|
|
eerst hier dan daar
daar wordt hier
en hier wordt daar
waar is hier
en waar is daar
hier is hier
en daar is daar
van hier en daar
van daar en hier
hier is daar
en daar is hier
|
|
|
Reactie gegeven door milou - 19:23 13-10-2010 |
|
|
|
weloverwogen denken speelt naast associatie een grote rol bij het maken van gedichten, als je alleen associatief denkt dan krijg je het soort gepraat of geschrijf die een therapeut in zijn praktijk hoort en leest. Om poëzie te worden heb je verfijnings- en controlemechanismen nodig, je moet je kritische zin inschakelen, arrangeren, elimineren kortom: dass heisst denken...
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 19:01 13-10-2010 |
|
|
|
Milou typt:
Alsof je associaties niet bepaald worden door blabla etc..
===
Erik typt hierop terug:
Hier hou je niet echt een sterk betoog.
Laat ik het daar voorlopig maar eens op houden. Ik ga niet uitweiden over wat ik onder belangen en verwachtingen versta. Kan er misschien iets heel korts over kwijt, want dan accentueer ik meteen een verschil, eh ik denk dat jij aan maatschappelijke en sociale aspecten denkt en deze tellen voor mij nooit mee.
Ik ben immers onmaatschappelijk en asociaal.
jaja, ik heb sociale academie gedaan, maatschappelijk werk nog wel! Dus ik heb ervoor geleerd wil ik maar zeggen. Een asociatie die zelfs geen rekening houdt met de taal om de associerende heen, dus vanuit een eigen taal komt (deze taal noem ik by the way Orang Oetang) kent geen belang en verwachting zoals mensen die kennen.
Ik ben van poëzie gemaakt een dier heeft mij eens aangeraakt...
|
|
Reactie gegeven door milou - 17:59 13-10-2010 |
|
|
|
Ik vind het ook geen euvel dat er in een gedicht iets verzwegen wordt. Men kan, hoe dan ook nooit alles zeggen, daarvoor ontbreken de nodige tijd en ruimte.Wie denkt alles te zeggen, maakt zich illusies.
|
|
Reactie gegeven door milou - 17:55 13-10-2010 |
|
|
|
Je schrijft dat de mens bij het denken al corrupt is, omdat het denken uitgaat van belangen en verwachtingen.Daarom schrijf je associatief. Alsof je associaties niet bepaald worden door belangen en verwachtingen. De gehele psychoanalyse van Freud is gebaseerd op vrije associatie, juist omdat deze beter dan het weloverwogen denken verlangens en verwachtingen bloot legt.Je ontsnapt nooit aan verlangens en verwachtingen, of je moest de Boeddha-staat bereikt hebben.
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:52 13-10-2010 |
|
|
|
Er wordt heel wat afgefiloot hier.
kan je nagaan, met een hier, een daar.
Ik ben het overigens nog steeds niet mee eens hoe dit tot stand is gekomen, maar maak niet uit
Er zitten immers nog enige "aannames" in die verborgen blijven binnen dit schrijven. Die moeten we raden. Ik las iets over een camera en voetstappen.
Mijn poëzie, eh inzendingen, volgt overigens niet mijn filosofische lijn. Deze ligt momenteel, vreemd genoeg aan mijn poëzie, bij Levinas.
Je kunt in de wieowie ook wel lezen dat Nietsche een station bij mij geweest is (bv hoofdstuk de3evangelisten)
Toch is filosofie wel belangrijk binnen mijn poëzie die uitgaat van asociatie. "Bij het denken is de mens al corrupt, want het denken gaat uit van belangen en verwachtingen". Dus dat is waarom ik zo asociatief schrijf, zelfs in een trance.
Maar ik vind het dus wel leuk, dat er meer gedaan wordt als het schrijven alleen van verhaaltjes.
|
|
Reactie gegeven door milou - 00:34 13-10-2010 |
|
|
|
Ja, ongedetermineerd leven in een 'hier' en 'nu' dat alle mogelijkheden bewaart.....bijna Boeddhistisch, als ook het hier en het nu wegvalt = nirwana....smile;)
|
|
Reactie gegeven door Artifex - 00:23 13-10-2010 |
|
|
|
Het is juist een prettige gedachte dat ik in mijn hoofd hier en nu een plaats kan geven. Ik kies een plaats zonder vast te zitten aan de restricties van reeds bestaande feiten. Een driedimensionale virtuele plek. En van daaruit gebeuren dingen, de mogelijkheden zijn dan eindeloos.
Het is maar net wat het doel is, denk ik.
|
|
Reactie gegeven door milou - 00:05 13-10-2010 |
|
|
|
Hegels Phänomenologie des Geistes begint bij het 'hier' en 'nu', maar verlaat deze positie heel snel omdat het de meest lege positie is. 'hier' en 'nu' zijn totaal ongedetermineerd,en bieden geen vaste grond voor een filosoof...vandaar de dialectische beweging naar determinanten.... ''hier' wordt dan Duitsland en 'nu' wordt dan begin negentiende eeuw...zo is het al beter gedetermineerd en zo gaat het verder tot de meest complete invulling of concretisering.
|
|
Reactie gegeven door Artifex - 00:00 13-10-2010 |
|
|
|
Misschien moet je deze gewoon eens voordragen en op you tube zetten, hahahaaa...
Lijkt me leuk!
|
|
Reactie gegeven door milou - 23:56 12-10-2010 |
|
|
|
Het fascinerende van woorden als hier en daar, deze, gene, dit en dat is dat je er eindeloos kan mee hocus pocussen omdat het lege hulzen zijn, die je naar believen kan invullen.
Maar het begint dan wel op een soort algebra te lijken zoals loes schaap dat aangaf.Jouw versie vind ik ook goed, maar de mijne is zeker te verdedigen.
milou
|
|
Reactie gegeven door Artifex - 23:48 12-10-2010 |
|
|
|
Wel doen, ik vind het juist wel wat hebben.
Alles wat absoluut lijkt, maar juist niet is, vind ik interessant.
Dus, hier en daar is interessant.
Die camera kunnen ook gewoon ogen zijn. De mens beweegt (een van de 7 levensverschijnselen) en dat is logisch, echter niet persé als deze het over hier en daar heeft. Mijn beeld bij dit is stilstaan, links en recht kijken, of misschien wel draaiend en zeker wijzend, maar niet lopend. Niet persé.
ik zou het waarschijnlijk zo doen:
eerst hier dan daar
daar wordt hier
en hier wordt daar
dus hier is hier
en daar is daar
van hier en daar
van daar en hier
hier is daar
en daar is hier
Maar ach, dat is maar een gedachte...
:)
|
|
Reactie gegeven door milou - 23:37 12-10-2010 |
|
|
|
Is als grap bedoeld, maar dan nog, een mobiele camera beweegt, zonder dat te zeggen....
tweede strofe: waar is hier en waar is daar? zijn toch legitieme vragen.
hier en daar wisselen gedurig van plaats, op de duur vraag je je af waar hier is en waar daar...maar ik zal het nooit meer doen beloofd....
|
|
Reactie gegeven door Artifex - 23:30 12-10-2010 |
|
|
|
Raar maar waar, ik snap wel wat Erik bedoelt.
Ik mis het ook.
Een suggestie van jouw beweging dan.
Nou ben ik dus ook iemand die visualiseert en dan kan ik de tweede strofe niet plaatsen. Waarom vraag je je af waar hier is, als je net in de eerste strofe al hebt vastgesteld (ik zie je wijzen) dat daar dat hier wordt en vice versa.
Strofe twee valt bij mij buiten de boot en mag van mij elders ;)
Liefs, Artifex.
|
|
Reactie gegeven door milou - 19:26 12-10-2010 |
|
|
|
mijn punt is dat 'hier' en 'daar' veranderen met het standpunt van de spreker, jij werkt met een vast standpunt ik met een zich verplaatsend, analoog film: vaste camera en mobiele camera.
ja 'waarom' mooi....
milou
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 19:20 12-10-2010 |
|
|
|
ja, nóu zeg je er wat bij!
maar als je er niks bij zegt en gewoon over hier en daar iets schrijft, dat gaat dan gepaard met ditten en datten, want dit is nu eenmaal hier en dat is altijd daar, dan moet je toch opletten waar alles blijft!
ps, weet je trouwens dat ik op deze manier vroeger eens de kale vraag "waarom" heb beantwoord? Dat werd uiteindelijk een heel verhaal, maar de laatste regel of conclusie die ik op die vraag had luidde : overal behalve hier beweegt en bestaat mijn draaiend bezit.
Zoiets is ongeveer wat waarom eigelijk inhoudt.
|
|
Reactie gegeven door milou - 19:14 12-10-2010 |
|
|
|
door een stap te verzetten wordt hier daar en omgekeerd, of door mij om te draaien.
milou
|
|
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 19:11 12-10-2010 |
|
|
|
eerst hier dan daar
daar wordt hier
en hier wordt daar
ja oke, maar eh, hoe doe je dat?
Dat gaat niet zomaar?
want dit is dit en dat is dat
dit is van hier en dat is van daar
dit dit hier wordt niet zomaar dat dat daar
want dit is de wereld van hier en dat is de wereld van daar.
het zou bijvoorbeeld een plan kunnen zijn
een plan om ervoor te zorgen dat dit dit hier naar dat dat daar komt, zodat dit hier en dat daar wordt.
Is dit dit daar bij dat dat daar dan raakt dit dit daar dat dat, zodat dat dit, op dat moment zelfs dat, dat dat dat dat dat daar is.
dus dat gaat niet zomaar he?
van een hier een daar maken.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|