|
River East - 11:58 11-09-2009 |
|
|
een vlammende toorts
verlicht het masker
maar niet het
gezicht erachter
De witte mantel
verhult het lichaam
maar niet de
emotie daaraan
De hulde in laurier
moest groots zijn, gevierd
in het ijzige duister
met verborgen gezicht, siert
alleen de stem deze plechtigheid
Gehuld in zwart.
|
|
|
Reactie gegeven door 88 - 17:21 08-10-2012 |
|
|
|
deze kwam langs via de homepagina, is een oudje, ach, kan mij het schelen?..
die slotregel he, al dat hul hul en gehul rond die tekst, waarom niet even gek doen, en er
gevat in zwart van maken?
loop er eens omheen? bekijk het van alle kanten, en zeg eens eerlijk? mooie oplossing he?
|
|
Reactie gegeven door River East - 13:25 13-09-2009 |
|
|
|
@ Scrib
je hebt gelijk dat het nogal vreemd klinkt. Maar als je wat dieper nadenkt, je lichaam kun je verhullen,
maar op de manier hoe je hem gebruikt, niet. Daaraan valt veel te lezen.
En over de hulde heb je gelijk, de gemaskerde, huichelaar, word gelauwerd.
De ijzige duister, is meer een sfeer. het enige licht kwam van de toorts die gemaskerde verlicht. Er zijn meerdere aanwezig, anders is het geen hulde, alleen verschuilen die zich in "de ijzige duisternis".
Misschien verwarrend en slordig geschreven,
Misschien slecht gelezen.
ik denk het eerste, de lezer moet wel snapper waar het over gaat.
@ maarten
Jammer dat je er weinig mee kan.
Zoals ik al zei slecht en slordig geschreven van mezelf, al snap ik zelf wel waar ik het over heb.
Spijtig.
|
|
Reactie gegeven door MaartenL - 10:57 13-09-2009 |
|
|
|
Veel tegenstellingen, wit en zwart, masker en gezicht, verlicht en verborgen, lichaam en emotie, verhult en gehuld, evenals de titel, bedrog of geloof?
In de eerste strofe ook twee keer: een mededeling, gevolgd door een ontkenning (wel dit , maar niet ...)
Maar net als scrib kom ik niet veel verder dan me afvragen: waar gaat dit over?
Niet dat ik een gedicht per se moet begrijpen om het te kunnen waarderen, maar ik heb hier te weinig aanknopingspunten om mijn beleving aan te kunnen verbinden.
Niet dat je uit moet gaan leggen, oh nee.
Het staat er zoals het er staat.
En daar kan ik jammer genoeg weinig mee.
Maarten
|
|
Reactie gegeven door scrib - 20:57 12-09-2009 |
|
|
|
Een mij totaal vreemde plechtigheid. Maar goed, ik heb nog niet al te veel plechtigheden bijgewoond, ben daar niet zo voor.
"een vlammende toorts
verlicht het masker
maar niet het
gezicht erachter"
Dat klopt. Een gezicht is altijd 'verborgen' achter een masker.
"De witte mantel
verhult het lichaam
maar niet de
emotie daaraan"
Dat klinkt nogal vreemd. Het lichamm wordt 'verhuld', de emotie niet, die wordt dus getoond, die wordt zichtbaar? Ik zie mezelf niet erg veel emotie bespeuren waar die 'aan' een lichaam vastzit dat onder een verhullende mantel rondloopt.
Iemand wordt 'gelauwerd', met een lauwer/laurierkrans omhangen. De gemaskerde? Figuurlijk: een huichelaar?
Er is een stem die klinkt in het 'ijzige duister'. Die 'vlammende toorts' is inmiddels opgebruikt, uitgedoofd?
Dan is de hele plechtigheid nog eens 'gehuld in zwart'.
Jeetje!
Besluit: een 'groots' opzet wellicht, maar tamelijk slordig geformuleerd. Ach man/vrouw, snij misschien een andere keer een wat minder gecompliceerd gebeuren aan zou ik zeggen. Maar wie ben ik? Volgens jou wellicht een héél slechte lezer, toch?
Groet van scrib
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|