Hoofdmenu
    Hoofdpagina
    Gedichten
    Auteurs
    Zoeken
    Reacties
    Insturen
    Voorwaarden
    Greencard
    Contact

  Inloggen
 

  Registreren
  Wachtwoord vergeten

  Laatste 35 reacties
 
re: FEESTDiotheC...
re: Lezenwietewu...
re: Lezenwietewu...
re: FEESTSoit
re: FEESTSoit
re: vegannis...MirandaMei
re: FEESTMirandaMei
re: InktDiotheC...
re: Pasen aa...Tsila
re: Inktwijnand
re: vegannis...Erik Le...
re: vegannis...Mr.Deuce
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktLetItAl...
re: InktBuigt
re: Inktcoolbur...
re: InktDiotheC...
re: Inktwijnand
re: Inktcoolbur...
re: Inktwijnand
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: InktDiotheC...
re: (G)razen...coolbur...
re: Spokencoolbur...
re: De geur ...Claudel...
re: SpokenClaudel...
re: vegannis...Erik Le...
re: [30-007]...Claudel...
re: Morsewijnand
re: Herderst...coolbur...
re: Nimfomaniakcoolbur...
re: Brozen d...MirandaMei
 Meer reacties

  Laatste 25 gedichten
 
Inktcoolbur...
vegannisatieErik Le...
The African ...Claudel...
Licence to k...Claudel...
I wanna be y...Claudel...
Waar is Stev...Claudel...
alweer bijna...DiotheC...
Con-textdegon valk
Stop de tijd !!Claudel...
Tattoo you Claudel...
Zo'n dagDiotheC...
Een HuisHenk Gruys
herfst 2019augusta
FEESTSoit
Filosoof in ...Claudel...
bewegingenErik Le...
dubbellevenErik Le...
Claude Money?Claudel...
Brothers in ...Claudel...
Beast of bur...Claudel...
VogelsMarkeR
SleutelsHenk Gruys
Renee, remem...Claudel...
ViltjeSoit
Adem voor ad...seline168
 Meer gedichten
het vervliegt toch
 DiotheCilany - 21:46 30-08-2015 Stuur e-mail  Profiel bekijken van DiotheCilany  Bekijk statistieken van dit gedicht 

ze buigt in alle richtingen
veelal door de wind
voor even is het ergens
om daar groen te zijn

de kans dat het terug veert
naar het vorige punt
is niet zo groot
geur geeft haar geen richting

zij leeft tijdelijk
nooit gehaast in het moment
of tijdloos



© dio the cilany

http://diothecilany.blogspot.com/
Reactie insturen
Graag eerst...

Inloggen of Registreren
re: dio
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 19:29 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
het gaat òm realistisch èn om begrijpelijkheid (en die twee zijn nauw verbonden) maar laten we ophouden met in rondjes om elkaar heen draaien en woorden of invalshoeken af te snoepen

gewoon met beide beentjes op de grond blijven staan

ik begrijp wel dat mensen dichters zwevers vinden maar ik ben het niet

dank voor het dispuut

hoi



Ok
Reactie gegeven door DiotheCilany - 17:11 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het gaat dus niet om realistisch, maar om begrijpelijkheid.

re: dio
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 12:45 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dio,

je vroeg of ik van sprookjes hield waarop ik geen antwoord gaf, hier dus: ja, als ze in BEGRIJPELIJKE taal geschreven zijn

net zoals bij iedereen! (Of bijna iedereen merk ik nu)






je snapt me wel he :-)

kompasloos
Reactie gegeven door 88 - 11:09 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
als je precies uit weet te leggen wat poëzie is, waarom schrijf je dat zelf dan niet, voor 1 keertje moet dan toch wel kunnen?

88
Reactie gegeven door DiotheCilany - 11:07 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
niet stoken in een goed huwelijk; pasop hoor!

re: dio en kompasloos
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 11:07 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik maak de heren dio en kompasloos er op attent dat de winnende gedichten in de regel eenvoudig en begrijpelijk zijn en daar kan ik over meepraten

en dat is prcies de poëzie die het publiek bereikt en daar gaat het om

maar goed, dit is een oud thema waarover we het nooit eens zullen worden

ieder z'n meug he :-)

kompasloos
Reactie gegeven door DiotheCilany - 11:06 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik zeg niet dat ik 100% tevreden ben met de afsluiting van dit gedicht, maar jou alternatief is het ook zo helemaal niet en wekt bij mij eerder weerstand op dan inspiratie voor iets beters.

thomas
Reactie gegeven door DiotheCilany - 11:03 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hou je nou van sprookjes of niet?
Ik vind jouw opvatting over taal te beperkt. Dus Lucebert beoefend volgens jou de kunst van het therapeutisch schrijven.


re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door 88 - 11:00 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
wat is volgens kompasloos dan wél poëzie?


taptaptap..ongeduldig...

eva
Reactie gegeven door DiotheCilany - 10:56 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Bij abstracte schilderkunst of abstract taalgebruik hoef je helemaal niet te proberen om te achterhalen wat het voorstelt. Ik denk dat dat juist de dood in de pot is. Je moet het op je in laten werken en voelen wat het met jou doet. Wat roept het bij je op. Mogelijk dat het jou kan inspireren tot iets; wat dan ook. Dat kan een heel conreet of - in de terminologie van Thomas te blijven - realistisch gedicht zijn.

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door 88 - 10:52 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
regenboog in de hemel hahaha maar je hebt wel lef !

re: special voor dio
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 10:51 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ik ben Thomas Bosgaard, woon in Zeeland en heb o.a. het schrijven van gedichten als hobby. Naast het gevoelsmatige let ik vooral op het taaltechnische aspect. Toegegeven: taal mag z'n vrijheid hebben maar taal is bestemd voor het overbrengen van ideeën en gevoelens en als de grammatica of de logica niet klopt blijft er weinig van ons gedicht of verhaal over. Dan is er sprake van 'therapeutisch' schrijven wat wij zelf na een aantal jaren ook niet meer begrijpen. Stel je voor: een dichter die, als hij oud geworden is, wat vergeelde geschriften in een laatje vindt, ze leest en denkt: waar hééft die man het over.

Ik maak mij sterk voor helderheid en duidelijkheid zodat de brug die de taal naar de lezer moet slaan niet instort voor de overkant bereikt is.


kompasloos
Reactie gegeven door DiotheCilany - 10:49 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Nou nee zeg: dat voorstel van jou is me toch een potje slecht. Een soort supercliché.

thomas
Reactie gegeven door DiotheCilany - 10:46 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Realistisch of concreet is één natte pot toch. Hou jij van sprookjes?

re: dio
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 09:24 01-09-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Wat jij kinderlijk noemt noem ik realisties (werkelijkheidszin)

Niks mis mee!

Hoi

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door evamaria - 23:45 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dio - Hoe denken jullie over moderne kunst en dan m.n de abstracte schilderkunst? Daar dacht ik al aan toen ik het over het bewust presenteren van een raadsel had. Dat is een uitgebreid discussie onderwerp.

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door DiotheCilany - 23:43 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Dus is het smaak en gelukkig kan het naast elkaar bestaan. Jij bevredigt jou kinderlijke behoefte aan concreet en ik heb liever niet dat mij alles wordt voorgekauwd.
Maar in beide gevallen kan ik mooi taalgebruik waarderen en ik vraag me af of dat bij de aanhangers van de kinderlijke helderheid - in zijn algemeenheid - ook zo is.
Enkele uitzonderingen daargelaten is mijn indruk van niet.

re: dio
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 23:08 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Grinnik, dichters die hermetisch (abstract) schrijven komen vaak met die vergelijking
aan, ik zie liever waar het om gaat

als je dit bedoelt !

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door DiotheCilany - 22:27 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Hoe denken jullie over moderne kunst en dan m.n de abstracte schilderkunst?

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door evamaria - 19:21 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het lijkt hier of Dio ons - als spel, uitdaging - een raadsel voorlegt in de verwachting dat wij het kunnen oplossen.



re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 17:47 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Het is de dichter die de brug naar de lezer moet slaan en het is niet andersom, daarvoor bestaan puzzelboekjes !

kan de schrijver die brug niet slaan dan kan de schrijver niet schrijven, genoeg andere hobby's:

tuinieren, houtsnijden, tekenen, postzegels verzamelen, kleien enz.

Hoi

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door evamaria - 16:52 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Ja, Thomas, dat is een goed uitgangspunt. Vind ik ook.

Orakeltaal/ het raadselspel .. vinden sommige dichters - bewust - een uitdaging en dat begrijp ik wel. Maar ja, er zijn grenzen..

En...zonder het te beseffen..erg complex schrijven, vanuit eigen gedachten, gebeurt maar al te gauw.

re: eva
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 16:18 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja, ik ben een pietepeut eva

de schrijver moet de lezer als een nietsvermoedend kind behandelen en dat is voor de lezer vaak al moeilijk genoeg

dat snappen sommige dichters niet

hoi

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door evamaria - 16:00 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ja, Thomas, dat vond ik ook. Prachtige gedichten, taal, soms heel duidelijk maar bv. hier..een onoplosbaar raadsel.

re: dio
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 15:42 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
advies aan dio:

maak het niet te duister, jij weet waar het over gaat en wat je bedoelt, de lezer weet niets!

een heldere titel kan al de sleutel zijn

'de bloemheid van de bloem' had de titel moeten zijn en ook dat groene is verkeerd, daarom dacht ik aan een grassprietje

hoi

re:dio
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 15:27 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik dacht aan een grassprietje (groen te zijn)
dan zat ik toch aardig in de richting

mijn moeke had vroeger een bundel van ellen warmond met hele moeilijke gedichten (ze heeft ook eenvoudige)

ik vroeg: snap je ze?

antwoord: nee maar ik vind ze prachtig

maar eenvoudige ikke wil meer

eva zat dus met hetzelfde probleem

hoi

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door evamaria - 14:11 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ze buigt in alle richtingen
veelal door de wind
voor even is zij ergens
om daar groen te zijn

te stralen, geuren, kleuren

zij leeft tijdelijk
nooit gehaast in het moment
of tijdloos


Zoiets misschien? Maar een simpel idee, hoor. Te simpel? Ik haalde het er niet uit, de bloemheid van een bloem. Het is wel mooi, dit gedicht. De tweede strofe, zoals die nu hierboven staat, vind ik wel erg raadselachtig en ook eigenlijk niet relevant.

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door DiotheCilany - 12:19 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Thomas. Heb n.a.v. het commentaar van ons kompasje het gedicht aangepast.
Ik wilde met dit gedicht een poging doen om - zoals Erik zou zeggen - de bloemheid van een bloem te vangen. Mislukt dus hahaha

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door DiotheCilany - 12:16 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
kompasje; je geeft precies de twee regels aan waarover ik ook twijfel. Ik haal ze weg

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door thomas bosgaard - 11:44 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
ik vind het wel mooi maar heb er geen grip op. ik vind het trouwens moeilijk grip op jouw gedichten te krijgen, ze glibberen een beetje door m'n handen :-)

hoi

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door 88 - 10:22 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
gelatenheid , ja mooi !

re: het vervliegt toch
Reactie gegeven door Pastor - 09:19 31-08-2015 Stuur e-mail Profiel bekijken van voet
Heel relativerend mooi
ik wordt er lekker rustig van


De gedichten die ingezonden zijn op de website van de lettertempel en e.v.t. toekomst projecten die gekoppeld zijn aan de lettertempel blijven ten alle tijden eigendom van de feitelijke auteur van het gedicht. Zonder toestemming van de feitelijk auteur mogen de gedichten niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen op deze site en indien hier toestemming voor gegeven is door de feitelijke auteur het uitgeven van de gedichten door lettertempel zelf. Mocht er sprake zijn van misbruik van de content en de gedichten die gepubliceerd zijn op deze site door wat dan ook dan zullen er hoe dan ook (in samenspraak met de auteur) stappen worden ondernomen.
2006-2024 © Bizway - BTW nr. NL821748014.B01 - KvK 28086287