Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
mijnheer X en mijnheer Y in het abc
 Erik Lelieveld - 01:44 19-04-2011 Stuur e-mail  Profiel bekijken van Erik Lelieveld  Bekijk statistieken van dit gedicht 

mijnheer X en mijnheer Y in het abc


Mijnheer X
geef mij een a
krijg jij een bee

Mijnheer Y
ik moet geen bee
ik wil een cee

Mijnheer X
voor een cee moet ik minstens een dee

Mijnheer Y
ok, een dee voor een cee
daarbij ook een o en een ka
maar de ka is een kee
en de o, nou allee

Mijnheer X
wat heb je nou?
ik heb een o en een kaa
die kaa is een kee
want die kwam van oké
en ik heb ook nog een cee
voor maar ene dee

Mijnheer Y
maar je hebt nog geen a
kijk maar eens na
je wou een a voor een bee
maar ik wou geen bee
ik moest minstens een cee

Mijnheer X
Jij hebt gewoon jouw a nog
ik heb nooit een a gehad
ik wou een a voor een bee
je wou geen bee
je wou een cee
maar voor een cee moest je minstens een dee
ok, een dee voor een cee
daarbij ook nog een o
en zelfs een kaa
maar die kaa was een kee
want die kwam van oké
en die o, nou ja, die was dan allee
maar ik heb nog geen a
jij hebt gewoon jouw a nog
die kaa had een a
maar de kaa werd een kee
want die kwam van oké
en die o die ging gewoon mee

Mijnheer Y
heb je die a soms nog nodig?
je wou een a voor een bee
maar ik wou een cee
dat kostte me een dee
met een o een kaa
maar die kaa was een kee
want die kwam van oké
en die o die ging gewoon mee
maar heb je die a nu nog nodig?

Mijnheer X
Ik denk dat ik nu zonder die a kan
ik moest eigenlijk een a
dacht een a voor een bee
maar je hoefde geen bee
had liever een cee
maar een cee kost minstens een dee
daar zat jij niet mee
ik kreeg mijn dee
met een o een een kaa
maar de kaa was een kee
want die kwam van oké
en die o die ging gewoon mee
die kee is wel kaa
dus ik hoef nu geen a
ik doe het met kee
wij zijn denk ik beide tevree


=======
Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
Marcus => y en x in het abc
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:24 21-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Teilhardt du Jardin, du du? de? (schrijfwijze) interesant dat je die erbij haalt. Pale-ontoloog en ook heb ik daar recent op deze page "het is nog geen omega" dingen geschreven, kan ze opzoeken via mijn kunst en poëziepage..

Dit soort dingen:

het ongeëvenaarde


het is nog geen omega
doe jij de groeten aan de evenaring?

wanneer ik voorbij omega ben
zal ik de groeten doen aan de evenaring

heb jij ooit eerder omega bereikt?
nee, het is nog geen omega

dan is er ook geen evenaring
de evenaring van omega

dan kan ik de evenaring niet de groeten doen
wanneer ik ga naar omega


==

zo schreef ik er een aantal, deze bovenstaande is van 19dec 2010. Teilhardt. ja ook lag geleden dat ik dat gelezen heb, maar die boeit mij in combinatie met iets van niet lang geleden, recent, zeg maar nu, de kunstenaar Reinier Lucassen, waar ik ook enkele werken van bezit.
Lucassen is nieuwe figuratie (Raveel Theys Freijmuth Lucassen dus) en Lucassen is ook de filosoof van de hedendaagse kunst. Lucassen heeft het over it is not after
http://www.art-now.nl/
klik op moderne kunst
klik op Lucassen, rechterrijtje 6de van boven
en dan het tweede vierde en zesde werk....
it is not after

Dus die twee Lucassen en Teilhardt probeer ik soms samen te brengen. Ja, dat zie je misschien niet aan die lullige inzendingen van mij, ziet er zo lullig uit allemaal, maar het komt heus, hoe lullig het er ook uitziet, altijd ergens vandaan, meestal beeldende kunst..

Maar ik lees verder, Heidegger, ja, daar zit ik natuurlijk als Levinaslezer een beetje vreemd tegen aan te kijken, ik heb het boek "zijn en tijd" wel, maar ik heb me nooit aangetrokken gevoeld tot welke vorm van het existentialisme ook. Men ziet mij als een existentialist ook he? Filosofie ook gehad op de sociale academie en dan de filosofiedocent tegen mij zeggen, ja Erik, jij als existentialist blabla. En dan dacht ik why?? Why me??
En dat was dan misschien wel omdat ik altijd zwarte kleren draag, ik weet niet waarom anders....

Het is misschien daarom ook wel, dat ik de regel " Integendeel de mens mag nooit los van de wereld worden beschouwd en moet zijn leven uitbouwen" lees met enige afstand. Want ik heb dat tabularaza idee niet. Dus dat uitbouwen ook niet. Ik heb daar op allerlei mogelijke manieren over nagedacht las van allerlei hierover om andere antwoorden te vinden, bv de mens is een machine - Julien Offray de Lamettrie, het hele boek staat op internet zie ik??

http://www.freethinker.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=117&Itemid=39

Toch is de "wie ben ik" en nog beter mij afgevraagd een "waarom ben ik" een vraag waar ik poëtisch vaak bij stilsta. En ook in denken. Want ik kom van generaties lange slechte huwelijken en tóch ben ik, met alle genen van mijn ouders voorouders, zo ben ik een sterk schaker, want mijn opa kon goed schaken, en ik heb een op een zeer ingewikkelde manier geleefd hebbende vader, heb ik trouwens een schilderij van geschilderd door Sam Drukker.

http://eriklelieveld.punt.nl/index.php?r_foto=1&id=435805
Pa was hoge pief in de vrijmetselarij

ooit geschreven hierover:


Moeder
nu uw borsten zijn veruierd in Gods schaarse handen
en wij met miljarden zijn
koestert u nochtans het 1eiigsamenzijn
dit moment strekt zich uit tot stilte
mij overwoekerend tot over mijn verleden
en opeens was ik er
1eiig samen prins Erik
mijn hoofd werd wereldbol
ik koning Ikregeer
in den beginne was het woord
daaruit kwam de onzin
tot ijslolly zijd gij en tot ijslolly zult gij wederkeren

(passage uit "de versnelling")


Ik ben hier een god gelijk Marcus...........
Of eerder nog een hemelbestrormertje zoals uit de titaantjes (Nescio). Maar wel boos op voorhand
En ik ga hier ook terug tot óver mijn verleden, dat idee had ik dus 1980 al, dat mijn beboortedatum 26 11 57, niet het begin is van Erik.

Ik moest deze problematiek tot op het uiterste bot uitdenken, want het is de oorzaak dat ik kies voor een leven alleen, en dat heden te dage dus vanaf 1978 tot en met nu nog steeds doe en me versterk juist hierin.
Dwz, ik heb liefgehad. En ik kan dat niet twee keer. Ik moest veel denken. Ik werd er ook psychotisch van. Drie jaar wekelijks psychiater, want ik was ook "gevaarlijk" aan het worden, begin tachtiger jaren.......

Ja, en dan nog sociale academie doen he?
Maatschappelijk werk! Als asociaal iemand onmaatschappelijk, bij mij is alles extreem.

Groet

Erik





re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door marcus - 19:44 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Beste Erik,
Ik weet dut zeer belezen bent en in sommige zaken heel wat inzicht hebt. Schopenhauer (een reus van een filosoof) heeft het inderdaad over de wil: meer bepaald de blinde wil. De evolutie van de mens en naar de mens wordt als evolutie door de mens aldus beschouwd (in dat verband is het eens interessant om drie wetenschappers die ieder op hun gebied een nobelprijs kregen naast ellkaar te leggen :Teilhardt (? schrijfwijze)Dejardin,Monod en Ilja Prigogine)Maar de Geworfenheit is een term van de speciale existentialist Heidegger. Volgens mij is Geworfenheit geen contradictie met de wil. Integendeel de mens mag nooit los van de wereld worden beschouwd en moet zijn leven uitbouwen. Dat wilde ik gewoon even kwijt.

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door De Schrijver - 11:33 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik vind De Schrijver eigenlijk wel mooi als naam.

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door De Schrijver - 03:26 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wat je nu zegt dat is mij vreemd. Tenminste, bijna alles. Maar zou wel meer moeten lezen zoals Chopenhauer.

Had kortgeleden Celine, en een ander boek...

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 03:11 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik ben geboren 26 - 11 - '57
maar het is me vreemd om te beweren dat op die dag toen het eeuwig leven voor mij begon. Dat moet vóór die tijd al iets geweest zijn, voor 1957. en ik geloof niet in de filosofie van geworfenheid, dat alles je maar overkomt, maar meer aan Der Wereld als Wille und Vorstellung, das Shopenhauer. Van Kesteren lijkt me als dorpsplaats te kunnen voldoen aan een wil en voorstelling. Ook in de wereld.

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door De Schrijver - 03:00 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, zoiets, ik heb mijn vader uitgezocht (Maliangkay).

Ayesha Van Kesteren
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 02:51 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Je draagt de achternaam van een plaatsnaam, Kesteren, dorpje in Utrecht in de buurt van de Grebbenberg uit mijn hoofd. Die naam is te dragen lijkt mij. Ik ga bij een voornaam uit van een onbewuste wens die je ouders je meegaven voor de rest van je leven, ik ga bij een achternaam uit van een "je zoekt je ouders zelf uit".

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door De Schrijver - 01:54 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, mijn naam is Ayesha Van Kesteren, maar ik hou niet zo van mijn achternaam vanwege verleden gefrutsel aan mijn artistieke kunnen. Door die Van Kesteren ligt mijn leven aan schroot. Maliangkay is ook mijn achternaam. Maar niet officieel.

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:49 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wanneer iemand mijn inzending slecht vind, vind ik niet erg. Doet me eigenlijk niks. Maar het kan vervelend worden wanneer iemand bij overige inzendingen, bij anderen, mijn werk erbij haalt. En dan komen ze weer hier en dan zijn ze weer daar......... En ondertussen gaat dat dan ook gepaard met naamsverbasteringen te hier PLUS te daar, terwijl het een of andere pseudo is, terwijl ik hier gewoon zit met naam en toenaam Erik Lelieveld.

Dus het is dan gewoon een pakken waar je hem pakken kan en zelf schrijven, nou, wat heeft wiedenwuiten nou eigenlijk geschreven dat ook maar een beetje opviel?
Nou, niet zijn poëzieinzendingen hoor...

En wat mottie dan plotseling van mij?
Ik bedoel, ik heb toch niks van hem aan?

Schrijver, die heb ik nog niet zo gepeild, want daar heb ik nog geen last van, dus hoef ik niet te peilen, maar van wiedenwuiten heb ik gewoon last. Niet hier???
Neej, inzendingen elders, dat ik dat dan toevallig paar keer lees, en dan denk ik al snel van hoevaak heeftie dat geflikt zonder dat ik dat las, en dan wordt ik al snel kwaad hoor!

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door De Schrijver - 01:34 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wat een zever, Mevrouwe Vonk. Je begrijpt niet eens wat ik schrijf omdat het je normaalheids waanzin verguist als je filosofie zou kunnen proberen begrijpen. Kijk eerst naar de balk in uw eigen oog, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

heren onder elkaar
Reactie gegeven door jcvonk - 01:30 20-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Even voor de heren De Schrijver, Wietewuiten.
Het is gemakkelijk om kleinzielige reacties onder andermans werk te zetten, ik heb van u beiden nog niets gelezen waarvan ik kan zeggen, nou, dat spreekt aan, dat raakt of boeit me als lezer. In plaats van onzinnige kritiek te geven zeg ik: probeer zelf eens iets te schrijven wat zo doordacht in elkaar zit. Hou verder eens op met dat kinderachtige gedoe van naamsverbasteringen, we zitten hier verdomme niet op een kleuterschooltje, als het zo moet kan ik juf Sheena wel vragen of ze jullie in de hoek wil zetten hoor, probeer zelf eerst eens met een gedicht jezelf hier neer te zetten.

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door marcus - 19:07 19-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Beste Erik

Ik heb het gedicht gelezen en denk dat ik klaar ben om te worden afgevoerd herinner je nog "ze nemen mij eindelijk mee haha hahi

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door De Schrijver - 18:52 19-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik vind je gedichten wel bijzonder omdat er weinig mensen zo dichten. Van mij mag er wel wat meer cynisme in.

Om te beginnen zou dat het smakelijker maken (beetje azijn, he?) en dan met wat perzik en meloen?

Roedjak!
Ken je dat gerecht? Vruchtjes met sambal. Maar een cynisme met andere ingrediente, kan ook, denk ik.


Met groet, De Schrijver

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door wietewuiten - 18:08 19-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik heb zelfs een snorretje, 42 van schoenmaat, en mijn lidgrootte is volgens mijn vriendin meer dan voldoende.
wat vindt jouw partner van je? of ...geen?
en qua meemaken, daar weet jij alles van, aan je woordenstroom hier te lezen, minstens WO I en II.
en als we mekaar eens ontmoeten zal ik je graag een biertje aanbieden maar RECHTUIT zeggen dat ik gans je troep hier verwens. blaaskakerij en opgefokte kul.

loop je paars aan nu, met je open mimiek?

wiedewuit
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 17:57 19-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik heb trouwens in real life een ontzettende teringhekel aan personen die een tweetal eigenschappen in zich combineren.
Ik ben zo eerlijk om je dat te zeggen hier op LT wiedewuit.
Dus als ik je ooit in den lande ergens tegenkom, zeg ik dat ook tegen je
Want de taal die ik zeg, met mijn mimiek is dan nog duidelijker.
Ik wil ook graag dat je het duidelijk hébt!

Ik heb een teringhekel aan mensen die iets misgunnen dat een ander heeft
Daar ben jij er eetje van Wiedewuit want wat ik ook type, je maakt daar misbruik van
als ik type dat ik goed schaken kan die jij daar de kift overheen, en dat doe je met alles
Dus een soort misgunnen is dat, een niet gewoon aannemen

en dat dan, in combinatie mét
een beetje naamsverbastering en varianten daarop
en ik zie dat als een soort plaatsing die jij aan mij tracht te geven ten opzichte van jezelf.

als ik je tegenkom, zal ik je dat haarfijn uitleggen
Ik ben eigenlijk van heel weinig woorden, zeg eigenlijk nooit wat
Maar jou wil ik wel een keer mijn waarheid zeggen

Dat van zulkes jou wordt ik echt beetje misselijk.
Ik zou ook niet graag een foto van je zien weet je?
Want die karaktereigenschappen moeten ook in je gelaat verwerkt zitten
Het gelaat is wat je laat he? Daar zit je leven in, dat is metafysica trouwens

Nou goed, ik denk dat je een kwijlirige gladde rotkop heb, zit ik er veel naast?? nee he?
Mijn mimiek is heel open
en daarmee kan ik je ook heel goed zeggen hoe dat allemaal werkt bij jou.

Maar ik weet niet of zo een blotekontegezicht als jij heb, van niks meegemaakt hebben en telkens een ander lastig vallen
of zo een tronie in staat is om ook maar wat te begrijpen.
Het zit er niet in, denk ik
Ik wed dat je dan een beschermingsmechanisme optrek dat je stompzinnig begint te lachen

ACHTERLIJKE LUL!! en dan heb je waarschijnlijk nog een kleinte, want ja, waar komen die frustraties anders vandaan, Joost mag het weten, moet daar wel vandaan kome he?



re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door De Schrijver - 16:51 19-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Aanschouwt de lelieen des velds...

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door wietewuiten - 16:42 19-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet

flauwe kul en leutertaal, dat is nog geen wiskunde met x en y. dat zal je petje wel te boven gaan, niet, alwaarde Bloemenveld?
maar aangezien jij volgens je eigen commentaren alles weet en alles kunt oplossen, verwacht ik wel dat je meldt dat je ook meester bent in wiskunde, geofysica...



re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door De Schrijver - 13:50 19-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Huuulp!



re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 03:00 19-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
letterkwartetten goed gezien ja! hahaha!
maar het is oorspronkelijk gewoon een doorredeneren van een a naar een b door middel van asociaties. Je hebt alleen a en b en nou ja, schrijf er maar eens iets over...

En dan krijg je bv zoiets.........

re: mijnheer X en mijnheer Y in het abc
Reactie gegeven door jcvonk - 02:23 19-04-2011 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hahaha letterkwartetten.. goed gespeeld Erik, ik zit hier nog met meneer Q en meneer Z, heb meegespeeld maar als een kutje weer niet opgelet, ik donder alle letters weer in het alfabed, kunnen ze uitrusten voor een potje scrabble,


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287