, bijtende kritiek en dwang tot herschrijven van mijn werk tot weerzin.

Het werk dat destijds onder dwang van de dichtelite veranderd werd, staat nu in de originele staat weer op mijn eigen site of is in de kliko verdwenen.

Die terreur van destijds heeft van mij geen betere schrijfster gemaakt, ook heb ik daardoor geen respect gekregen voor het werk en persoon van de kritikasters;
ben alleen uitgeweken naar een plaats waar ik wel met kunst en poezie bezig kon zijn en heb goed geluisterd naar mensen die mij wel adviezen en goede raad gaven.

En dat was zowel positief als negatief advies, maar het verschil was, dat zij mij wel als de volwaardige gesprekspartner zagen, die ik als volwassene immers ook ben.



re: reclame
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 12:02 05-06-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
snapten zij dan niet dat fantje lief is? Maar ik weet wel wat je bedoelt; daarom ben ik hier snel weer vertrokken...

Reepke
Reactie gegeven door Chatfant - 10:51 05-06-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Er zijn twee redenen waarom het werk daar anders is:
Het werk hier is allemaal net geschreven en dus beduidend jonger dan dat op mijn website en is dus vaak nog in een fase van ontwikkeling.

Wat op mijn eigen site staat is grotendeels geschreven naast of ten tijde van Dichttalent. Bij het ter ziele gaan van Dichttalent heb ik wel al mijn werk veilig gesteld, maar ben er zelfs nooit toe gekomen zelfs maar alles te herplaatsen op mijn website.Ben nog steeds bezig een selectie te maken daaruit omdat niet elk werk voor herplaatsing in aanmerking komt.

Immers sommige gedichten zijn/waren tijds- of groepsgebonden en verliezen dan hun zeggingswaarde wanneer de context verloren gegaan is.

Wat blijft is werk met een ruimere en algemener belevings en gedachtenwereld. Wanneer ik bvb. schrijf over coma vanuit mijn eigen ervaring met..... ( ik vul hier liever geen naam in) kan dat een ervaring zijn zoals alleen ik die beleefd heb of een die andere verwanten van patienten net zo of juist anders kunnen ervaren.
Maar de situatie rond die ene patient is altijd wel uniek.Pas na verloop van tijd weet je of het te direct aan deze ene situatie hing en dus alleen de direct-betrokkenen het snappen/ mee kunnen voelen of dat het meer eeuwigheidswaarde heeft.

Een tweede reden is de jarenlange IP-ban ( zo ongeveer een jaar of 5) die de Lettertempel mij toebedeelde en daarna de consequente weigering van al mijn werk.

Dat was naast de pestcampagnes op Blogshot en Dichttalent destijds ook de directe reden van het creeren van mijn eigen website. Ik voelde me een voetballer, die eerst zijn eigen stadion moest bouwen om te kunnen voetballen,
omdat alle clubs in conclaaf je een rode kaart hadden toebedeeld.( een rode kaart die voor Letterpodium dus nog steeds en daar dus al ruim 2 jaar bestaat)

Maar nu ik ook bij andere clubs kan voetballen heeft mijn eigen site een andere fuctie gekregen: wat ik er nu plaats
( naast wat er al stond) is een selectie van werk.

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor werk dat ik bij Gedichten.nl plaats. Ook dat betreft werk, dat voor mijn gevoel klaar is en waar ik niet meer aan wil schaven.

Het werk dat hier staat is voor mij workshop = ik ben nog bezig eraan te sleutelen voor ik al of niet tot definitieve plaatsing daarvan over ga ( of het in originele of gewijzigde vorm hier laat staan)

Het werk op mijn slurfsite is daarnaast eerlijker en opener omdat niemand daar sencuur op uit kan oefenen omdat ik zelf de owner, tevens admin ben.

re: reclame
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 19:42 04-06-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
die reacties van chatfant, geweldig! ik fleur helemaal op; er is tóch inteligent leven op deze planeet...gedicht; helemaal niet slecht, ben veel erger van je gewend (waarom zijn ze zelden zoals op je slurf-page trouwens? (was er pas nog...))

warme groeten,
reepke

re: reclame
Reactie gegeven door Chatfant - 23:17 03-06-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Bij een werkelijke levensvisie kan reclamemaken zinvol zijn.Ik bedoel: als je bewust positief wil denken, kun je bij alles bedenken wat er positief aan iets of iemand zou kunnen zijn od wat je er positief aan zou kunnen maken en dat promoten en etaleren.bvb. een buitenboord-beugel met discolichtjes; een rollator met persoonlijke print en voorzien van stoeltje met zacht kussentje om onderweg uit te rusten, orthopedische schoenen met vlammende fluoriserende bliksemschichten langs de zolen.Dieetvoedng
met een feestelijk fleurige verpakking, het promoten van
soberheid als lifestyle voor de nouveau riche. Wedstrijden oppimpen van recycelde kringloop-spullen tot het meest begeerlijke nouveau antiek.Maar dat is dan wel een reclame met een ideele achtergrond. Maar het buiten mijn bereik houden van dingen om het begeerlijker te maken om me zo te kunnen manipuleren levert bij mij persoonlijk eerder aversie op, dan dat het me 1 stap harder laat lopen.Het irriteert me vaak wanneer men me iets probeert aan te smeren of een behoefte suggereert die
er niet is.

Lief fantje
Reactie gegeven door Maaike Maris - 22:48 03-06-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Reclame is leuk, leerzaam en onderhoudend. Ik denk dat ik alsnog het vak in ga.

Liefs,
Maaike

Maaike
Reactie gegeven door Chatfant - 02:01 30-05-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Met voldoende brainwashende reclame en veel oeverloze herhaling verandert je omgeving vermoedelijk echt wel in de richting van dat ( door fabrikanten of soms ook door politici in de ideele reclames gesuggereerde) doel.Maar de vraag is of je dat ook werkelijk wilt en of je daar gelukkiger van wordt.De spiegel die je voorgehouden krijgt
vervormt nl de realiteit. Dat afslankproduct maakt van jou geen ( gefotoshopped) fotomodel; die prachtige kleding staat grandioos als je jong, mooi en slank bent, maar niet bij maat 44 plus met hangtieten, zwembandjes en spataderbenen.Het wil behoeften scheppen, die je van nature niet hebt,niet nodig hebt en je meestal ook niet kan permitteren.

In hoeverre ben je als mens te beinvloeden in een richting die je feitelijk niet wilt?
En in hoeverre durf je te zeggen het ergens niet mee eens te zijn?

In hoeverre staat iemand bvb. garant voor een eigen afwijkende mening, bvb. het vast willen houden aan door religie bepaalde normen en waarden rond sexualiteit, terwijl je toch in de reclame overspoeld wordt door een mentaliteit dat alles te koop is, moet kunnen en ook geoorloofd is en je gek of ouderwets bent daar niet in te willen participeren.

Soms zie ik in modebladen idd wel eens leuke kleding, maar slaag vele malen beter in de uitverkoop dus mijn kasten puilen uit van kleding en meestal zit daar ook wel iets bij in de modekleuren van dat jaar, maar als mijn lievelingskleuren in de mode zijn loop ik daarna jaren voor gek met zulke ouderwetse kleren :)

Lief fantje
Reactie gegeven door Maaike Maris - 21:56 29-05-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik vind reclame wel handig, want dan weet ik hoe ik moet zijn en wat ik daarvoor moet kopen.

Liefs,
Maaike



re: reclame
Reactie gegeven door Katja Bruning - 21:23 29-05-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, ik snap het, daar ligt ook de overeenkomst met reclame, in het opzettelijke.
En in het berekenende, wél zelf iets willen krijgen.

re: reclame
Reactie gegeven door Chatfant - 01:37 29-05-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik doel niet zozeer op het vergeten van beloften, maar eerder op het doelbewust scheppen van valse verwachtingen.
Bewuste misleiding om iemand zonder tegenprestatie toe te laten happen.

En dat bestaat zowel in de reclame bvb. morgen kunt u de gelukkige winnaar zijn van..... ( maar dat ben je dus nooit) als ook in de persoonlijke sfeer: "als je nu braaf je bordje leegeet zal ik kijken of je morgen patat krijgt
( kreeg je dus nooit)


re: reclame
Reactie gegeven door Katja Bruning - 20:38 28-05-2012 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Reclame kan klacht en gewoon reclame betekenen. Ik weet niet of je een dubbele bodem hebt nagestreefd in je gedicht. Als klacht tegen de reclame vind ik het al goed genoeg, al maal ik zelf zelden om de beloften van een stralend witte was of hele voetbalelftallen die op mijn deodorant afkomen.
Maar reclame is een pest, dat staat vast, omdat het zo lelijk, plat en opdringerig is.

Als je ook iets persoonlijks bedoelt heb ik een citaat voor je, dat ik laatst las in een verhaal van Somerset Maugham, ik citeer niet letterlijk:
“Beloften worden meestal vergeten door degene die ze geeft en altijd onthouden door degene die ze ontvangt.”



De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2018 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287