Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
van hier en daar
 milou - 17:00 12-10-2010 Stuur e-mail  Profiel bekijken van milou  Bekijk statistieken van dit gedicht 




eerst hier dan daar
daar wordt hier
en hier wordt daar

waar is hier
en waar is daar

hier is hier
en daar is daar

van hier en daar
van daar en hier

hier is daar
en daar is hier



Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: Erik
Reactie gegeven door milou - 19:23 13-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
weloverwogen denken speelt naast associatie een grote rol bij het maken van gedichten, als je alleen associatief denkt dan krijg je het soort gepraat of geschrijf die een therapeut in zijn praktijk hoort en leest. Om poëzie te worden heb je verfijnings- en controlemechanismen nodig, je moet je kritische zin inschakelen, arrangeren, elimineren kortom: dass heisst denken...

re: van hier en daar
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 19:01 13-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Milou typt:

Alsof je associaties niet bepaald worden door blabla etc..

===

Erik typt hierop terug:

Hier hou je niet echt een sterk betoog.
Laat ik het daar voorlopig maar eens op houden. Ik ga niet uitweiden over wat ik onder belangen en verwachtingen versta. Kan er misschien iets heel korts over kwijt, want dan accentueer ik meteen een verschil, eh ik denk dat jij aan maatschappelijke en sociale aspecten denkt en deze tellen voor mij nooit mee.

Ik ben immers onmaatschappelijk en asociaal.
jaja, ik heb sociale academie gedaan, maatschappelijk werk nog wel! Dus ik heb ervoor geleerd wil ik maar zeggen. Een asociatie die zelfs geen rekening houdt met de taal om de associerende heen, dus vanuit een eigen taal komt (deze taal noem ik by the way Orang Oetang) kent geen belang en verwachting zoals mensen die kennen.

Ik ben van poëzie gemaakt een dier heeft mij eens aangeraakt...

re: Erik bis
Reactie gegeven door milou - 17:59 13-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik vind het ook geen euvel dat er in een gedicht iets verzwegen wordt. Men kan, hoe dan ook nooit alles zeggen, daarvoor ontbreken de nodige tijd en ruimte.Wie denkt alles te zeggen, maakt zich illusies.

re: Erik
Reactie gegeven door milou - 17:55 13-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Je schrijft dat de mens bij het denken al corrupt is, omdat het denken uitgaat van belangen en verwachtingen.Daarom schrijf je associatief. Alsof je associaties niet bepaald worden door belangen en verwachtingen. De gehele psychoanalyse van Freud is gebaseerd op vrije associatie, juist omdat deze beter dan het weloverwogen denken verlangens en verwachtingen bloot legt.Je ontsnapt nooit aan verlangens en verwachtingen, of je moest de Boeddha-staat bereikt hebben.

re: van hier en daar
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 01:52 13-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Er wordt heel wat afgefiloot hier.
kan je nagaan, met een hier, een daar.

Ik ben het overigens nog steeds niet mee eens hoe dit tot stand is gekomen, maar maak niet uit
Er zitten immers nog enige "aannames" in die verborgen blijven binnen dit schrijven. Die moeten we raden. Ik las iets over een camera en voetstappen.

Mijn poëzie, eh inzendingen, volgt overigens niet mijn filosofische lijn. Deze ligt momenteel, vreemd genoeg aan mijn poëzie, bij Levinas.
Je kunt in de wieowie ook wel lezen dat Nietsche een station bij mij geweest is (bv hoofdstuk de3evangelisten)

Toch is filosofie wel belangrijk binnen mijn poëzie die uitgaat van asociatie. "Bij het denken is de mens al corrupt, want het denken gaat uit van belangen en verwachtingen". Dus dat is waarom ik zo asociatief schrijf, zelfs in een trance.

Maar ik vind het dus wel leuk, dat er meer gedaan wordt als het schrijven alleen van verhaaltjes.



re: Arti
Reactie gegeven door milou - 00:34 13-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, ongedetermineerd leven in een 'hier' en 'nu' dat alle mogelijkheden bewaart.....bijna Boeddhistisch, als ook het hier en het nu wegvalt = nirwana....smile;)

re: van hier en daar
Reactie gegeven door Artifex - 00:23 13-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het is juist een prettige gedachte dat ik in mijn hoofd hier en nu een plaats kan geven. Ik kies een plaats zonder vast te zitten aan de restricties van reeds bestaande feiten. Een driedimensionale virtuele plek. En van daaruit gebeuren dingen, de mogelijkheden zijn dan eindeloos.
Het is maar net wat het doel is, denk ik.


re: van hier en daar
Reactie gegeven door milou - 00:05 13-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hegels Phänomenologie des Geistes begint bij het 'hier' en 'nu', maar verlaat deze positie heel snel omdat het de meest lege positie is. 'hier' en 'nu' zijn totaal ongedetermineerd,en bieden geen vaste grond voor een filosoof...vandaar de dialectische beweging naar determinanten.... ''hier' wordt dan Duitsland en 'nu' wordt dan begin negentiende eeuw...zo is het al beter gedetermineerd en zo gaat het verder tot de meest complete invulling of concretisering.

re: van hier en daar
Reactie gegeven door Artifex - 00:00 13-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Misschien moet je deze gewoon eens voordragen en op you tube zetten, hahahaaa...

Lijkt me leuk!

re: Arti
Reactie gegeven door milou - 23:56 12-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het fascinerende van woorden als hier en daar, deze, gene, dit en dat is dat je er eindeloos kan mee hocus pocussen omdat het lege hulzen zijn, die je naar believen kan invullen.
Maar het begint dan wel op een soort algebra te lijken zoals loes schaap dat aangaf.Jouw versie vind ik ook goed, maar de mijne is zeker te verdedigen.

milou

re: van hier en daar
Reactie gegeven door Artifex - 23:48 12-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wel doen, ik vind het juist wel wat hebben.
Alles wat absoluut lijkt, maar juist niet is, vind ik interessant.
Dus, hier en daar is interessant.

Die camera kunnen ook gewoon ogen zijn. De mens beweegt (een van de 7 levensverschijnselen) en dat is logisch, echter niet persé als deze het over hier en daar heeft. Mijn beeld bij dit is stilstaan, links en recht kijken, of misschien wel draaiend en zeker wijzend, maar niet lopend. Niet persé.

ik zou het waarschijnlijk zo doen:

eerst hier dan daar
daar wordt hier
en hier wordt daar

dus hier is hier
en daar is daar

van hier en daar
van daar en hier

hier is daar
en daar is hier

Maar ach, dat is maar een gedachte...
:)

re: Arti
Reactie gegeven door milou - 23:37 12-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Is als grap bedoeld, maar dan nog, een mobiele camera beweegt, zonder dat te zeggen....

tweede strofe: waar is hier en waar is daar? zijn toch legitieme vragen.

hier en daar wisselen gedurig van plaats, op de duur vraag je je af waar hier is en waar daar...maar ik zal het nooit meer doen beloofd....

re: van hier en daar
Reactie gegeven door Artifex - 23:30 12-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Raar maar waar, ik snap wel wat Erik bedoelt.
Ik mis het ook.
Een suggestie van jouw beweging dan.

Nou ben ik dus ook iemand die visualiseert en dan kan ik de tweede strofe niet plaatsen. Waarom vraag je je af waar hier is, als je net in de eerste strofe al hebt vastgesteld (ik zie je wijzen) dat daar dat hier wordt en vice versa.

Strofe twee valt bij mij buiten de boot en mag van mij elders ;)

Liefs, Artifex.



re: van hier en daar
Reactie gegeven door milou - 19:26 12-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
mijn punt is dat 'hier' en 'daar' veranderen met het standpunt van de spreker, jij werkt met een vast standpunt ik met een zich verplaatsend, analoog film: vaste camera en mobiele camera.

ja 'waarom' mooi....

milou

re: van hier en daar
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 19:20 12-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja, nóu zeg je er wat bij!
maar als je er niks bij zegt en gewoon over hier en daar iets schrijft, dat gaat dan gepaard met ditten en datten, want dit is nu eenmaal hier en dat is altijd daar, dan moet je toch opletten waar alles blijft!

ps, weet je trouwens dat ik op deze manier vroeger eens de kale vraag "waarom" heb beantwoord? Dat werd uiteindelijk een heel verhaal, maar de laatste regel of conclusie die ik op die vraag had luidde : overal behalve hier beweegt en bestaat mijn draaiend bezit.

Zoiets is ongeveer wat waarom eigelijk inhoudt.

re: Erik
Reactie gegeven door milou - 19:14 12-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
door een stap te verzetten wordt hier daar en omgekeerd, of door mij om te draaien.

milou

re: van hier en daar
Reactie gegeven door Erik Lelieveld - 19:11 12-10-2010 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
eerst hier dan daar
daar wordt hier
en hier wordt daar

ja oke, maar eh, hoe doe je dat?
Dat gaat niet zomaar?
want dit is dit en dat is dat
dit is van hier en dat is van daar
dit dit hier wordt niet zomaar dat dat daar
want dit is de wereld van hier en dat is de wereld van daar.
het zou bijvoorbeeld een plan kunnen zijn
een plan om ervoor te zorgen dat dit dit hier naar dat dat daar komt, zodat dit hier en dat daar wordt.
Is dit dit daar bij dat dat daar dan raakt dit dit daar dat dat, zodat dat dit, op dat moment zelfs dat, dat dat dat dat dat daar is.
dus dat gaat niet zomaar he?
van een hier een daar maken.



De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287