|
coolburnvisible - 04:12 18-06-2011 |
|
|
iets, je laatste gast
heeft het licht uitgedaan
de deur gesloten
je blijft als enige achter
op je eigen feest
hebt met niets
of niemand meer contact
niet eens met jezelf
dan verdwijn ook ik
in het diepst van mijn nacht
het is als geboren worden
maar dan andersom
bovendien blijft het daarbij
|
|
|
Reactie gegeven door Chatfant - 10:56 19-06-2011 |
|
|
|
Heel herkenbaar: pas achteraf weet je soms wat je had moeten zeggen of doen. En na alle drukke bla,bla blijf je met de kater van onuitgesproken woorden achter.
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 20:48 18-06-2011 |
|
|
|
beter;
en zo verdwijnt
ook de ik-zegger...
zie beneden
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 20:45 18-06-2011 |
|
|
|
idee;
iets, je laatste gast
of misschien je alter ego
heeft het licht uitgedaan
en de deur gesloten
je blijft als enige achter
op je eigen feest
hebt met niets
of niemand meer contact
niet eens met jezelf
dan verdwijnt ook
de ik-zegger
in het diepst van zijn nacht
het is als geboren worden
maar dan andersom
bovendien blijft het daarbij
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 20:25 18-06-2011 |
|
|
|
die eerste regel was mij erg dierbaar; zou ipv "jij" "of misschien je alter ego", maar voor je iets doet, bedenk, straks ben je echt je gedicht kwijt, en ook wat er nu staat staat er goed; evenwel met die ik erbij lees ik t anders als jij bedoeld...idee; is "dan verdwijn-t ik in het diepst van zijn nacht" een optie?, maar voor we hierop verder gaan; in mijn hersenpan is het nu ieder voor zich; ik ben schitzotypisch weet je wel...
|
|
Reactie gegeven door DiotheCilany - 20:11 18-06-2011 |
|
|
|
graag gelezen; ik zou denk ik 'meer' in str 3 naar r8 laten verhuizen
greetz
|
|
Reactie gegeven door coolburnvisible - 20:07 18-06-2011 |
|
|
|
ik haal gewoon jij weg
|
|
Reactie gegeven door coolburnvisible - 20:06 18-06-2011 |
|
|
|
Je hebt helemaal gelijk, Amarins. Ik ga knutselen, zolang ik het hoofdpijn vrij weet te houden, want wat dat betreft heeft h.p. weer een punt. Hoe houden die voetballers het toch grammaticaal foutloos? Fascinerend.
|
|
Reactie gegeven door Hanny van Alphen - 20:03 18-06-2011 |
|
|
|
Ik snap je beweegredenen cbv, bovenstaande versie laten staan maar dan zou ik toch die eerste regel veranderen want taaltechnisch gezien klopt die niet.
|
|
Reactie gegeven door coolburnvisible - 20:02 18-06-2011 |
|
|
|
Ja, ga jij maar ff buiten spelen, ik meld je wel af bij de anderen.
|
|
Reactie gegeven door amarins - 20:01 18-06-2011 |
|
|
|
ik heb de discussie hieronder gelezen cbv; de over zichzelf pratende ik, ja, dat kan heel goed; alleen zou ik dan strofe drie en vier samenvoegen:
hebt met niets
of iemand meer contact
en verdwijnt dan ook
in het diepst van je eigen nacht
grammaticaal kloppen de eerste twee zinnen niet:
de laatste gast heeft, jij hebt..
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 20:00 18-06-2011 |
|
|
|
sorry, ik zie het niet meer...kom er misschien later nogs op terug....
|
|
Reactie gegeven door coolburnvisible - 19:58 18-06-2011 |
|
|
|
Uiteindelijk is er geen ik, jij of hij/zij en vormen we allemaal één geheel. Misschien gaat het gedicht daar wel over. Voor de nieuwsgierigen, dit was het origineel:
iets, je laatste gast of jij
heeft het licht uitgedaan
je blijft als enige achter op
je eigen feest
dan ook verdwijn jij in
het diepst van je eigen nacht
even heb je met niets of
niemand meer contact
dan ook niet langer met jezelf
het is als geboren worden
maar dan andersom
bovendien blijft het daarbij
|
|
Reactie gegeven door coolburnvisible - 19:53 18-06-2011 |
|
|
|
Het kan ook dat één van de gasten achter de gesloten deur het verhaal vertelt, zich zorgen makend over zijn gastheer, die nu alleen in het donker achter gelaten wordt. In dat geval kunnen de laatste jij en je respectievelijk ik en mijn worden.
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 19:50 18-06-2011 |
|
|
|
oeioei, mijn hersenen beginnen te kraken, ik zeg t heel voorzichtig, ik vermoed dat deze nieuwe strof opbouw geen verbetering is, en daar laat ik t ook bij want dit begint mij iets te veel op gymnastiek te lijken...
|
|
Reactie gegeven door coolburnvisible - 19:41 18-06-2011 |
|
|
|
De eerste regel vind ik geen probleem. De over zichzelf als "je" pratende ik is vergeten hoe het licht uit, de deur dicht gegaan is. Het interesseert hem eigenlijk niet. Niet alleen tot zichzelf, maar ook daartoe is afstand, de afstand die je voelt als de blues over je komt, vooral na een door jezelf gegeven feestje. Dat is volgens mij alles. Ik is voor mij geen optie. Wel weer bedankt voor het meedenken.
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 19:38 18-06-2011 |
|
|
|
hee, das grappig; dit geeft zeker meerwaarde (erik zal toch wel weer iets vinden...)
|
|
Reactie gegeven door Hanny van Alphen - 19:34 18-06-2011 |
|
|
|
Ik ben het met Erik eens, heb daarom even met je gedicht gespeeld. Een boeiend gedicht cbv.
iemand of iets
heeft het licht uitgedaan
ik blijf als enige achter
op m'n eigen feest
vervolgens verdwijn ook ik
in het diepste van mijn nacht
even heb ik met niets
of niemand meer contact
het is als geboren worden
maar dan andersom
bovendien blijft het daarbij
groet,
Hanny
|
|
Reactie gegeven door coolburnvisible - 19:20 18-06-2011 |
|
|
|
Ik zet er: "de deur gesloten" bij. Erik moet misschien wat meer naar voetbalinterviews luisteren. Daarin praten ze ook altijd in de tweede persoon enkelvoud, terwijl ze constant ik bedoelen. Ik zou netjes kunnen zijn en elke je/jij in ik/mij kunnen veranderen, maar doe dat toch maar liever niet. De afstand van "je" als je over jezelf praat is zo triest, dat het mooi wordt.
Bedankt voor jullie meedenken.
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 19:11 18-06-2011 |
|
|
|
wat dacht je van "dan blijf je als enige achter" ik weenie seker, misschien een oplossing voor wat erik aandraagt? intussen, misschien? tklopt wel dat t wat wringt, was me eigelijk nie eens opgevallen, t stapje is gewoon net iets te groot, een boon die daar op let, maar idd. enz.
gedicht von ik toch wel gaaf eigelijk zie ik bij mijn zoveelste terugkomen....
|
|
Reactie gegeven door Marion Spronk - 16:06 18-06-2011 |
|
|
|
Alleen tussen velen.
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 13:24 18-06-2011 |
|
|
|
Dit is wel interessant......
Weet je?
Deze inzending, dat is in een schrijfstijl, dat je het verteld aan mij. Maar de juiste manier zou eigenlijk zijn dat je het jezelf vertelt.
iets, mijn laatste gast of ikzelf
heeft het licht hier uitgedaan (en zo verder, die stijl).
Daar vraagt deze inzending ook om alleen al vanwege inhoudelijke argument.
regel 1 bv botst ook al in zichzelf, en er zijn daar al teveel personen met betrekking tot bv regel drie.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|