|
|
l.bert - 11:40 04-06-2008 |
|
|
Ooit
Nu ik oud geworden ben
de waarde van het leven
en ’t stroperige kleven zie
van onbezonnen wijsheid
waardeer ik de bescheidenheid
van jou mijn lief
en jou mijn troost
en jou mijn buur
die elk uur mijn hand kwam houden
en samen bouwden wij
die mooie dagen
ooit
4-6-08
|
|
|
Reactie gegeven door PoeMustDie - 19:00 04-06-2008 |
|
|
|
Naar de meting van uw taalkundigheid in uw gedicht - en daarbij in vergelijking genomen uw reactie - is het van het grootste belang dat u in acht neemt dat een:
dichter - dicht
schrijver - schrijft
kritikus - bekritiseert
U bent meer een kritikus dan een dichter.
In uw kritiek zit een duidelijke lijn en kan onomkeerbaar worden vastgesteld dat u niet alleen kritikus bent, maar ook zou kunnen schrijven.
Toch beperk ik me hierbij tot kritikus & schrijver.
Want het gedicht is (zonder grap) non-poezie.
Hoogachtend,
PMD
|
|
Reactie gegeven door l.bert - 18:44 04-06-2008 |
|
|
|
Wel heb ik ooit...
Juist in dit gedicht is met kennis van zaken structuur en regelmaat gebruikt. Het gedicht ademt juist een voorbeeldig ritme. Let u eens op het binnenrijm en probeert u eens goed te lezen! Als u aandachtig leest (nu u weet dat er sprake is van binnenrijm) zult u waarschijnlijk kunnen vaststellen dat het gedicht van het begin tot het einde in een zelfs strak ritme, voorkabbelt als een zilvrig beekje en tenslotte de monding bereikt van dat beekje in de creatie van de titel: die mooie dagen ooit.
Maar zoals u zult begrijpen ben ik ook maar een leek en waardeer ik uw opbouwende kritiek ten zeerste.
Haha, maar u hebt ongelijk!
|
|
Reactie gegeven door PoeMustDie - 18:27 04-06-2008 |
|
|
|
Nou in de eerste plaats is de boodschap tenminste duidelijk.
Dat is natuurlijk goed.
De taal is in dit gedicht = zonder structuur & kan in een bepaalde regelmaat veel meer zeggend zijn dan het nu is.
De 'kunst van het dichten' = ook verbeeldingskracht ( die niet als fantasie, maar als een ( zeg het maar) kabbelende beek, waterval, etcetera - (omdat ik een hekel heb aan wazig geraaskal over elfjes) kan zijn. En er moet ritme in het gedicht worden gebracht.
Maar goed ik ben maar een leek.
Wat ik zelf schrijf inspireer ik altijd op de schrijver waarnaar ik mij vernoem.
Eerst inspireerde ik alles op de Marquis de Sade.
Nu inspireer ik alles op Edgar Allan Poe.
Maar ik koos mijn schrijversnamen
dan ook niet zomaar.
Met groeten,
PMD
|
|
Reactie gegeven door l.bert - 18:13 04-06-2008 |
|
|
|
Nee, taalkundig is het erg duidelijk ja, dat wel. Geef mij anders eens aan waarom het taalkundig mager is. Vaagheid of onbegrijpelijk zijn verhoogt niet de taalkundigheid....denk ik als ik de meeste "gedichten" lees.
|
|
Reactie gegeven door PoeMustDie - 16:18 04-06-2008 |
|
|
|
Sorry voor die r.
|
|
Reactie gegeven door PoeMustDie - 16:17 04-06-2008 |
|
|
|
Hartrverscheurend!
Taalkundig is het alleen erg mager.
_____________________________________
Met groet,
PMD
|
|
Reactie gegeven door l.bert - 14:48 04-06-2008 |
|
|
|
Beste Poppelaars,
Mijn "ooit" is een herinneren aan.. Ik word ouder en zie de betrekkelijkheid van alles in het menselijk gedrag. Ik herinner me dan de mooie dingen die hebben geleid tot het mooie leven dat achter me ligt..tot nu toe.
|
De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
|
|
|