|
|
he ouwe reus
hoe gaat het ?
druk.
o, dus het gaat druk?
dat klopt niet hoor
je hébt het druk
of je bent het
zie je het verschil?
nou echt niet hoor
mijn vrouw heeft
een cursus sigaren gedaan
om bij te blijven weet je wel
tjeesus joh echt
die tabakhandel zakt toch
terwijl je met je ogen knippert
welnee, dit is florerend, ze leren er
huisvlijt, van geitebreien tot
op z`n janboerenfluitjes
|
|
|
Reactie gegeven door h.p.scharpach - 20:27 04-11-2008 |
|
|
|
een waardevolle erik-commentaar...
ik zelf bak daar ook weinig van...
|
|
Reactie gegeven door 88 - 09:09 03-11-2008 |
|
|
|
dankjewel erik,
dit is een uitleg waar ik echt iets aan heb,door het schrappen in titel en tekst ging het een ander leven leiden, ik wilde richting loi op sturen ... het heeft geen zin om dit te gaan aanpassen, daar kom ik nooit meer uit, de gedachtengang zit vast op wat er al staat. Ik ga werken opzoeken die jij aandroeg, want deze manier van schrijven is wel erg leuk om te leren al klopt er nu weinig van :)
johan,
jij ook bedankt voor jouw fijne reactie
groetje van 88
|
|
Reactie gegeven door johandedichter - 05:19 03-11-2008 |
|
|
|
met bewondering gelezen deze dialoog
en Erik heeft gelijk dat is zeer moeilijk
maar ik vind dat je het goed hebt gedaan
graag gelezen gr johan
|
|
Reactie gegeven door ErikLelieveld - 00:00 03-11-2008 |
|
|
|
De dialoog is de moeilijkste manier van schrijven.
Dat zit zowel in heel subtiele dingen als ook wat meer opvallende zaken.
De beste dialoogschrijvers waren de 80gers, Couperus, Van Eden, Emants, Coenen, dat soort lieden, Lodewijk van Deijsel niet te vergeten in dat rijtje....
Door hun overvloedig taalgebruik verhiefen zij de dialoog en de interieurbeschrijving als eh een beetje kunst voor de kunst, het was heel belangrijk. Daarna waren de dialogen heel simpel juist, Bordewijk Nescio, maar waren wel gericht op een natuurlijk verloop.
Maar zo kun je het bij een dialoog nooit maken om van de oorspronkelijk uitgesproken tekst af te wijken, want dan wordt het een verzonnen dialoog. En dat effect dat sluipt er heel snel in, zowel bij het gebruik van de kleine woordjes als ook bij de grote woorden zelf.
Ik doe ook dialoog soms
Jullie zien aan mijn schrijven niet af hoe lastig dat is.
De dialoog mag ook geen sprongen maken
Ja, de dialoog
Van Couperus tot en met Bordewijk, in die tijd is er een helehoop gebeurd met taal en schrijven. Wie ik zelf erg sterk vind is Dostowjevski, schuld en boete, de 20 30 wel 40 bladzijde lang dialoog van inspecteur Pjotr Petrovitch met Rodion Romanisch Raskolnikov, owwwwwwwww dat zijn me dialogen!!! Binnen die dialogen schrijft Dostowjevsi ook wat beide personen denken binnen die dialoog. Ik dat boek staan de mooiste dialogen van de wereld, denk ik...
En ik ben dialoogdeskundig.
he jij?
wie ik?
ja jij
Maar begint goed. De eerste drie regels goed
Hoewel ik niet zie waarom regel drie een losse regel moet zijn.
Regel 4 is al buitendialoog
Daar gaat de schrijver met de tekst aan de haal.
dat is niet binnen de dialoog gebleven
strofe "nou niet echt hoor", plus vervolg
is zichtbaar "de sprong binnen de dialoog" die eigenlijk nooit zichtbaar mag zijn.
een na laatste strofe zou een dialoogstrofe kunnen zijn, maar dat doet er op dat moment niet meer toe, omdat die vorige strofe een sprong heeft gemaakt.
Strofe laatst is helemaal buitendialoog.
Daar doe je een beroep op je dichterlijke vaardigheden, en dat mag binnen een dialoog nooit.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|